Úristen, csalnak egy sportban!

2009.09.24. 10:38

Odáig rendben, hogy Flavio Briatore nem kimondottan szimpatikus férfi. Még akkor sem, ha az ember nem viszolyog eleve a digóizmus ilyen sűrű esszenciájától, a hajtól, a ruhától, a napszemüvegektől. A terhes Heidi Klum megcsalása, lekoptatása és nagy nyilvánosság előtti megalázása viszont már ízléstől függetlenül is emlékezetesen visszataszító húzás volt. Az meg pláne, amikor a mostani, a nevetséges 'crashgate' néven ismert balhét kirobbantó Nelsinho Piquet vádaira első körben csak annyit reagált, hogy ő viszont buzi.

Az is világos, hogy ami a 2008-as szingapúri Forma-1-es versenyen történt, elég csúnya csalás volt. Piquet-nek vezetői utasításre kellett odacsapnia versenyautóját a palánkhoz. Ráadásul még az is ki volt adva neki, hogy abban a kanyarban merényelje meg önmagát, amelyben nincs daru, hogy az autóját csak lassabban lehessen letakarítani a pályáról. Az ekkor már két éve nyeretlen Renault csapat így másik pilótája, Fernando Alonso révén végre diadalmaskodni tudott. A furamgyőzelemnek köszönhetpen Alonso az év végén nem igazolhatott el szabadon a csapattól, és állítólag a Forma-1-ből kiszállást fontolgató francia autógyár is ennek köszönhetően döntött a maradás mellett.

Csúnya csalás volt ez bizony, teljesen megbolondulni viszont nem kellene. Most már ott tartunk, hogy egyes szakírók sápítozva beszélnek a sporttörténelem legaljasabb húzásáról, és mindenkit, akinek minimális köze volt a szingapúri affértól, egy életre eltiltanának a Forma-1-től. Érdekes módon csak Alonsót nem, pedig hát nyilván ha nem is egyből, de azóta csak értesítették csapaton belül a történtekről, és ő sem igyekezett azonnal visszaadni a győzelméhez járó tíz pontot. Tisztességben megőszült régi nagy bajnokok a sportág halálát vizionálják, és arról merengenek, hogy ilyen szörnyűség bizony az ő idejükben nem fordulhatott volna elő.

A most szörnyülködők szerint két tényező teszi a Renult stiklijét példátlan bűnesetté. Egyrészt hogy ez egy technikai sport, háromszázzal száguldó autókkal, nem csak egy szimpla focipálya, ahol senkinek semmi baja nem esik, ha egy csatár tizenegyest szimulál. Ez átlátszó fontoskodás, amely mögött leginkább az áll, hogy a motorsportok sok rajongója azt gondolja, hogy a sport ott kezdődik, ahol benzingőz van, veszély és nagybetűs férfiak. Ne vicceljünk már. Teljesen nyilvánvaló, hogy Piquet körülbelül annyira volt veszélyben, mint az akciófilmek kaszkadőrei, amikor autókat robbantgatnak meg átugratnak a tűzkarikán. Forma-1-es autóval lehet csúnya balesetet szenvedni, de ez nem az volt, hanem olyan rutinfeladat, ami még egy ilyen, a mezőnyből tehetségtelenségével csúnyán kirívó pilóta számára is gyerekjáték.

A Renault trükkjét állítólag az is egyedülállóvá teszi, hogy főnöki utasításra és csapatmunkában történt. Hogyne, nem szép dolog az ilyesmi, de hogy olyan nagyon kirívó eset lenne, azt csak végtelenül naiv csecsemők állíthatják, akik még csak terveznek lejönni a falvédőről. A sport az ókori olimpiák ideje óta tele van ilyen és még sokkal csúnyább esetekkel. Nyilván mindenkinek más az erkölcsi mércéje, de nekem az ilyen susmus például sokkal kevésbé aljas dolog, mint például egy bíró megvásárlása valamilyen labdajátékban, amit jellemzően szintén egy csapat vezetői szerveznek. Hogy a komplett csapatok részvételével bonyolított totócsalásokat már ne is említsem.

Tegye most a kezét a szívére minden Forma-1-rajongó. Akkor érezte jobban az ingert a tévé szétverésére, amikor kitudódott ez az ügy, vagy amikor a Schumacher-éra elején először látott olyat, hogy a csapattársa az utolsó körben lelassítva maga elé engedte a németet? Mikor fogadkozott jobban, hogy nincs az a pénz, amiért még egyszer megnézne egy futamot: akkor, vagy most? Az utóbbi néhány szezonban - idén meg pláne - a Forma-1 nehéz időket él, de azt hinni, hogy ez a balhé lesz az utolsó szeg a koporsójában, csúnya tévedés. Túl sok pénzről van itt szó ahhoz, hogy a főnökök engedjék kárba veszni.

Azon lehet vitatkozni, hogy a Renault-ra kirótt büntetés túlzás, vagy éppen nevetségesen nagyvonalú. Azon is, hogy Briatore távozása jó-e a Forma-1-nek. Szimpatikus nem volt, viszont karizmatikus színfolt volt az egyre unalmasabb versenyzőket felvonultató mezőny mellett. Azt viszont felejtsük el nagyon gyorsan, hogy itt valami páratlan botrányról van szó, csak mert van benne robbanómotor és jól szervezett csalás. Bámuljuk csak tovább, azért van.