Félreérthette a légiirányítást
Félreértés okozhatta a balesetet, tette hozzá Müller. A jelentések szerint ezután a szabályosan közlekedő Boeing 757-es pilótáit is figyelmeztették a közeledő orosz gépre, a teherszállító azonban már nem tudta elkerülni az ütközést. A baskír légitársaság vezetői kiálltak pilótájuk mellett, tájékoztatásuk szerint a német hatóságok szerint nem hibázott a Tu-154-es vezetője, írja a BBC. Az orosz légügyi minisztérium szerint a gép pilótájának és személyzetének jelentős nemzetközi repülési tapasztalata volt.
Ritkán ütköznek levegőben
A nagy gépek közötti légtéri ütközések ritka balesetnek számítanak, egyrészt mert a különböző irányú légiforgalmat különböző, háromszáz méteres magasságonként változó sávokba irányítják, másrészt mert a gépek nagy részét ütközésjelző rendszerekkel szerelik fel.
A Boeingen volt ütközésjelző
A rendszer - amely közeli ütközés esetén automatikusan átveszi a gép irányítását - felszerelése az utasszállítóknál kötelező, a teherszállítóknál azonban nem. Ennek ellenére a DHL gyorspostavállalat teherszállítója rendelkezett az eszközzel. "A gépet 1990-ben gyártották, és folyamatosan karban is tartottuk" - nyilatkozta a BBC-nek Alex Gietz, a DHL szóvivője. Mint mondta, a gépen volt ütközésjelző rendszer, ezért "pillanatnyilag nem tudják mivel magyarázni a baleset bekövetkeztét".
Az ütközés nagy magasságban, 11 ezer méteren történt, ezért a gépek utasainak nem volt esélyük a túlélésre. A földre zuhanó lángoló gépdarabok több házat lángra gyújtottak, sérülések azonban nem történtek.