Arénaszerű lesz a borsodi Hungaroring

2012.12.14. 12:11 Módosítva: 2012.12.14. 12:11
A Miskolc melletti Szikszóra nemzetközi színvonalú motorospályát terveznek, 550 méteres célegyenessel, 19 kanyarral. Az építkezés tavasszal kezdődik, a tervek szerint egy évig tart.

Hatmilliárd forintból épít nemzetközi versenyek rendezésére is alkalmas autó- és motorsport pályát a Hell Energy. Az energiaitalt gyártó cég nagyjából másfél év múlva már versenyeket akar rendezni a szikszói gyár melletti szántóföldön. A 2,6 km hosszú aszfaltos versenypálya megfelel az FIA (Nemzetközi Autósport Szövetség) és az FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) szabványainak.

„Műszaki adottságait tekintve Magyarországon kizárólag a Hungaroringhez hasonlítható" - Szabó Tamás, a pálya építésére létrehozott projektcég ügyvezetője.

A pálya legfontosabb adatai

- 6 milliárd forintból épül a gyár melletti szántóföldön, mely szintén a cég tulajdona
- 2,6 kilométer hosszú lesz (14 kanyarral), ennyi elég a FIA-minősítéshez
- 3,5 km-esre bővíthető (19 kanyar), ez szükséges a FIM-minősítéshez
- az aszfaltcsík 12-16 méter széles, mellette kavicsos bukóterekkel
- a célegyenes 550 méter hosszú
- 2014 tavaszára készül el
- a pálya megfelel az FIA és az FIM szabványainak, éjszakai világítással is ellátják
- versenyépületeket, 3000 m²- es fedett, és 500 méter hosszú szabadtéri gokartpályát, 22 szobás, négycsillagos hotelt, éttermet, 5000 m²-es játszóparkot is építenek
- vezetéstechnikai centrumot terveznek, saját autóval, vagy az ott bérelt pályaautókkal is ki lehet próbálni
- kilenc kilométerre van az autópálya, Debrecen 120 km, Budapest 190 km, Kassa 70 km, Munkács és Arad 250-en belül van
- Dél-Lengyelországig tarthat a vonzáskörzet, Krakkó 320 kilométerre van

A száz százalékban magyar tulajdonú, helyi, azaz miskolci tulajdonosok vezette cég márkaépítést, és üzletet is lát a motorsportok szponzorálásában. Két évig az F1-es Williams csapatot több száz millióval támogatták, de megérte, mert a termékük ismertebb lett.

„A pálya piaci alapon fog működni, az első évtől önfenntartónak, rentábilisnak kell lennie. Úgy épül meg, hogy később csaknem négykilométeresre hosszabbítható legyen, ezzel elvben F1-es, vagy MotoGP-versenyek megrendezésére is alkalmas lesz."

A tervezést is miskolciak végezték, jártak Európa összes jelentős pályáján, olyan legendásakon is, mint az imolai, a nürnburgringi, a hockenheimi, egyesült államokbeli pályák menedzsmentjével is a helyszínen tárgyaltak.

„A hasonló összegből épített Szlovákiaring hasonló kaliberű pálya, de annak gyengesége, hogy nagyobb területen van, a verseny nem átlátható. A szikszói viszonylag szűk területen egy kompakt, nézőbarát pálya lesz. Kialakítása arénaszerű, ebben a Hockenheimringhez hasonlít."

Az építkezés tavasszal kezdődik, amint az időjárás engedi a földmunkákat, a tervek szerint őszre kész az aszfaltcsík, és állnak majd a kiszolgálóépületek. „Itt nem fordulhat elő az, ami Sávolyon, hiszen ehhez a cég a nevét adja."

A beruházás megvalósításához a cég az Új Széchenyi Terv keretében több anyagot is benyújtott, iparterület-fejlesztésre, szálláshelybővítésre, turisztikai attrakció megvalósítására is pályáztak. Kettőben még nincs döntés, a szálláshelyfejlesztési pályázaton a közel 900 millió összértékű hotelberuházáshoz 500 millió forintos támogatást kaptak.

„Minden vállalkozásnak, minden fejlesztésnek elérhető forrásokra pályázunk, például szennyvízkezelésre, útépítésre, az infrastruktúra fejlesztésére. Ha sikerrel is járunk, a költségek nagyjából háromnegyedét akkor is saját erőből kell fedezni."