40 éve nem volt ennyi magyar a vébén

2013.09.22. 09:20

Tizenegy magyar országúti kerékpáros indul a szeptember 22-én rajtoló firenzei világbajnokságon. Ilyen nagy létszámú magyar csapatra több, mint 40 éve nem volt példa. A velo.hu cikke.

A vb a női és férfi csapatidőfutamokkal kezdődik. Ebbe a futamba a WordlTour csapatok automatikusan meghívást kapnak, de a többieknek nagyon nehéz bekerülni. Az egyetlen magyar bejegyzésű profi bringás csapat, az Utensilnord Ora24.eu a mintegy 125 csapatot felvonultató Europe Tour-ranglista 22. helyén állt az augusztus 15-i zárásnál. Ez lehetővé tette, hogy - a visszalépések miatt - a Magyar Kerékpáros Szövetség támogatásával szabad kártyához folyamodjanak, melyet meg is kaptak.

Az 57 km-es távon, melyet a leggyorsabb csapat közel 1 óra alatt fog ledarálni, az Utensilnord három magyarral és három olasszal áll rajthoz, Gabriele Bosisio, Dér Zsolt, Kenyeres Ábel, Lovassy Krisztián, Alessandro Mazzi és Federico Rocchetti összeállításban. A Montecatini Terme és Firenze közti pálya szinte teljesen sík. A mieink célja a tisztes helytállás a velük egy kategóriába tartozó, kontinentális besorolású csapatok között, illetve a csapat nem titkolt szándéka, hogy felhívja magára a figyelmet a magyar cégek előtt.

A jövő héten csütörtök kivételével minden nap láthatunk versenyeket a Sporttévén, többször naponta kettőt is. Hétfőn délután a 23 év alatti férfiak egyenkénti időfutamában Kenyeres Ábel szerepel, kedd délelőtt a junior fiúk cronóján Pelikán János versenyez az óra ellen.

Szerdán, a férfi elit időfutamban nem lesz magyar, bár indulhatott volna, de a bajnoki címet védő Fejes Gábor, végül nem vállalta. Viszont ott lesz favoritként a szám többszörös világbajnoka, a svájci Fabian Cancellara, akinek első számú kihívója, a címvédésre készülő német Tony Martin lesz. A versenyszám indulói a csapatidőfutammal megegyező pályán tekernek, így érdemes lesz összehasonlítani, mit tudtak csapatban és egyedül a legjobbak.

A szombati, 140 km-es junior mezőnyverseny egyben az idei vb legnépesebb magyar mezőnyét is jelenti. A fiatalok közül Pelikán János, Varró Gergely, Móricz Dániel és Rózsa Balázs próbálhat szerencsét. Varrón kívül mindenki újonc a világbajnokságon, de a korábban pályakerékpárban olimpiai aranyat szerző szakvezető, Somogyi Miklós szerint ez jelent hátrányt.

„A csapat nagyon jó teljesítményt nyújtott az egész szezonban. 19. helyen állunk a ranglistán, amit már csak a világbajnokság befolyásol. Sajnos, nincs olyan kimagasló emberünk, aki sprintben kiemelkedő volna. Jó átlagot hoznak a fiúk. Van, akinek erőssége a hegy, van, akinek az állóképessége dicsérhető. Én két fiút szeretnék, ha az első 50 körül megérkezne. Nyilvánvaló, ha szökésbe tudnak kerülni, akkor lenne lehetőség előrébb végezni. Mezőnyhajrában nem. Összességében mindenkitől azt várom, hogy értékelhető eredménnyel fejezze be a világbajnokságot. Sokat jártunk Toszkánában, a nehézséget az erős emelkedő mellett a sok kanyar és a zegzugos utak jelentik. Az utánpótlás versenyeken a rajt után a nagy létszámú mezőnyben rengeteg bukás és bukás miatti szétszakadás van. Ha a verseny első negyedét sikerül átvészelni, akkor utána valóban lehet már az energiákra és a helyezésekre koncentrálni" - értékelt Somogyi.

A délutáni női elit mezőnyverseny a délelőttivel azonos hosszú pályán halad, itt az országúti magyar bajnoki cím birtokosa, Szurominé Pulsfort Diána küzdhet a világelit ellen. Dia élete legjobb formájában érzi magát, a nyáron rengeteget versenyzett és már egy héttel a futam előtt a helyszínre utazott, hogy minél jobban megismerhesse a pályát.

Vasárnap a férfi elit mezőnyverseny és a brutálisan hosszú, 280 km-es táv jön. Az egyetlen magyar résztvevőnek, Kusztor Péternek ez a hetedik világbajnoksága, melyből négyet már az elit kategóriában versenyzett.

„A világbajnokság mindig nehéz. Csak egy nap az egész. Azon az egy napon kell a legjobb formában lenni, jól kell ébredni és mindennek össze kell jönni. Tavaly is jó formában éreztem magam, de belekeveredtem abba a bukásba és nem tudott jó eredmény kisülni belőle. Idén remélem, hogy ennél sokkal szerencsésebb leszek és elöl tudok maradni. Ha ott tudok lenni a végjátékban az utolsó 20km-en is a spiccen, akkor szinte bármi lehet. Nagyon hosszú és összetett a verseny. 270 km a táv és bármin elúszhat egy ilyen világbajnokság. A táplálkozáson, a folyadékpótláson vagy akár azon, hogy az ember mennyit tud megspórolni az emelkedőn" - fogalmazott Kusztor, aki a medrisioi vb-n 5 órát volt a szökésben, de idén más tervei vannak.

„Azt beszéltük meg, hogy idén nem fogok próbálkozni az elmenésekkel. Tehát ha az elején elmegy egy sor, akkor nem megyek velük, hanem megpróbálok a végjátékra tartalékolni. Próbálok folyamatosan enni és a mezőnyben helyezkedni, hogy a szélárnyékban legyek, minél kevesebb energiát használjak. A körözésben ha sikerül az elején kezdenem, akkor igyekszem tartalékolni. Talán kicsit hátrébb is csúszni. Nem kell rögtön az elejével felérkezni. Ha 10-20 helyet visszacsúszok, azt a lefelében simán vissza lehet hozni. A fő cél tartalékolni és tartalékolni. Az utolsó néhány körben pedig végig elöl kell lenni és ott már nincs mese. Ha úgy vagyok a végén, akkor ott már próbálkozni is lehet, de először addig jussunk el."

  Az elit futamokat a szakágii szövetségi kapitány, Stubán Ferenc irányítja, aki a 2010-es év kivételével (amikor anyagi okok miatt nem tudtak elutazni Ausztráliába), 1999 óta minden világbajnokságon ott volt.

Azt gondolhatnánk, egy szakvezető csak a kocsiban ül és kíséri a versenyeket, de ennél sokkal összetettebb feladatról van szó. „ Somogyi Miklós a magyar csapat főnöke és az ifjúságiak szövetségi kapitánya, Riczu Imre szerelő, Haiszer Ákos masszőr, Varró Dániel édesapja, aki a sofőr, és jómagam leszünk kint a csapat mellett. Somának minden nap be kell mennie a versenyközpontba megerősíteni az aktuális versenyszámban indulót. Emellett előző nap részt vesz a technikai értekezleteken, felveszi a rajtszámot. A háttérben a szerelő, a masszőr dolgozik a szálláson. Rendbe kell tenni a technikát, átvizsgálni és lemosni a gépeket. A versenyzőket masszírozni kell. Azokról sem szabad megfeledkezni, akiknek éppen nincsen futamok. Nekik biztosítani kell, hogy el tudjanak menni egy edzésre, egy átmozgatásra. Őket természetesen kísérni kell. A versenynapokon különböző helyszíneken van a rajt. Luccában, Montecatiniben, Pistoiában és Pratóban. Meg kell oldani, hogy az egyik autó menjen a rajthoz, a másik a célba. A versenyzők kiszolgálását biztosítani kell: kerekek, pumpa, alkatrész, kulacs, száraz és folyékony halmazállapotú frissítő. Komolyan össze kell hangolni a munkát. Reggeltől estig menni fogunk, általában napi 80-100km-t kell autózni oda és vissza. "