Elképesztő hajrá után a címvédő Fifty-fifty nyerte az 56. Kékszalagot

DSC1166
2024.07.18. 23:25
A Józsa Márton kormányozta Fifty-Fifty 12 óra 24 perces 47 másodperces idővel nyerte meg az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat, Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenyét, amely 90 éves múltra tekint vissza immár. A tavalyi időrekordhoz képest több mint kétszer annyi kellett a győztesnek a táv megtételéhez, tekintve, hogy a nap folyamán szinte végig nagyon gyenge vagy éppen csak közepes szélerő mellett megküzdenie a résztvevőknek az elemekkel és egymással. A hajrá azonban így is óriási izgalmat tartogatott, a címvédő nagy lemadarást ledolgozva mintegy 50 méterrel a cél előtt tudott az élre állni.

Az idei viadalra végül 510 hajó, köztük az abszolút győzelemre esélyesek katamaránoknál 15 egység nevezett, ami csaknem 2500 versenyzőt jelentett a fedélzetén. A rajtot ezúttal a tervezett időben meg lehetett tartani, csütörtökön reggel 9-kor – ellentétben a 2023-as évaddal, amikor a kedvezőtlen, erős szeles hajnali-reggeli időjárás miatt két órát csúszott – Balatonfüredről útnak indult a mezőny, hogy a szokásoknak megfelelően az óramutató járásával azonos irányban megkerülje a Balatont, ami körülbelül 155 kilométer megtételét jelenti. Az első jel tradicionálisan Balatonkenese, majd Siófok és Keszthely következik, így kell visszatérniük Balatonfüredre a 48 órás szintidőn belül. Szabály még, hogy kikötni és külső segítséget sem szabad igénybe venniük a résztvevőknek.

Az már az időjárási előrejelzések alapján biztosra vehető volt, hogy nem idén dől meg a címvédő MLS Raiffeisen Fifty-Fitfy tavaly felállított 5 óra 3 perc 56 másodperces rekordja. Amivel egyébként épp a saját maga által 2022-ben felállított, és egy évet élt csúcsát döntötte meg (7 óra 13 perc 21 másodperc). Idén a legjobbakat 38 különböző hajóosztályban díjazzák, így az abszolút első hely mellett is mindig nagy csatákra van kilátás.

Csütörtökön reggel aztán még a várt gyengébb szél sem igazán mutatta meg magát, így kimondottan visszafogott tempóban indult a verseny. Közvetlenül a rajtot követően a Process Solution (kormányos: Litkey Farkas) állt a mezőny élére, amelyet a tavaly második RSM (k: Vándor Róbert) követett, mindkét hajó a parthoz közelebb helyezkedett. Mögöttük a Nanushka és közvetlen a verseny előtt kormányost cserélt Team Kaáli (k: Sallai Gábor) érkezett. Utóbbi hajó korábbi kormányosa, a csapattal 2022-ben ezüstérmes Virág Flóra gyermekáldás elé néz, mindjárt ikrekre van kilátás, így ő csak a kísérő motorosok egyikéből szurkolt ezúttal a társaknak.

A címvédő Fifty-Fifty (k: Józsa Márton) és a tavaly harmadik Prospex Delta (k: Kaiser Kristóf) beljebb helyezkedett a Racing Djangóval együtt, így kicsit le is maradtak, a rajt után közvetlen hátrányba kerültek. Viszont gyorsan korrigáltak, és még közelebb húzódtak a parthoz, így már kellő lendülethez jutottak, na nem sokhoz.

Csak a balatonfüredi mólóról hat hajó vitte ki a vízre az érdeklődőket, mintegy 800 embert, akik a két-három órás program után ellepték a Tagore sétányt. Közben a katamaránokhoz képest nehezebb mozduló egytestűek is megindultak, sőt, a Raffica – amely 2023-ban a kenesei jelnél borult – sokáig a lépést is tartotta, és jól jött a hozzá hasonló felépítésű Principessa libera is.

Az erőviszonyok azonban már az első jelhez közeledve kirajzolódtak, a három AC45-ös katamarán diktálta elöl a nem túl gyors tempót, ez a gyenge szeles idő elsősorban számukra volt kedvező. A kenesei bóját az RSM vette az első helyen, szorosan mögötte érkezett a Process Solutions, illetve a Prospex Delta. A mezőny a fuvallat reményében csatornáról csatornára haladt, ami azért még a menőket is komoly szakmai kihívás és taktikázás elé állította, no meg türelemre intette. Ellentétben 2023-mal, amikor végig egyenletesen közepes szél fújt, gyakorlatilag a tavon mindenhol, így iránykeresés nélküli nagy rohanássá vált a verseny, amelyben a Fifty-Fiftynek nem volt ellenfele. 

Nem úgy idén, mert ez egy másik verseny volt.

Siófoknál aztán változott a sorrend, a Prospex Delta előzött (mintegy három óra alatt teljesítette ezt a távot, tavaly ilyenkor már Keszthelyről fordult vissza), második helyen érkezett a Process Solutions, harmadikként az RSM.

A szél a folytatásban sem volt a hajósok kedvére, akik tovább küzdöttek az elemekkel, vagyis jobban mondva azok hiányával. Az AC45-ös katamaránok küzdelme ettől függetlenül bővelkedett az izgalmakban, ennek részeként Zánka magasságában az üldözők felértek az éllovas Prospex Deltára, sőt, az RSM át is vette az első helyet. Mindeközben a Process Solutions egy kilométeres távolságban követte a Prospex Deltát. Az élen haladók Keszthely felé még növeli is tudták előnyüket az üldözőkkel szemben, nem is beszélve a főmezőnyről, amelynek döntő része ekkor még Siófokot sem érte el.

Lassan múlt az idő, lassan haladtak még a leggyorsabbak is, persze minden csak viszonyítás kérdése. Volt olyan évad a Kékszalagon, ahol még egy ilyen erősségű (gyengeségű?) szélért is nagyon sokat adtak volna a versenyzők.

A keszthelyi bóját az élen haladó RSM tudta le elsőként, másodpercekkel négy óra előtt. Már hét órája tartott ekkor a verseny.... Az éllovast több mint hatperces hátránnyal fordult a második helyen a Prospex Delta követte, csakúgy, mint egy évvel ezelőtt. Bár akkor a második helyért csatáztak egymással. Szigliget és Badacsony között az addig élen haladó Prospex-Delta és az RSM a leálló szélben jelentősen lelassult, szinte megállt, ezt kihasználva az északi parthoz közelebbi útvonalat választó Process Solutions megelőzte mindkettőt, mivel 7-8 csomós sebességgel tudott haladni.

Lassan 10 órája rajtolt el az 56. Kékszalag, amikor még mindig távol voltunk attól, hogy megérkezzenek Balatonfüredre az első katamaránok. Szinte szélcsend volt a Balatonon, így alig tudtak mozdulni még a leggyorsabb hajók is, bizonytalan volt, mit hoz a folytatás. Többen úgy döntöttek, a széltelenség miatt inkább feladják a versenyt.

AZ ÉLEN MÉG MINDIG A PROCESS SOLUTIONS állt, A MÁSODIK PROSPEX-DELTA, A HARMADIK PEDIG AZ RSM volt. nem volt NAGY KÜLÖNBSÉG A HAJÓK KÖZÜL, NAGYJÁBÓL BADACSONYTOMAJ MAGASSÁGÁBAN HALADtAK ekkor.

De mivel lassan ment le a nap, így bízhatunk benne, hogy a szél is erősödik. Tíz és fél óra után a Prospex-Delta ismét az élre állt, Pálköve magasságában az eddigi éllovas, a Process Solutions előtt haladt. A kétszeres győztes RSM kezdett leszakadni ettől a kettőstől, így elképzelhető volt, hogy kettős versennyé alakul majd a befutó. Révfülöp előtt viszont elvált egymástól az éllovas trió. A Prospex Delta és a Process Solutions észak felé fordult, és alig haladt, az RSM a tó közepe fel navigált, és picit gyorsabb tempóban átvette a vezetést. Amíg az élen a tempót diktáló hármas egymást váltotta az élen, addig 20 órát követően frissült a szél. Ez meglökte az egész mezőnyt, benne a negyedik helyen haladó címvédő, ráadásul a Fifty-Fifty sebessége mintegy 10 km/órával volt gyorsabb közvetlen riválisainál, így egyre közelített, csökkentette hátrányát.

Tihanynál összegyűlt a főmezőny, de még odafelé, több száz hajó akart szinte egyszerre átmenni a csövön, ami olykor feszültségekhez is vezetett, de az élen haladók előtt sikerült kimenniük onnan. A trió közben a Fifty-Fifty érdemi beszállásával kvartettre bővült, Tihanyról a Prospex Delta fordult rá elsőként a célegyenesre, ami a vízen nem feltétlen egyesen, sőt, általában nem az, mögötte viszont kis lemaradással jött az üldöző trió.

A közvetlen hajrára már kettős versengésre redukálódott a Készalag: a Prospex Deltát már a Fifty-Fifty szorongatta. De a címvédő hatalmas tempóval, csaknem 2 órás hátrányt – a szó legszorosabb értelmében – az utolsó pillanatban ledolgozva nyerte meg az 56. Kékszalagot. Címvédés a Balatonon! A verseny összes fontos és izgalmas pillanatát egész nap alatt tartó közvetítésünkkel elevenítheti fel.

Kékszalag 2024

Az abszolút verseny nemhivatalos végeredménye

  • 1. MLS Raiffeisen Fifty-Fifty (k: Józsa Márton) 12:24:47
  • 2. Prospex Delta (k: Kaiser Kristóf) 12:25:37
  • 3. RSM (k: Vándor Róbert) 12:30:12
  • 4. Process Solutions (k: Litkey Farkas) 12:34:08
  • 5. AUDAX Django (k: Petrányi Zoltán) 12:42:45
  • 6. TEAM SUZUKI (k: Büki Gábor) 12:45:03
  • 7. Nanushka Forestay (k: Váradi Szabó János) 12:45:28
  • 8. Team Kaáli (k: Sallai Gábor) 12:48:17
  • 9. Ribstory (k: Schwarcz Ferenc) 13:44:02
  • 10. Triniteam (k: Kreskai György) 13:52:17

Mert kell egy jó csapat

Az Euroleasing és az MBH Bank által 2016 óta támogatott Prospex Delta Team a Balatonra optimalizált AC45 típusú tengeri katamaránnal szállt versenybe.

A hazai vitorlás közösségben jól ismert, a katamaránok mezőnyében meghatározó csapatot dr. Kaiser Kristóf vezeti, 2024-es csapatának tagjai pedig Berecz Botond, Dávid Dániel, Demjén Olivér, Pallay Tibor, Rauschenberger Miklós, Szigeti Stacey és Weidinger György voltak. A remek idei eredményeikhez, amelynek csúcspontját jelenti a Kékszalag, nagyban hozzájárult, hogy a Prospex Delta Team 2022 óta használt AC45 típusú tengeri katamaránját az idei szezon vízrebocsátása előtt nyolc hónapnyi, házon belüli munkával fejlesztették tovább és optimalizálták tavi hajózási viszonyokra. A munka során a hazai mérnökök a teljes rudazatot áttervezték, így valóban egy olyan csúcs hajó született, amely otthonosan mozog a Balatonon, és akár gyengébb szélviszonyok között is kiemelkedő sebességre képes, amint azt idén bizonyította.

A 13,4 méter hosszú katamarán mintegy 1,5 tonnát nyom, árbocmagassága 24 méter, legénysége 7 fő, és akár 74 kilométer/órás sebesség elérésére képes. A hajó fejlesztésével a csapat célja az volt, hogy ellenfeleihez képest technikai szempontból évekre domináns pozícióba kerüljön, míg az eredményes versenyzés mellett a további célkitűzéseik között szerepel a vitorlássport, valamint a Balaton népszerűsítése.

(Borítókép: Tövissi Bence / Index)