Kis és Palik is feladta a Dakar-ralit

2004.01.07. 09:54
Fekete nap volt a magyar indulók számára a kedd a 26. Dakar-ralin. Az autósok között a Palik, Darázsi páros egy defekt miatti nagy bukás, a Kis, Czeglédi kettős váltóprobléma miatt kényszerült feladni a versenyt. A motorosok között Perepatics már neki sem vágott a több mint nyolcszáz kilométeres szakasznak, míg Szilvási nem ért célba, ő is feladta a versenyt. A címvédő Maszuoka a szakasz megnyerésével összetettben is átvette a vezetést az autósok között.
Kedd estig két magyar egység fejezte be a 26. Dakar-rali hatodik napját, és érkezett meg nyolcszáz kilométer után Tan-Tanba. Korábban a Benyó, Maurer párosnak kellett a hazai autósok közül idő előtt befejeznie a versenyt. Sajnos, kedden többen is hasonló sorsra jutottak, így már csak két magyar autós egység van versenyben, a motorosok között már nincs hírmondó, míg a kamionok közül már csak Szalayéké fut.

Palik autója százhetvennél kapott defektet

Nem volt szerencséje Palik Lászlónak és Darázsi Gábornak (Bowler Wildcat). A tavaly sikerrel - 52. helyen - célba érő versenyző ezúttal feladta. Már korán sejteni lehetett, hogy komoly a baj vele, mert fél tizenkettőkor útra kelt, ám délután hat óráig nem érte el az első ellenőrzési pontot. Mint később, az RTL Klub információi alapján, kiderült: az indulás után mintegy húsz kilométerrel - százhetvenes sebességnél - defektet kaptak, autójuk többször bukfencezett.

A Hungaroring igazgatójának eltörött a jobb keze, navigátora, Darázsi Gábor karcolás nélkül megúszta a balesetet. Palikot mentőhelikopterrel szállították a Tan-Tan-i célba. Héder Barna helyszíni tudósítása szerint Paliknak iszonyatos fájdalmai vannak, de egyelőre még nem tudni, mikor szállíthatják haza, vagy szükség lesz-e műtétre.

Kisék Nissanja is feladta

Befejezte a Dakart az eddig legjobban szereplő magyar egység, a Kis Sándor, Czeglédi Péter duó is, de a Nissant nem defekt, hanem váltóprobléma állította meg. Pedig Kisék nagyszerűen kezdték a viadalt, az első időmérési pontnál a huszonnyolcadik helyen álltak, a másodiknál azonban jelentősen visszaestek, csupán a 82. helyen haladtak át, egy hellyel megelőzve Szalay Balázst. (Szalay hatvanadik volt először.)

A második ellenőrzőpont előtt húsz kilométerrel hatalmas reccsenést hallottak Kisék, és a váltójuk felmondta a szolgálatot. "Szerda reggel 4 óra 30 perckor van a rajt, addig be kell vontatni az autót a táborba, ami pillanatnyilag körülbelül négyszáz kilométerre van tőlünk. Ezek után meg kell javítani a váltót, és frissen üdén odagurulni a rajthoz. Nem könnyű a helyzetünk, de megpróbáljuk" - mondta a pilóta még délután

"Senkit nem hibáztatok, anyagfáradás miatt estünk ki a versenyből" - mondta Kis Sándor az MTI-nek. A váltó és a többi alkatrész jól volt rögzítve, de a széttört tengely komoly károsodásokat okozott a motorblokkban, amit viszont a szabályok értelmében nem cserélhetett ki a csapat.

Szalay és Liszi megy tovább

Nem volt könnyű napja a Szalay Balázs, Bunkoczi László párosnak is, amely több műszaki hiba ellenére is beért nyolcvanegyedikként a célba. Az Opel Fronterával versenyző magyar duó jelenleg a 75. az összetettben, s 6 óra 6 perces a hátránya a vezető Maszuoka Hirosival szemben. Az Opelben először az ékszíj feszítőkerekének rögzítő csavarja tört el, majd a második ellenőrzési pont elhagyása után az első differenciálmű is összetört. Ezt a hibát könnyen kiküszöbölte a duó, ugyanis egyszerűen hátsó hajtással utazott tovább.

A másik versenyben maradt magyar egység, A Liszi László, Rack György páros a Misubishi Pajeróval a hetvennegyedik helyre ért be, és összetettben a nyolcvanhetedik helyen áll.

Maszuoka beelőzött

A hétfői győztes, a francia Stephan Peterhansel abban reménykedett, hogy megtartja vezető helyét, de csalódnia kellett, a címvédő japán Maszuoka jobbnak bizonyult nála.

Az első ellenőrzési pontnál még élen állt Peterhansel, a másodiknál azonban már hátrányba került, a kialakult különbségen pedig nem tudott csökkenteni. Végül több mint hat perc hátránnyal ért célba a szintén Mitsubishit kormányzó Maszuokához képest, ami még a második helyre sem volt elegendő, mert a belga - Nissannal versenyző - De Villiers befurakodott közéjük.

Kellett ehhez az is, hogy Peterhansel ötperces büntetést kapott, így összetettben hátránya hat perc negyven másodpercre nőtt a japánnal szemben.

A motorosok versenyében Perepatics Richárd nem is indult már el kedden, Szilvási Péter pedig a hivatalos honlap tanúság szerint nem ért be a célba, és szintén feladta a versenyt.

26. Dakar-rali, 6. szakasz (351 km gyorsasági)
Autósok (58 célba érkező alapján)
1. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi) 3:09:40 óra
2. De Villiers, Jordaan (dél-afrikai, Nissan) 2:57 perc hátrány
3. McRae, Thorner (brit, Nissan) 5:41 p. h.
Összetett
1. Maszuoka, Picard 7:42:23 ó
2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi) 5:00 p. h.
3. De Villiers, Jordaan 17:50 p. h.
Motorosok (145)
1. Roma (olasz, KTM) 3:32:26 ó
2. Pujol (spanyol, KTM) 2:25 perc hátrány
3. Caldecott (ausztrál, KTM) 3:31 p. h.
Összetett
1. Pujol 8:32:47 ó
2. Roma 1:54 p. h.
3. Despres (francia, KTM) 2:37 p. h.