nono

El sem hiszem, milyen gyors voltam

2013.12.11. 21:36

A hétvégén szinte számolatlanul dőltek a pályakerékpáros világrekordok a mexikói Aguascalientesben. A csúcsok mögött nem kell olyan technikai fejlődést keresni, mint az úszóknál a cáparuha, és a doppinggal sem igazolhatóak a különleges eredmények, leginkább a magaslati körülményeknek és a különleges pályaszerkezetnek tudhatóak be. De miért jó közel kétezer méter feletti magasságon versenyezni?

Egyáltalán van olyan, aki nem hajtott csúcsot?

A kérdés persze túlzás, de mexikói világkupán tényleg annyi rekord megdőlt, mintha csak egy új sportág első versenyét rendezték volna. Már rögtön az első számban új rekord született, a csapatsprint selejtezőjében Nagy Britannia 42.339-ces világcsúccsal nyitott, de nem sokáig vezették az örökranglistát, a németek 42 másodperc alá, 41.871-re faragták a legjobb időt 750 méteren. Ez a közel öttizedes javulás óriási, nem véletlen, hogy a pályakerékpárban az ezredeket is mérik.

A női csapatsprintben is új rekordot értek el a németek, 32.153-at hasítottak a mért ötszáz méteren.

A női 4000 méteres csapat üldözőverseny még újnak számít a pályakerékpárban, így ez is közrejátszhatott abban, hogy Nagy-Britannia bringásai megint világcsúcsot hajtottak, 4:16.552.

A vk második napján is volt világcsúcs, az ausztrál Anna Meares az 500 méteres egyéni számban került először 33 másodperc alá (32.836). „Ez hatalmas lépés volt, nemcsak nekem, de a sportágamnak is. Tudtam, hogy ezen a magaslati pályán lehetséges ilyen időt menni, főleg, hogy már a 2012-es melbourne-i vb-n is közel voltam hozzá."

Francois Pervis 56.303-as rekordja

A férfi sprint selejtezőjében is lett világcsúcs, a francia Francois Pervis 9.347 másodperc alatt tette meg a mért 200 métert. Ez 77 kilométer per órás tempónak felel meg. De nemcsak ő volt ilyen gyors, a korábbi rekorder Kevin Sireau 9.572-es idejénél még hárman tudtak jobbat. A női sprint sem maradt világrekord nélkül, a német Kristina Vogel 10.384-et ért el 200 méteren.

Pervis aztán egy 12 éves rekordot is megdöntött, 1000 méteren 56.303-at ment, hihetetlen, de több mint két másodpercet javított Arnaud Tournant 58.875-ös csúcsán. Hogy a mexikói pályán valami nagyon működött, arra az is utalt, hogy még négyen hajtottak a régi csúcson belül.

Magasan messzebbre jutsz

A magaslat előnye régóta ismert a sportolók előtt, Tournant például a 3600 méteren fekvő La Pazban állította fel rekordját, de az első nagy rácsodálkozást még az 1968-as mexikói olimpiai hozta, amit 2240 méteres magasságban rendeztek. Atlétikában alig volt olyan szám, amit ne olimpiai vagy világrekorddal nyertek volna. A második világháború után egyre profibbá váló sportokban természetesen az új edzésmódszerek vagy technikák, mint a magasugró Dick Fosbury flopja, vagy az először használt műanyag pályaborítás (tartán) is részese volt a fejlődésnek, de a halomnyi csúcsot csak ezekkel nem lehetett magyarázni.

Elég csak a fizika felé fordulni. Azt már az általános iskolában is tanítják, hogy minél magasabban vagyunk, annál kisebb a levegő nyomása és sűrűsége. Egy eldobott szernek, a futónak vagy a kerékpárosnak a légellenállás az egyik legnagyobb ellensége, minél gyorsabban haladna, annál nagyobb az ellenállás, ami nem is egyenletesen, hanem négyzetesen növekszik. Mivel a légellenállás egyik összetevője a légsűrűség, könnyen belátható, hogy kisebb sűrűség mellett a légellenállás is kisebb. Magaslaton pont ezt használják ki.

Az aguascalientesi pálya 1880 méteren van, Pervis szerint is ez volt rekordjának egyik alapja. „Nehéz elhinnem, milyen gyors voltam. Két és fél másodperccel mentem jobbat, ez lenyűgöző, de látni kell ennek a teljesítménynek az összetevőit is. A megfelelő időben a megfelelő helyen kell lenni. Pont ez történt velem is. Kiváló pálya, ami a legjobb korban van, a fafelület úgy viselkedik, ahogy elő van írva, és nagyon száraz, meg persze az 1800 méteres magasság is segített. Ideális feltételekről beszélhetünk. A pálya rajza is segített az óra ellen. Az egyenesek hosszúak, míg a kanyarok szűkek és rövidek, kevés időt veszítesz el bennük."

Pervis szerint még gyorsabb lehet, mostani csúcsánál is gyengébb áttételt használt, mint amit még simán meg tud hajtani. Egy nagyobb áttétellel minden pedálfordulatával nagyobb távolságot tud megtenni, mint Mexikóban. Szerinte Tournant idejét is azért tudta megjavítani, mert elődje még olyan áttételt alkalmazott, amit ma már csak juniorok hajtanak.

A magaslat azért nem mindenkinek előnyös, a hosszú ideig tartó, kitartást igénylő számokban hiába érvényesül a kisebb légellenállás, egy másik, szintén a magassággal együtt járó hatás, a ritkább levegő hosszú távon visszaveti teljesítményt.