Az Isernia és Blockhaus közötti 191 kilométeres kilencedik etapon kilencfős szökevénycsoport alakult ki, amelyből Diego Rosa annyi pontot gyűjtött a hegyi hajrákban, hogy átvette a kék trikót Koen Bouwmantól. Az esélyeseket magában foglaló mezőny azonban nem engedte el messzire az élbolyt, amelyet így már a hajrá előtt utolért.
Az 1665 méter magasan fekvő célba vezető kaptatón az INEOS Grenadiers diktálta a tempót, a nagy esélyesek közül pedig korán leszakadt Simon Yates. A 2019-es bajnok Richard Carapaz öt kilométerre a céltól váltott ritmust, s csupán ketten tudták tartani vele a lépést, méghozzá Romain Bardet és Mikel Landa. Mögöttük egy szintén hármas csoport küzdött a hátrány minimalizálásáért, sőt, nem sokkal a cél előtt összeért a két csoport, így hatan sprinteltek a győzelemért.
Végül a 2020-as Girón második, ezúttal hosszú hajrát nyitó Hindley diadalmaskodott Bardet és Carapaz előtt.
Véget ért minden idők legnagyobb neveket felvonultató magyar körversenye. Az első négy szakasz a sprintereknek kedvezett, Fabio Jakobsen és Dylan Groenewegen is tudott etapot nyerni, az utolsó szakasz azonban már keményebb diónak bizonyult.
A versenyzőknek 184 kilométert kellett megtenniük, a szintemelkedés pedig 2751 méter volt. A miskolci rajt előtt az összetettet a már említett Jakobsen vezette, legjobb magyarként Dina Márton a 10. helyen állt 22 másodperc hátránnyal.
Pénteken a Diamante és Potenza közötti 196 kilométeres, a szervezők által négycsillagos nehézségűnek ítélt etap várt a mezőnyre, benne négy kategorizált emelkedővel, köztük másodikként az első kategóriás Monte Sirinóval.
A szakasz első harmadában több sikertelen szökési kísérlet volt, a mezőny csak későn, 70 kilométer elteltével nyugodott meg, amit kihasználva előbb négyfős szökevényboly alakult ki, amelyhez később még hárman csatlakoztak.
A sárospataki rajt előtt az elmúlt napi meleghez képest lényegesen hűvösebb idő várta a kilátogatókat és a mezőnyt, ráadásul a rajt előtt röviddel az eső is megérkezett.
Karl az MTI érdeklődésére előzetesen úgy fogalmazott: sok erőt kivett belőle a csütörtöki sprintnél a helyezkedés és az, hogy az utolsó mintegy negyven kilométerre innivaló nélkül maradt, de ennek ellenére is bízott az újabb jó eredményben. Hozzátette: a nedves burkolatnak a befutónál a féktávok miatt lehet jelentősége, de a cél előtt három kilométeren át szinte nyílegyenes lesz az út.
A szerdai nyitányon győztes, így csütörtökön az összetett éllovasaként sárga trikóban tekerő holland bringás érintett volt abban a hatalmas tömegbalesetben, amely a célegyenesben történt a Karcag és Hajdúszoboszló közötti 192 kilométeres etapon.
🇭🇺 Terrible chute sur le sprint de la deuxième étape du Tour de Hongrie, Olav Kooij est touché ! #lequipeVELO
— L'ÉQUIPE (@lequipe) May 12, 2022
🚴♂️ La 3e étape à suivre demain 16h sur #lequipeLIVE > https://t.co/cUlISgLwxt pic.twitter.com/dAzrUpS1if
A Palmi és Scalea közötti 192 kilométeres távot kétcsillagos nehézségűre minősítették a szervezők, az etap elején egy negyedik kategóriás emelkedőt kellett megmászniuk a kerékpárosoknak. Ezúttal magányos szökés alakult ki, azaz Diego Rosa személyében egyetlen versenyző lépett el a mezőnytől, amely így végig nyugodt maradt.
A célhoz közeledve a várakozásoknak megfelelően utol is érték az EOLO-Kometa bringását, így mezőnyhajrá döntött.
Az összetettben élen állónak járó sárga trikó gazdát cserélt, mivel a szerdai nyitányon győztes holland Olav Kooij belekeveredett a bukásba, így nem is ért célba. Helyette a belga Jens Reynders ölthette magára a megkülönböztető trikót.
** Terrible chute sur le sprint de la deuxième étape du Tour de Hongrie, Olav Kooij est touché ! #lequipeVELO
— L'ÉQUIPE (@lequipe) May 12, 2022
La 3e étape à suivre demain 16h sur #lequipeLIVE > https://t.co/cUlISgLwxt pic.twitter.com/dAzrUpS1if
Minden eddiginél erősebb mezőny állt rajthoz a magyar körön, ez pedig leginkább a Giro magyarországi Nagy Rajtjának köszönhető. A 11 World Team mellett nyolc Pro Team, két kontinentális csapat, illetve a magyar válogatott indult el a viadalon.
Soha nem vártam a versenyt annyira, mint most, ez a mezőny bennem is megmozgatta a bringás szurkolót
– fogalmazott az MTI-nek a főszervező, Eisenkrammer Károly.
Az idei öt szakaszból az első négy inkább a sprintereknek kedvez, nem csoda, hogy igazi világsztárokkal, Grand Tour-szakaszgyőztesekkel neveztek a csapatok.
A Catania és Messina közötti 174 kilométeres, a szervezők által kétcsillagos nehézségűnek ítélt etap a táv fele előtt egy második kategóriás emelkedőt, az 1125 méteres Portella Mandrazzit is magában foglalta.
Ezúttal hamar kialakult egy ötfős szökevénycsoport, de a mezőny végig kontrollálható távolságon tartotta a különbséget.
Olaszország egyik legdélebbi pontján, Avolából indult a mezőny, amelyre ezúttal 170 kilométer és hegyi befutó várt.
Kisebb emelkedővel kezdődött a szakasz, így a szökést tervezőknek alaposan meg kellett dolgozniuk azért, hogy elmenésbe kerüljenek. Nem sokkal a rajt után előbb egy hatfős csoport indult meg előre, őket követte még egy hatos csoport.
Az gyakorlatilag borítékolható volt, hogy miután Valter Attila tavaly felvehette a rózsaszín trikót, egyre nagyobb népszerűségnek kezdett örvendeni itthon is a sportág.
„A verseny a legszebb álmainkat is felülmúlta, legalább negyedmillió ember biztatta a mezőnyt a versenyútvonalak mentén, mindenhol szenzációs hangulat uralkodott. Az olasz szervezők minden várakozását felülmúlta a hangulat, az egyik csapat azt nyilatkozta, hogy igazából nem értették, miért kell Magyarországra hozni a Nagy Rajtot, de egészen elképedtek attól a végtelen szeretettől és lelkesedéstől, amit itt tapasztaltak. Ez a verseny biztos, hogy emelte hazánk megbecsülését a világban. A siker közös, e mögött a verseny mögött végre egy igazi nemzeti összefogás alakult ki. Ezúton én is köszönöm mindenkinek: a szervezőknek, a budapesti és a vidéki önkormányzatoknak, a rendőrségnek, a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek, az önkénteseinknek, a szurkolóknak és a lakosságnak” – nyilatkozta Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos.
Vasárnap véget ért a 2022-es olasz kerékpáros körverseny magyarországi része, Valter Attila a Balatonfüredre érkezést követően remek hangulatban nyilatkozott az itthoni szakaszokról.
A holland Mathieu van der Poel várta rózsaszín trikóban a harmadik szakaszt, a mieink közül Valter Attila állt a legjobban, ő a 40. helyen várta a vasárnapi etapot.
A Filippo Tagliani, Mattia Bais, Samuele Rivi alkotta trió már a rajt után gyorsan megszökött a mezőnytől, nem sokkal később pedig már öt perccel vezetett.
A Kicsi, a Nagy, a Pókember és az Indián
A Hősök teréről rajtoló Giro d'Italia országúti kerékpáros körverseny első szakaszát a holland Mathieu van der Poel nyerte, a második Peák Barnabás csapattársa, Biniam Girmay lett. Valter Attila legjobb magyarként a 29. helyen ért célba, mindössze 4 másodperc hátránnyal. Az utolsó kilométereken Fetter Erik bukott, de enyhe sérülésekkel megúszta.
Budapestről rajtolt el a 105. Giro d'Italia kerékpáros körverseny, a mezőny Székesfehérvár és Esztergom érintésével Visegrádon ért célba a 195 kilométer hosszú etap végén. Budapest eredetileg 2020-ban adott volna otthont a Grande Partenzának, azaz a Nagy Rajtnak, ám a koronavírus-járvány miatt erre nem kerülhetett sor. Hazánkban további két másik szakasz indul: május 7-én (szombaton) egy 9,2 kilométeres budapesti időfutam lesz, május 8-án (vasárnap) pedig Kaposvárról Balatonfüredre tekernek a versenyzők, közben érintik Nagykanizsát, a Badacsonyt és Tihanyt is.
’A 22 éves, pilisvörösvári Fetter Eriknek duplán csodás napja van ma, hiszen szülőhazájában készül élete első háromhetes versenyére, a Giro d’Italiára, amikor csapata, az EOLO-Kometa Cycling Team bejelentette, hogy újabb két évre számolnak vele. Ezzel a csapattal folytatódik tehát a három éve kezdődött kalandja a profi kerékpározás világában.
Az EOLO-Kometa mindent megadott nekem: megadta a lehetőséget, hogy profi kerékpáros legyek, és hogy megéljem ezt a tündérmesét, most pedig vissza kell adnom nekik valamit. Talán ezektől a napoktól kezdve. Könnyű volt igent mondanom, mert azonnal megértettem, hogy hisznek bennem, és hogy azt akarják, hogy felnőve nagyszerű versenyzővé váljak. Együtt fogunk fejlődni
– mondta Fetter Erik.
A tavalyi esztendő után idén is lesz magyar versenyzője az Eolo–Kometának a Girón. Miért Fetter Erikre esett a választás?
Fontos megjegyezni, hogy a Tour de Hongrie egybeesik a Giro d'Italiával. Mindkét verseny fontos számunkra, egy közös szakmai megbeszélés alapján döntöttünk úgy, hogy Erik indul a Girón, Marci pedig a magyar versenyen. Úgy gondoljuk, most ez a legmegfelelőbb döntés, remélem, mindkét srác kihozza magából a maximumot.
A Giro d'Italia az egyik legtradicionálisabb kerékpáros körverseny. Az első viadalt 1909-ben rendezték meg, a mostani a 105. lesz. A Giro egyike a három nagy Grand Tour-versenynek, a Tour de France után pedig a második helyen rangsorolják a szakértők.
Eleinte a legendás olasz sportnapilap, a La Gazzetta dello Sport volt a szervező. Az újságot azóta is rózsaszín papírra nyomtatják, a versenyben az összetett élén álló kerékpáros viselheti a rózsaszín trikót, a Maglia Rosát, amelyet most már mi, magyarok is jól ismerhetünk, hiszen tavaly Valter Attila három szakaszon át tündökölhetett a dresszben.
A Giro eleinte az olaszok „házi versenye” volt, aztán amikor egyre népszerűbb lett az esemény, úgy kezdett növekedni a külföldi bringások száma.
Mivel a Gazzetta székhelye Milánó, ezért sok-sok évtizedig a verseny innen indult, és itt is ért véget. 1911-ben azonban – Itália egyesítésének 50. évfordulóján – Róma volt a kezdő- és célállomás is egyben. A Giro „elnemzetköziesedése” az 1960-as években kezdődött, 1965-ben rendezték meg először külföldön a rajtot, akkor éppen San Marinóban. Egy évvel később Monte-Carlóban indult a viadal, a Nagy Rajtnak azóta pedig már többek között Athén, Nizza, Amszterdam és Jeruzsálem is otthont adott. Most 14. alkalommal nem Olaszországban lesz a Grande Partenza.
Izgul?
Nem annyira, nem kifejezetten.
Minimálisan sem? Azért csak vágta már a centit.
Nagyon várom a versenyt, a visegrádi szakaszt főleg, de ha a balatoni etappal vagy időfutammal indulnánk, akkor egyáltalán nem izgulnék, mert a csapat taktikája és az én egyéni célom sem az összetettre irányul idén, így felesleges is lenne izgulni. Felkészültem, természetesen egy egészséges drukk van bennem az első szakasz előtt, igyekszem a legjobbat nyújtani.
Másképp készül a Nagy Rajtra a Groupama–FDJ amiatt, hogy Magyarországon, Valter Attila hazájában indul az idei Giro d'Italia?
Nem, a csapat az egész Giróra készül, nem egy vagy három napra. Teljesen mindegy az is, hogy honnan indul a verseny, külön nem foglalkoztunk ezzel.
A magyar szurkolók izgatottak, szívesen látnák ismét Valter Attilán a rózsaszín trikót. Az első három napban mennyire szabják rá a taktikát?
Most még nem tudjuk, nagyon függ az időjárástól és az aznapi körülményektől is, erre most tényleg nem tudok még válaszolni.
A díjak különleges formáját és mintázatát az 1900-as évek főúri készletmintái ihlették. A színvilág és a motívumok az ezekre az évekre jellemző időszakot elevenítik fel. Ezek az egyedi darabok rendkívüli gondossággal, 21 karátos arany festéssel, kézzel készültek a Hollóházi Manufaktúrában.
Az MTVA sajtóirodájának pénteki közleménye szerint a Giro május 6-i, 7-i és 8-i első három szakaszának élő közvetítése után május 11. és 15. között a Tour de Hongrie összes etapját élőben sugározzák.
Jövő hét pénteken a Hősök teréről indul el a háromhetes kerékpáros körverseny mezőnye, felvonultatva a sportág legnagyobb sztárjait. Balázs Tibor az Indexnek elmondta, az operatív szervezés oldaláról az általa koordinált csapat már a finomhangolásokat végzi.
A legjobb tudásunk szerint próbálunk mindig eljárni és mindent időre befejezni. Nagyon sok szereplős a történet, rengeteget tárgyalunk, még a napokban is sok egyeztetés zajlik. Ami egy nemzetközi kerékpárverseny szervezését illeti, megfelelő ütemben haladunk, az utolsó finomításokat végezzük.
Ami az operatív szervezést illeti, a csapathoz tartozik az útlezárások egyeztetése a rendőrséggel és a biztonsági szolgálatokkal, illetve az önkormányzatokkal. Idetartozik a tömegközlekedés és a MÁV-járatok összehangolása is, illetve az infrastruktúra építésének felügyelete. Sok, aprónak tűnő feladatok ezek, ugyanakkor nagyon fontos, hogy minden, a legkisebb részlet is hibátlanul működjön, hiszen végtére ezen múlik, hogy a nézők és szurkolók hogyan élik meg az eseményt, és mekkora élménnyel térnek haza.
A sajtóeseményre Valter Attila is benézett, ám a Groupama–FDJ remek formában lévő versenyzője éppen edzésre sietett. Elmondta: mindenkinek nagyon köszöni a szurkolást és a biztató szavakat.
„A Nagy Rajt a magyar emberek és az ország sikere!” – fogalmazott Valter, aki Budapest, illetve a versenyszakaszok menti települések lakosságának is üzent.
Remélem, több tízezren kilátogatnak majd abban a három napban a helyszínekre, hogy közösen szurkoljanak és átéljék az igazi Giro-hangulatot. Nemcsak mint versenyző, hanem a rendezvény egyik nagyköveteként, a szervezők nevében előre is köszönöm mindenkinek, hogy türelmesek és rugalmasak a háromnapos rendezvény alatti forgalomkorlátozások, útlezárások és parkolási tilalmak kapcsán.
Szilasi László sportszakmai vezető bejelentette, hogy három magyar kerékpáros indul el az olasz körversenyen: Valter Attila mellett Peák Barnabás, illetve a két magyar közül az egyik az Eolo–Kometából. Lapunk úgy tudja, Fetter Erik lesz az, de a hivatalos megerősítésre még várni kell néhány napot.