Kontinenst váltott a Dakar, meddig jut Palik?
További Sport cikkek
- Luke Littler történelmet írt a darts vb-n
- Az olimpiai bronzérmes Muhari Eszter magabiztos címvédése a női párbajtőrözők között
- Még mindig kórházban ápolják a mérkőzése előtt rosszul lett dartsost
- Ed Sheeran volt a nap szenzációja, a háromszoros dartsvilágbajnok kiütéssel rajtolt
- Meghalt Jakab Vilmos olimpikon ökölvívó
Egy éve a rajt előtt nem sokkal döntöttek úgy a Dakar-rali szervezői, hogy nem indítják el a versenyzőket a hagyományos nyugat-afrikai útvonalon. Mauritániai terrorfenyegetések miatt határoztak így, ami azt jelentette, hogy egyéves felkészülés veszett kárba.
A Dakar 2009 útvonala
Január 3.: Buenos Aires-Santa Rosa, 733 km (össztáv), 371 km (gyorsasági)
Január 4.: Santa Rosa-Puerto Madryn 837, 237 - a leghosszabb szakasz
Január 5.: Puerto Madryn-Jacobacci 694, 616
Január 6.: Jacobacci-Neuquen 488, 459
Január 7.: Neuquen-San Rafael 763, 506
Január 8.: San Rafael-Mendoza 625, 395
Január 9.: Mendoza-Valparaiso (Chile) 816, 419
Január 10.: PIHENŐNAP
Január 11.: Valparaiso-La Serena 652, 294
Január 12.: La Serena-Copiapo 537, 449
Január 13.: Copiapo-Copiapo 686, 666
Január 14.: Copiapo-Fiambala (Argentína)680, 215
Január 15.: Fiambala-La Rioja 518, 253
Január 16.: La Rioja-Cordoba 753, 545
Január 17.: Cordoba-Buenos Aires 792, 227
Az is gyorsan kiderült, a 2009-es verseny sem térhet vissza a Szaharába, így új helyszín után kellett nézni. Dél-Amerikára esett a választás és itt jelölték az összesen 9578 kilométeres - ebből 5652 kilométer mért szakaszt magába foglaló - útvonalat. A tizenöt napos tereprali az argentin fővárosból, Buenos Airesből rajtol. A mezőny érinti majd Chilében az Andok-hegységet is, az Atacama sivatagot, illetve a Pampákon is áthalad majd, hogy Buenos Airesbe érkezzen vissza.
A főszervező Etienne Lavigne szerint nem volt könnyű az új helyszínen összehozni az idei Dakart. Egyrészt a rövid idő miatt az útvonal megtervezésére is alig maradt idő - még decemberben is a pontosításnál tartottak -, másrészt a dél-amerikai országok hatóságai hiába működtek együtt velük, az ottani bürokrácia nagyobb és lassabb még az afrikainál is.
Az átszabott ralira végül negyvenkilenc országból 177 autó, 217 motor és 81 kamion és 25 quad nevezett. A korábbiaknál lényegesen kevesebb, összesen hat magyar egység vesz részt a versenyen, nyilván a költségek miatt.
Szalay Balázs, Palik László és Liszi László autóval, Dési János pedig egy motoron vág neki a távnak és rajtuk kívül két kamionos csapat is elindul.
"Volt néhány bosszúságunk, de szerencsére végül minden elrendeződött. Elkeveredtek a csomagjaink, aztán néhány pótalkatrész is csak kerülőúton érkezett meg, de most már minden a legnagyobb rendben van - mondta az MTI-nek Szalay Balázs. - Itt, Buenos Airesben ünnepeltük az új esztendőt, egy étteremben óriási ovációt váltottunk ki, amikor felállva énekeltük a magyar himnuszt. Nagyon készülünk a versenyre, helyi idő szerint péntek délután, magyar idő szerint késő este volt a rajtceremónia, amelyen az argentin államfő is köszöntött bennünket. Aztán szombaton egy több mint hétszáz kilométeres szakasszal megkezdődik a száguldás az ismeretlenbe."
A Dakar 2009 magyar résztvevői
Motorosok: Dési János (KTM)Autósok: Szalay Balázs, Bunkoczy László (Opel) Palik László, Darázsi Gábor (Nissan) Liszi László, Fenesi József (Mitsubishi)
Kamionosok: Darázsi Zsolt, Bahor Bea, Kis Róbert (MAN) Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor (MAN)
"Hosszú az út Budapestről az argentin fővárosba. Kedden hajnalban indultunk Ferihegyről, aztán Róma érintésével szerda délelőtt érkeztünk meg Buenos Airesbe, úgyhogy eléggé nyúzottak voltunk - írta csapata honlapján a hazai tereprali-bajnokságot megnyerő, 2008-ban Magyarországon az Év autóversenyzőjének választott Palik László.
"Megnéztük, minden rendben van-e a Nissannal és a kamionokkal, majd viszonylag hamar, helyi idő szerint körülbelül este kilenc órakor már az ágyban voltam, így a szilveszter csendesen telt. Csütörtökön az adminisztratív gépátvétel következett, miután az ellenőrök mindent szabályosnak találtak, betettük a gépeket a Parc Fermébe."
Az első szakasz a Buenos Aires és Santa Rosa közötti, 733 kilométeres táv lesz. Az országban imádják az autókat, szinte biztosan tízezrek lesznek az utak mellett.
Az időeltolódás miatt az egyes szakaszok, hazai idő szerint akár hajnalig is elhúzódhatnak.