További Külföld cikkek
- Elhárult az utolsó akadály, megszavazták az Európai Bizottságot
- Ursula von der Leyen: Oroszország bármire képes, hogy megállítsa az országok európai integrációját
- A DK EP-képviselői nemmel szavaznak az új Európai Bizottságra
- Vizsgálhatják a TikTok romániai elnökválasztásban játszott szerepét
- Irán is reagált az Izrael és a Hezbollah között létrejött tűzszünetre
A YouTube-ra kikerülő videók komoly új kihívás elé állítják az amerikai elnökjelölteket, írja a CNN. A kéretlen kampányvideók, a megmutatott elszólások, a videón feltett kemény kérdések alapjaiban változtathatják meg a politikai erőviszonyokat. Főleg a régi kérdés okoz fejtörést a kampányok szakértőinek: hogyan lehet befolyásolni a videók képviselte üzenetet.
A jövő héten a dél-karolinai Charlestonban rendezendő CNN-YouTube demokrata vita pedig Steve Grove, a YouTube politikai részlegének vezetője szerint különösen felboríthatja a szokásos játékszabályokat. A vita sajátossága, hogy a felhasználók a világ bármely pontjáról és bármilyen témában tehetnek fel kérdéseket a jelölteknek.
"A jelöltek őszintén gyűlölik a közönség bevonását, mivel szeretik kontrollálni a környezetüket" - mondta a CNN-nek egy tévés hírszerkesztő. Szerinte ha valaki megemlíti a jelölteknek, hogy az emberek YouTube videókon keresztül fognak kérdezni tőlük, akkor azonnal beleborzonganak.
A makákó lett a veszte
A YouTube okozhatta George Allen republikánus szenátor vereségét a 2006-os félidős kongresszusi választásokon. A biztos győztesnek számító szenátor a kampányban demokrata kihívójának egyik segítőjére a "makákó" kifejezést használta az egyik beszédében. A "makákó" (macaca) erősen pejoratív kifejezést még franciaajkú gyarmatosítók használták az akkor még Belga Kongónak hívott ország lakosaira.
Az esetet felvették videóra és kikerült a YouTube-ra, Allan pedig rengeteg szavazatot vesztett. Az elemzők szerint az eset nélkül valószínűleg újraválasztották volna, így azonban pár ezer szavazattal kikapott a demokrata Jim Webbtől. A milliók által látott rövid kis videó miatt Allennek arra sincs sok esélye, hogy belátható időn belül visszakerüljön a Fehér Házba.
"Ha nem létezne a YouTube, Allen ma valószínűleg a republikánus elnökjelölti verseny egyik éllovasa lenne" - teszi hozzá a hírtelevízió egyik politikai elemzője. Most a kampánycsapatok kettős pluszfeladata, hogy egyrészt elkerüljék az ehhez hasonló eseteket, közben pedig minél több elszólást próbáljanak meg szerezni ellenfeleiktől.
Rákattantak Obamára
A kampány már tavasszal bekígyózott a YouTube-ra, áprilistól ugyanis minden héten egy-egy elnökjelölt tett fel videón keresztül egy kérdést az internetezőknek. A kérdések bármilyen témában érkezhettek, Hillary Clinton például praktikusan arra volt kíváncsi, hogy milyen kampánydalt válasszon. A kérdésekre aztán a felhasználók hagyományos írásban, de akár videóüzenetben is válaszolhattak.
Olyan is előfordult, hogy a kampánycsapatok kérés nélkül kaptak segítséget a videómegosztón. "Rákattantam Obamára", énekli egy fiatal lány az egyik videóban, ami aztán nagy siker lett, és biztosan nem a jelölt kampánystábja áll készítette. Ez a példa is mutatja, hogy a kampány már nem tud minden üzenetet befolyásolni, ehelyett a jelölteknek alkalmazkodniuk kell az új lehetőségekhez.