Mikor szoknak már le erről a hülyeségről az amerikaifocisták?

2016.09.22. 09:11

Egy amerikaifutball-edzőt mindennél jobban ki lehet borítani azzal, ha csapata úgy bukik el egy touchdownt, hogy a játékos túl korán kezd ünnepelni. Márpedig mostanában ismét ragályos a hülyeség: a szezon eleje óta több egyetemi focista is elkövette a klasszikus hibát, és örömében még azelőtt megvált a labdától, hogy a célterületre ért volna

Az egészet most elégelte meg egy nyugati parti edző: csapatánál már külön szabály van arra, hogy mit kell csinálni touchdown után. 

A hülyeséghullámot még DeSean Jackson indította el évekkel ezelőtt, vagy legalábbis neki több jól regisztrált esete is volt. Egy középiskolás meccsen zavartalanul roboghatott volna az endzone-ba, ám ő jónak látta egy szaltóval megérkezni a célterületre, csak épp a szaltó közben kiejtette a labdát, és odalett a touchdown.

Ennél sokkal égőbb volt, amit évekkel később, már NFL-játékosként csinált meg a Philadelphia Eaglesben. Egy Dallas Cowboys elleni mérkőzésen elkapott egy hosszúpasszt, lefutotta a védőjét, aztán bekocogott az endz one-ba, csak épp túl korán kezdett el ünnepelni, és elejtette a labdát, mielőtt beért volna. A bírók visszanézték és elvették Jacksontól a TD-t, ami az első lett volna neki az NFL-ben. 

Az idén az egyetemi bajnokság nyitófordulójában, a legutóbb bajnoki döntős Clemson játékosa, Ray-Ray McCloud egy 75 yardos puntvisszahordás után fosztotta meg magát a a TD-tól, ráadásul jöhetett az ellenfél. Pedig hősies visszahordás volt, még a cipőjét is elhagyta közben. 

Most hétvégén még nagyobb balhé lett abból, ami a Cal Bears-Texas Longhorns mérkőzés végén történt. 50-43-as Cal-vezetésnél a meccsen már két TD-nél járó Cal-futójátékos Vic Enwere lőtt ki, és egy hosszú futás végén már az end zone előtt ünnepelni kezdett a labdát elengedve. A bírók kiszúrták a hibát, és ez elég kínos is lehetett volna a Cal számára, ha a texasosok gyorsan kapcsolnak.

Ne maradjon le semmiről!

A bírók erősen véleményes döntése is kedvezett a Bearsnek, ugyanis úgy ítélték meg, hogy az ellenfél védői túl későn szedték össze a labdát (nagyjából három másodperc telt el), így a Cal támadhatott tovább, a hátralévő időt már kitérdelték. 50-43-ra nyertek, úgyhogy megúszták, és Enwere hülyesége ellenére nyerni tudtak, viszont a csapat edzői nem felejtették el a dolgot. 

Sonny Dykes edző a történtek miatt új szabályt vezetett be a csapatnál:

Mostantól, a touchdownt szerző játékosnak oda kell adnia a labdát a bírónak, és kész.

Dykes szerint néhány játékosa úgy gondolhatja, hogy nem nagy ügy, ami történt, mert nyertek, de mi lett volna, ha a Texas gyorsan felszedi a labdát és egyenlít egy 100 yardos visszahordásból. Egyszerűen fel kell nőni, és nem elkövetni ilyen hibákat, mondta az edző. 

A Cal-edző nem alaptalanul mondta ezt, mert a kategória királyának nevezhető hiba történt meg két évvel ezelőtt egy Oregon-Utah meccsen.

A Utah-elkapó Kaelin Clay egy 78 yardos touchdownt hozhatott volna össze, ha nem engedi el a labdát idő előtt. Megtette, az oregonosok ráadásul kapcsoltak, és egy kis birkózás után felszedték a labdát, majd 100 yardos visszahordással touchdownt szereztek, miközben Clay még a mellkasát veregetve ünnepelt a pálya másik végében. 

A Utah-játékos hibája az összes év végi válogatásban szerepelt, de a felsorolást még lehetne folytatni, mert a szégyenlistán szerepel még többek között:

  • az oregonos Byron Marshall, aki 2014-ben a South Dakota ellen érezte úgy, hogy már elengedheti a labdát
  • a 2013-ban Texas Techben játszó DeAndre Washington is eljátszotta ugyanezt egy TCU elleni konferenciameccsen
  • a USC-s Javorius Allen 2013-ban megúszta, mert ugyan a UCLA előtt valószínűleg túl korán vált meg a labdától, de a bírók nem nézték vissza az esetet
  • de az NFL-es Danny Trevathan sem bírt magával, amikor még a Broncos-játékosaként simán touchdownt csinálhatott volna egy labdaszerzésből, de bőven az endzone előtt elengedte a labdát, ezután a Ravens támadhatott. 
  • viszont egy másik broncosos, Trindon Holliday 2012-ben megúszta, hogy a bírók nem nézték vissza, amikor visszahordta a labdát a Panthers ellen
  • klasszikus a maga nemében, amit az alsóbb ligás egyetemi játékos, Kendell Anderson csinált 2015-ben, ő már négy yarddal az endzone előtt elengedte magát. 

Azon kívül, hogy az edző beleveri a játékos fejébe, hogy a labdát ne hajítsa el túl hamar, sokat nem tud csinálni azon kívül, hogy megpróbál valamiféle szabályt kitalálni.

A padoztatás viszont nem a legjobb ötlet, mert sokszor olyan emberek hozzák össze ezt a hibát, akik amúgy alapembernek számítanak a támadójátékban.

A Meta továbbra is korlátozza az Index Facebook elérését, így hiába követ minket, híreink nem követik Önt. Facebook-videón mutatjuk, mi lehet ennek az egyik ellenszere, de ha első kézből akar értesülni a legfontosabb hírekről, töltse le az applikációnkat az App Store-ból vagy a Google Playből, illetve kövesse Twitter-csatornánkat!



  • Vennék
  • Bankszámla