Tízszer átpördült, aztán fejre állt

2009.06.02. 09:32 Módosítva: 2009.06.02. 09:32
A WRC magazin megszavaztatta olvasóit, melyek voltak a ralivilág elmúlt tíz évének legnagyobb bukásai. Tommi Makinen tízszeres pördülése lett az első.

A tízedik helyen a brit Guy Wilks végzett, aki 2005-ben a junior-világbajnokság catalunyai versenyén borult Suzukijával. A szombati nyitószakaszban történt eset során egy jobbkanyarban a sárga autó két kerékre állt, hosszában és keresztben is megpördült, az aljával egy út menti oszlopnak csapódott. Az oszlopnál álló szurkoló még idejében elugrott, és a versenyzők is sértetlenül szálltak ki az autóból.

A kilencedik helyre Colin McRae került, aki a 2000-es Tour de Corse versenyen bukott nagyot. A futamon Tommi Makkinen és Fredy Loix is borult, ők sérülés nélkül megúszták. Nem úgy McRae, aki balkanyarban közel ment a sziklafalhoz, onnan az út menti árokba borult. 30 méter mélyről szedték össze, szerencsésen megúszta arccsonttöréssel.

A nyolcadik helyhez olyan bukás kellett, melyben Andreas Mikklesen Fordja négyszer pördült meg a tengelye körül. A Walesi Rali 2007-es futamán szakadó esőben a 18 éves norvég a jobb kerekével nekiment egy út menti gumisornak, ettől felborult, négyszer megpördülve állt meg. Mikklesen sértetlenül szállt ki a kocsiból.

A Walesi Rali szerepel a hetedik helyen is, egy hat évvel korábbi versennyel. Colin McRae Nicky Gristtel az oldalán egy jobb kanyarban borult, többszöri megpördülés után sérülés nélkül szálltak ki a kocsiból. A borulás és a pördülések után az ablaktörlő még mindig járt.

A hatodik helyen Francois Delecour 2002-es bukása található. Az Ausztrál Ralin egy évvel korábban is bukott versenyző hét éve erdei szakaszon haladt, amikor valami a szélvédőjének csapódott. Ez – és a megrepedt üveg – annyira megzavarta őt, hogy az út menti árokba hajtott. Az eddigiek közül ő járt a legrosszabbul, eltörte a bokáját, és a medencéje is megsérült.

Az ötödik hely a német Florian Niegelé, aki a 2008-as Olasz Rali sardegnai szakaszán nemes egyszerűséggel kitörte a bal első kerekét. Egy bukkanó oldalának ment neki, a Suzuki bal első kereke bánta. A kocsi hosszában és keresztben is megpördült a tengelye körül, majd egy reklámtáblát kidöntve megállt.

A cseh Martin Prokop szintén egy út menti bukkanónak ment neki a 2007-es Portugál Rali első napján. Az eset után a Citroen úgy pörgött, mint egy hordó, végül ötször megpördülve a tengelye körül az út melletti bozótosban megállt. A pilóta és mitfahrere sértetlenül szállt ki.

A harmadik helyen a norvég Petter Solberg van, aki a 2004-es Német Ralin nem sokkal a rajt után borult. Jobb-bal kanyarkombináció után a jobb első kerék az út menti fűcsomókra ment, ez megdobta a 120 km/órás sebességgel haladó kocsit, amely többször is átpördült a tengelye körül. Bár a sofőr sértetlenül megúszta az esetet, mitfahrere, Phil Mills alaposan beverte a fejét, az eszméletét is elvesztette.

A második helyen Marko Martin végzett. 2004-es argentínai bukása után a Ford csapat főnöke, Malcolm Wilson azt mondta, ez volt a legsúlyosabb baleset, amit valaha látott. Az észt pilóta és segítője egy hosszú egyenes utáni ugratót számított ki rosszul, visszaérkezéskor fejre álltak, ripityára törték autójukat. Mindenki megdöbbenésére komolyabb sérülés nélkül szálltak ki a ronccsá tört kocsiból.

Az Argentin Ralié az első hely is. A szavazók Tommi Makinen 2002-es bukását látták a legnagyobbnak. Az élen álló finn pilóta autóját a verseny utolsó előtti szakaszán megdobta egy földbucka, és a nagy sebességgel haladó jármű vagy tízszer megpördült saját tengelye körül. Az autó olyan magasra felpördült, hogy egy menekülő pályamunkás felett is átrepült. A kocsi felszereltségét jól jelzi, hogy a benne lévők komolyabb sérülés nélkül megúszták az esetet.