Contadoron a sárga trikó, kifütyülték
További Bringa cikkek
- Vas Blanka a táv felét követően visszaesett, negyedik helyen zárt Namurban
- Edzés közben furgonnal ütközött, kórházba kellett szállítani a belgák olimpiai bajnokát
- Ötödik helyen zárt Vas Blanka a terepkerékpáros világkupa-sorozat dublini állomásán
- Vas Blanka hatodik hellyel nyitott Belgiumban
- Jövőre már profi lett volna, autóbalesetben meghalt a 18 éves belga bringás
Schleck kerékpárhiba miatt elvesztette a sárga trikót. Bár betámadta Contadort a hegyen, egy rossz váltás miatt leesett a lánca, és lemaradt. A célig már nem tudott visszakapaszkodni, így összetettben 8 másodperccel áll a címvédő spanyol mögött. A szakaszt szökésből a francia Voeckler nyerte.
A vasárnapi szakaszon elmaradt Contador és Schleck csatája, így az utóbbinak csupán három hegyi szakaszon maradt esélye előnye felhízlalására. Schleck passzivitása sokakat meglepett, Contador akár perceket is verhet rá az időfutamon. A sárga trikós elismerte, arra a napra csupán az volt a taktikája, hogy tapadjon Contadorra, és semmi mással ne törődjön, úgy érezte, nem kellett még kiterítenie a lapjait. “Mindketten pókert játszottunk. Nem érdekelt, hogy időt vesztek másokkal szemben, nekem ezt a játszmát kellett letudnom. Hétfőn azonban minden más lesz” - kommentálta a 14. szakaszt Schleck. A luxemburgi azonban ekkor még nem tudta, hadilábon áll a szerencsével.
Hétfőn a három kisebb magaslat mellett egy kiemelt kategóriás hegy, az 1755 méter magas Port de Balles várt a mezőnyre. A csúcstól azonban még 20 kilométeres lejtő vezetett a célig, így nem volt elég csupán jól hegyet mászni, de kockáztatni is kellett a lefelékben.
Ezen a szakaszon sem maradhatott el a támadás, a szakasz elején Hushovd és Petacchi is próbálkozott szökéssel. Ők ketten a zöld trikóért vívnak nagyon szoros küzdelmet, furcsamód azonban csak hegyi pontokat szereztek, a köztes sprintig már nem jutottak el. A mezőny összezárt, és nagyon gyors, 47, 5 kilométer per órás tempóval hajtott.
Az első sikeres elmenésre a 90. kilométerig kellett várni. Ekkor Vandborg (Liquigas), Van Summeren (Garmin-Transitions), Ivanov (Katusha), Ballan (BMC), Reda (QuickStep), Roberts (Milram), Perez Arrieta (Footn), és Voeckler (Bobx) lépett meg. A Port de Balles lábáig mintegy 11 perces előnyt szedtek össze, a mezőny élén a Saxo-Bank diktálta a tempót. A szökevénycsoport közben darabjaira szakadt, a csúcstól 10 kilométerre Voeckler támadott, és sikerült megúsznia. Őt Ballan, Perez Arrietea követte, de egyre inkább nőtt a távolság közöttük.
A favoritok csatájában az elmúlt napokkal ellentétben most Schleck csapata, a Saxo-Bank vette magához a kezdeményezést. A Port de Balles-en Schleck ígéretéhez híven támadott, először a csúcstól 5 kilométerre. A meredek részen sokan kiestek a csoportjából, de visszavett a tempóból, és ismét összeállt a boly. A következő attaknál sikerült minimális előnyt kiharcolnia Contadorral szemben, de ekkor egy váltási hiba miatt leesett a lánca, és meg kellett állnia. Contador, Mencsov és Samuel Sanchez nem volt tekintettel a technikai hibára, és töretlenül haladtak a csúcs felé, majd több korábban leszakadt versenyző is lehagyta a sárga trikóst.
Schleck a bringa megjavítása után kétségbeesett üldözésbe fogott, a hegytetőre így is 25 másodperces hátrányban ért fel. Contador köztudottan sokkal jobb lejtőmenő, így Schlecknek sokat kellett volna kockáztatnia, hogy utolérje. A különbség azonban egyre inkább nőtt. Samuel Sanchez különösen jó volt a lejtőkön, és ez a mögötte hajtó Contadornak kedvezett.
A szakaszt az időben támadó, és a lejtőn is ügyesen hajtó Voeckler nyerte. Contadorék 2:50 hátránnyal értek célba, míg Schleck 39 másodperccel később érkezett mögöttük. A szakasz előtt 31 másodperccel vezetett, így kedden már Contador viselheti a sárga trikót. Schleck pedig a legjobb 25 évnél fiatalabb fehér trikót húzhatja magára.
"Én nem örülnék, ha így jutnék a sárga trikóhoz" - jegyezte meg a luxemburgi a célba érkezés után. "A támadásnál semmit sem vettem észre abból, hogy Andynak problémái vannak" - védte magát Contador, akivel egyetértett csapattársa, Alekszandr Vinokurov is. "Alberto nem tehetett mást, abban a pillanatban mennie kellett, mert Mencsov és a többiek is elindultak" - mondta a kilencedikként célba ért kazah. - Mindegyikünk összpontosít ilyenkor, nem szoktunk jobbra vagy balra nézelődni."
Bjarne Riis, Schleck csapatfőnöke rövidre zárta a vitát, kijelentette, versenyzője biztosan revánsot vesz majd. "Fair play, vagy nem, nem tudom megmondani, ilyen a kerékpársport - fogalmazott Riis. - Andy viszont később visszavág majd."
A keddi szakasz különösen nehéz lesz, két első és két kiemelt kategóriás hegyet kell megmászniuk a kerékpárosoknak. A mezőny a 2115 méter magas Tourmalet-ra is felmegy, de ezt a hegyet a csütörtöki szakasz útvonalába is beiktatták. Ha Schleck ismét az élre akar kerülni, folyamatosan támadnia kell, igaz, nehezíti a helyzetét, hogy az utolsó csúcstól hatvan kilométernyi lejtmenet és sík rész van a célig. Ilyen terepen pedig nagyon nehéz előnyben maradni az üldözőkkel szemben.
A sportszerűség határai
Sok vitára adhat okot Contador húzása, hogy nem törődött a láthatóan technikai hiba miatt bajba került Schleckkel. A sárga trikót átvevő Contadornak a helyi közönség egyértelműen a tudtára adta, hogy sportszerűtlennek ítélik, egyszerűen kifütyülték a díjátadón.
Hasonló balesetek már voltak a Touron. A mostanin a második szakaszon egy bukás miatt az egész mezőnyt visszafogta Fabian Cancellara, hogy ne egy baleset döntse el a verseny végső kimenetelét már a legelején. Erre a tettre kétségkívül Schlecknek volt leginkább szüksége, aki nem került ledolgozhatalan hátrányba a többi favorittal szemben. A harmadik szakaszon azonban, hasonló helyzetben Contador került hátrányba, ám ekkor már nem működött a favoritoknak kijáró fair-play.
A favoritok kölcsönös tisztelete a korábbi Tourokon jól működött. 2001-ben Jan Ullrich bukott egy hegyi szakaszon, és átesett a szalagkorláton. Örökös ellenfele, Lance Armstrong azonban nem élt a baleset előnyével, bevárta Ullrichot, mégha később aztán le is hajrázta. Hasonló helyzet játszódott le fordított szereposztásban a 2003-as versenyen, ahol Ullrich fogta vissza magát és a mezőnyt Armstrong bukása miatt.
Eredmények
15. szakasz, Pamiers - Bagnères-de-Luchon 187,5 km
1. Thomas Voeckler (Fra) Bbox Bouygues Telecom 4:44:52
2. Alessandro Ballan (Ita) BMC Racing Team + 1:20
3. Aitor Perez Arrieta (Spa) Footon-Servetto
4. Lloyd Mondory (Fra) AG2R La Mondiale + 2:50
5. Luke Roberts (Aus) Team Milram
6. Francesco Reda (Ita) Quick Step
7. Alberto Contador Velasco (Spa) Astana
8. Samuel Sánchez Gonzalez (Spa) Euskaltel - Euskadi
9. Denis Menchov (Rus) Rabobank
10. Brian Vandborg (Den) Liquigas-Doimo
Összetett: (sárga trikó)
1. Alberto Contador Velasco (Spa) Astana 72:50:42
2. Andy Schleck (Lux) Team Saxo Bank + 8 mp
3. Samuel Sánchez Gonzalez (Spa) Euskaltel - Euskadi + 2:00
4. Gyenisz Mencsov (Rus) Rabobank + 2:13
5. Jurgen Van Den Broeck (Bel) Omega Pharma-Lotto + 3:39
6.. Robert Gesink (Ned) Rabobank + 5:01
7. Levi Leipheimer (USA) Team Radioshack + 5:25
8. Joaquin Rodriguez (Spa) Team Katusha + 5:45
9. Alexander Vinokourov (Kaz) Astana + 7:12
10. Ryder Hesjedal (Can) Garmin - Transitions + 7:51
10. Ivan Basso (Ita) Liquigas + 6:52
15. Carlos Sastre (Spa) Cervélo + 8:15
19. Cadel Evans (Aus) BMC Racing Team + 12:39
38. Lance Armstrong (USA) RadioSchack + 39:44
Pontverseny (zöld trikó)
1. Alessandro Petacchi (Ita) Lampre 187 pont
2. Thor Hushovd (Nor) Cervélo 185 pont
3. Mark Cavendish (Gbr) Team HTC - Columbia 162 pont
Hegyi pontverseny (pöttyös trikó)
1. Anthony Charteau (Fra) Bbox 115 pont
2. Jerome Pineau (Fra) QuickStep 92 pont
3. Thomas Voeckler (Fra) Bbox Bouygues 82 pont