A metrók, villamosok, trolik és HÉV-ek új menetrendje

2008.05.20. 17:54
A szakmai konszenzus okán a főváros vezetése rászánta magát az új paraméterkönyv-tervezet elfogadására. Az új menetrend fő nyertesei a késő esti utasok és a peremkerületekben élők lesznek. A járatritkításokat járatösszevonásokkal és az átszállási idők csökkentésével kárpótolják.

A következőkben a paraméterkönyv-tervezet újdonságait ismertetjük a teljesség igénye nélkül, a buszok menetrendjének változásával majd egy következő cikkünkben foglalkozunk.

Sűrűbben jár hétvégén és esténként a metró

A metróközlekedésben több évtizedes hagyomány szűnhet meg. Az utolsó vonatok indulási ideje a végállomásokról nem 23:10 perc lesz, hanem néhány perccel későbbi. Ennek oka, hogy az utolsó 2-es és 3-as metrók egységesen 23:30-kor indulnak majd a Deák Ferenc térről, 4,5 perces várakozás után. Ezzel az egyik vonal utolsó metróiról át lehet szállni a másik vonal utolsó metróira. (A reggeli 4:30-as egységes üzemkezdet is változik, ez a jövőben 4:28 és 4:33 között szóródik majd a négy végállomáson.)

A legritkább követési idő a 2-es és 3-as vonalon 15 percről 10 percre csökken a hét minden napján, a napközbeni követés 5 perc lesz minden nap. Ez este és hétvégén sűrítést, hétköznap enyhe ritkítást jelent. A csúcsidei követés ritkul 10-20 másodperccel, az ott megspórolt néhány menet adja az esti és hétvégi sűrítés lehetőségét.

A BKV számításai szerint a 2-es metrón egy kocsi 186 forintért, a 3-as metrón 176 forintért, a földalattin pedig 481 forintért tesz meg egy kilométert. Ám míg a földalatti egy egység, addig a kettes metrón öt, a hármason hat kocsi ad ki egy szerelvényt.

Ütemesedik a HÉV-menetrend

A szentendrei HÉV csúcsidőben továbbra is 5-6 percenként jár majd Budapesten belül, azon kívül naptól és napszaktól függően városon belül 10-20 percenként, Szentendrére 20-30 percenként közlekedik.

A ráckevei és gödöllői HÉV-en 30 és 60 perces ütemű időszakok lesznek, csúcsidei sűrítésekkel. A csepeli HÉV legritkább követése 20 perc lesz.

Némi ritkítás a villamosközlekedésben

A hatos villamos 0:27-kor indul utoljára a teljes útvonalon végig mindkét irányban. A négyes villamos azonban a Fehérvári útról 22:32-kor, a Moszkva térről 23:12-kor indul utoljára. A hatos üzemidő hosszabbításával párhuzamosan a 906-os busz üzemideje rövidül.

A 30-as villamosok száma 21-esre változik, és 20 perc helyett 12-15 percenként közlekednek, ám késő este már csak a napközben nem közlekedő Koppány utcáig járó 21A jelzésű villamossal lehet utazni, a mai 30A megszűnik.

Az 50-es villamos újra közlekedik majd késő este, így a 950A jelzésű éjszakai busz megszűnik. Az 56-os villamos a Szabadság-híd megnyitása után Hűvösvölgyből a Móricz Zsigmond körtérig jár majd Budafok helyett, a Moszkva tértől a Villányi úton, a 61-es villamos vonalán. Budafokra újra a 47-es villamossal lehet eljutni a Deák térről.

Az 59-es villamos késő este a Moszkva térről indul majd a János Kórház helyett. Hétköznap, csúcsidőben a 62-es villamos a Mézeskalács térről a Blaha Lujza térre közlekedik majd a 28-as villamos útvonalán. Csúcsidőn kívül 62A jelzéssel a mai 62-es útvonalán közlekedik a Mázsa térig.

60-as számjelzést kap a fogaskerekű-vasút, egyszerüsítve ezzel az utastájékoztatást a turisták által szívesen használt járat kapcsán.

Az egyes villamos vonalán hétvégén Combinók közlekednek. A 14-es villamos késő este és hétvégén 2 kocsis szerelvény lesz három helyett. A 42-es villamos vonalán hannoveri villamosok járnak majd.

A csúcsidei ritkítások hatására 10 villamosszerelvény takarítható meg. A paraméterkönyv hétféle villamos szerelvénnyel számol. Legolcsóbban a Tátra villamos közlekedik 211-258 forintért kocsinkként és kilométerenként. A hannoveri villamos 498 forintért, a Ganz ipari csuklósok típustól függően 487-537 forintért, a Combinók 702 forintért tesznek meg egy kilométert. Ha azonban a járművek kapacitását is figyelembe vesszük, akkor egy férőhelyre vetítve már a Combinó a BKV fajlagosan legolcsóbban közlekedő villamosa.

Troliból is kevesebb kell

Kilenc trolit takarít meg a BKV a ritkítással, ami főként napközben és csúcsidőben valósul meg. Késő este 10 vagy 20 percenként járnak a trolik, a 73-as, 79-es és 81-es kivételével, melyek olyankor nem közlekednek.

A 75-ös trolibuszok a Stadionoktól a Dózsa György úti metróállomás helyett a Jászai Mari térig közlekednek. A 79-esek rövidített útvonalon, a Keleti pályaudvar és a Dózsa György út között járnak. A 80-as troli hétvégén és késő este a Keleti és az Örs vezér tere között jár, kiváltva a Keleti és a Csertő utca közötti 80A és az Örs és a Fogarasi út között közlekedő 81-es járatot.

A szóló trolibuszok 365 forintért, a csuklósak 336 forintért tesznek meg egy kilométert.

Az új tervezet bemutatása

Nehéz szülés volt, és még most sem mindenki elégedett – ez derült ki a BKV kedden tartott sajtótájékoztatóján a BKV új menetrend-tervezetének bemutatásakor. A jövő héten sztrájkra készülő autóbuszos szakszervezetek nem vettek részt a javaslat kidolgozásában, azt nem is véleményezték, így azt elfogadni sem tudják.

A kötöttpályás járművezetőket képviselő szakszervezetek látták a tervezetet, és azt alapvetően elfogadhatónak tartották. Ők várhatóan nem is sztrájkolnak majd. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője, Vitézy Dávid is viszonylag elégedett. Ennek oka, hogy a VEKE a maga sikerének érzi, hogy a 6 milliárdos járatritkítási csomag 1,14 milliárdra szelídült, és a VEKE által korábban kidolgozott fejlesztési javaslatok mindegyike bekerült az új paraméterkönyvbe.

A sajtótájékoztatón a piros 7-es egyik vezetője is részt vett, és arról kérdezte a társaság jelen lévő vezetőit, felhagy-e a BKV a további alvállalkozók bevonásával a buszközlekedésbe.

Illetékesség híján erre nem kapott számára megnyugtató választ. Az Index azonban úgy tudja, jelenleg nincs napirenden újabb vonalak alvállakozásba adása. A sofőr azt is megjegyezte, a buszok állapota közismerten rossz, és volt, hogy tankolni sem tudtak a garázsban. Ezekről a problémákról amúgy az Index is írt korábban itt és itt.