Olyan dolog történt Párizsban, amire száz éve nem volt példa
További Párizs 2024 cikkek
- Megvan, hol és mikor tér vissza a versenyzéshez párizsi bajnokunk
- Rengeteg vitát váltott ki az olimpián, most profinak készül Hámori Luca legyőzője
- Kitüntették a párizsi olimpia és paralimpia résztvevőit
- Újabb párizsi olimpikonunk beszélt nyíltan közelgő visszavonulásáról
- „Egy pillanatát nem élveztem, minden asszómban benne volt a nagyon nagy zakó”
A Dassler fivérek 1924-ben döntöttek úgy, hogy sport iránti szenvedélyüket megpróbálják az üzleti életben is kamatoztatni, és megalapították a Gebrüder Dassler Schuchfabrikot, azaz a Dassler testvérek cipészetét. Kezdetben sportcipőket készítettek atlétáknak és futballistáknak. Az első áttörő sikert az 1928-as amszterdami olimpia hozta meg a családi vállalkozásnak, Lina Radke a Dassler fivérek által készített Modell Waitzer nevet kapott cipőben lett ötkarikás bajnok 800 méteren.
Több mint húsz évvel később, 1949-ben született meg az Adidas márka, ami a Dassler fivérekről kapta nevét.
Száz éve nem volt példa erre
Az évtizedek során a cipészetből komplex sportszergyártó cég lett, ráadásul a világon az egyik legsikeresebb. Tavaly 21,4 milliárd eurós árbevételt könyvelhetett el a globálisan közel 60 ezer munkavállalót foglalkoztató cég. A Dassler testvérek, és így az Adidas már az 1924-es párizsi olimpia óta együtt dolgoznak az olimpiai mozgalommal, és készítenek sportszereket az ötkarikás játékokra.
Arra azonban az elmúlt száz évben nem volt példa, aminek csütörtökön szem- és fültanúi lehettünk:
egyszerre, egy helyen (Párizsban) mutatták be az összes olimpiai formaruhát.
A kivételes eseménynek a Párizs La Chapelle negyedében található Adidas Arena adott otthont, amit Paris Arena II-nek is hívnak, idén februárban adták át, és 8500 néző befogadására alkalmas. Itt játssza mérkőzéseit a PSG kézilabdacsapata, a Paris Basketball kosárlabdacsapat, valamint itt rendezik az olimpián a tollaslabda és a ritmikus gimnasztika versenyeit.
Hatalmas show és betekintés a színfalak mögé
Csütörtök délután mintegy ezren gyűltek össze, hogy szemtanúi legyenek az olimpiai formaruhák leleplezésének. A szigorú biztonsági ellenőrzés – ami az elmúlt időszak történéseit tekintve egy ilyen tömegrendezvénynél érthető – után máris a multifunkciós csarnokban találtuk magunkat, és a sajtó, valamint a nemzeti olimpiai bizottságok képviselőinek kijelölt tribünre ültettek minket. A szervezésre a német precizitás volt jellemző: a menetrend percre pontosan ki volt jelölve, ahogy mindenki ülőhelye is.
A pálya közepén volt a színpad, fölötte három fehér csík megvilágítva a teljesen sötét csarnokban. A 15 szponzorált olimpiai csapat négy-négy olimpikonja a kézilabdameccsekről ismert módon – elvégre a PSG is itt játssza Bajnokok Ligája-mérkőzéseit – érkeztek a színpadra: a reflektorok vörös fényben úsztak, a füstgépek a Hajógyári-sziget korábbi szórakozóhelyeit megszégyenítő módon borították füstbe a csarnokot, a sportolók pedig ütemes zenére masíroztak körbe a színpad előtt, majd arra fel. Olimpikonok és paralimpikonok kéz a kézben érkeztek, egy tiszteletkör után mindenki elfoglalta kijelölt helyét a színpadon, és jött a katarzis: egyszerre láthattuk a teljes kollekciót.
Videó a bemutatóról:
A sportolók rövid performansza után Jessica Ennis-Hill olimpiai és világbajnok korábbi hétpróbázó beszélt röviden arról, milyen érzés sportolóként magára ölteni az olimpiai formaruhát. Ugyanerről beszélt a plénum előtt Grant Holloway háromszoros világbajnok, 110 méteres gátfutó, aki azt is elárulta, hogy Párizsban még fényesebbre cserélné Tokióban szerzett ezüstérmét.
A Magyar Olimpiai Bizottság elégedett az új kollekcióval
A bemutatót követően a sajtó megtekinthette mind a tizenöt ország teljes kollekcióját, köztük a magyart is. A helyszínen tartózkodott a Magyar Olimpiai Bizottság küldöttsége, Gyulay Zsolt elnök és Fábián László főtitkár.
Előbbi újságírói kérdésre elárulta, nagyon örül neki, hogy az Adidas gyártja a magyar olimpiai csapat kollekcióját, amivel nagyon elégedettek. Gyulay Zsolt szerint más sportszergyártó nem lenne képes ilyen magas színvonalon teljesíteni ezt a megbízást.
A magyar olimpikonok közül Érdi Mária, Pigniczki Fanni, Koch Máté és Manhercz Krisztián vett részt az eseményen, őket is kérdeztük első benyomásukról a ruhákkal kapcsolatban, valamint egyéb dolgokról is beszélgettünk velük, ezt egy külön cikkben olvashatják.
Jacqueline King, a tervezőcsapat vezetője elmondta: a ruhák tervezésénél az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy a sportolók számára a lehető legkényelmesebb legyen, ne terelje el figyelmüket a versenyre való koncentrációról. A másik legfontosabb szempont, hogy a sportolókat összekösse nemzetük identitásával. Az összes nemzet idei kollekciójának középpontjában az egyszerűség áll, valamint a tűz motívuma, ami ott lobog minden olimpikonban. A tűz motívuma megjelenik a magyar ruhákban is, a Hungary feliratot körülölelő lángcsóvában és a pulóverek belső részében is felfedezhető.
A bemutató után lehetőségünk adódott külön beszélgetni Jacquelin Kinggel, aki kérdésünkre elárulta: az elmúlt két évben folyamatosan egyeztettek sportolókkal, az ő visszajelzéseik alapján alakították ki a termékeket. Több mint ezer tervük volt, mire eljutottak a végleges dizájnig, a tervezőcsapat magja három fő.
Az Index érdeklődésére azt is elmondta, a mesterséges intelligenciát segítségül hívták a tervezési folyamat elején, de ahogy a legtöbb szakmában, egyelőre ők is csak ismerkednek az MI által kínált lehetőségekkel.
A ruhakollekció mellett egy 49 darabból álló cipőkollekciót is alkottak az Adidas tervezői, ezek 41 sportág versenyzőit szolgálják ki, a párizsi olimpián felük már minden bizonnyal látható is lesz az olimpikonokon.
(Borítókép: 75 sportoló 16 különböző nemzet 36 olimpiai és paralimpiai sportágának képviselői mutatják be az Adidas Paris 2024 kollekciót az Adidas Arénában 2024. április 18-án, Párizsban. Fotó: Aurelien Meunier / Getty Images)