Horrorszakaszok tizedelhetik a Tour menőit

2014.07.05. 14:01

Azt már megszokhattuk, hogy a háromhetes kerékpáros körversenyeken, amennyire csak lehet, eladják a rajtot, így a legnagyobb ilyen, a Tour de France sem véletlen, hogy nem Franciaországból indul. Az elmúlt évtizedben kerékpárőrültté változott briteknek 2014-ben újra lehetőségük nyílt fogadni a Tour mezőnyét, három szakaszra is. Ha már arra jár a mezőny, akkor legyen igazán emlékezetes, így a szervezők talán kissé túllőve a célon, nem csak hegyekkel tűzdelt nehéz, de szűk és veszélyes utakat választottak az etapokhoz. Igaz, Angliában nem is nagyon van más. Szilasi László (velo.hu) cikke.

Póker a brit Liege-en, majd a francia kockakövek

A kerékpáros szakma egyetért abban, hogy évtizedek óta nem volt ilyen nehéz a Tour első hete, mint amilyen most lesz. Az első három horror brit nap után az ötödik etapon ráadásként bezavarják a pelotont a Párizs–Roubaix ismert kockaköves szektoraira, a befutó pedig az ezek közül legnehezebb, az Arenberg-rázató mellett lesz.

Az első brit napra borzasztóan készül a hazai terepen versenyző Mark Cavendish, hiszen papíron sprintereknek szól az etap, de ha figyelmesen megnézzük a videót, láthatjuk, hogy egy méter egyenes nincs a pályában és teljesen lutri, hogyan alakul a szakasz. A szűk, kanyargós utak között gyakori az egysávos, itt a mezőny nagyon megnyúlik majd, aki defektet kap vagy esik, annak különösen nehéz lesz visszazárkózni.

Jól szemlélteti a videó azt is, mi lesz, ha esni fog az eső, melyre Angliában szinten mindig nagy esély van. Összefüggő, mély tócsák, láthatatlan kátyús részek, ebből kifolyólag sok dolguk lesz a mentősöknek. A 190 km-es távon két 3. és egy 4. kategóriás emelkedő is szerepel, majd a befutóhoz közeledve is folytatódnak a huplik, melyek megnehezítik a sprinterek vonatainak összeállását is.

A második nap és a 3400 méternyi mászás méltán kerül a Tour legnehezebb nyitónapja címének dobogósai közé. Nem véletlen, hogy a szokásosnál több csapat járt erre a verseny előtt, pedig az első heti szakaszokat nem szokták feltérképezni. A Giant-Shimano például a nagy tavaszi klasszikushoz, a Liege-Bastogne-Liege-hez hasonlította a napot, ez sokat elárul. A kilenc kategorizált emelkedő (melyek többsége az utolsó 50 km-en belül szerepel) is önmagáért beszél, ráadásul az 5 km-rel a cél előtt húzódó, helyenként 25%-os Jenkin Road kiváló támadási lehetőség. Szűk utakból itt is akad bőven, így az összetettmenőknek is nagyon figyelniük kell, mert közöttük is alakulhatnak ki időkülönbségek.

Papíron a harmadik nap tűnik a legkönnyebbnek, 155 km után Londonban, a festői Buckingham palota előtt lesz a befutó. Az a sprint, amely a 2012-es olimpián meghiúsult Mark Cavendish számára, most valósággá válhat, a királynő pedig integethet az erkélyről a sprinterkirálynak. Kategorizált emelkedő sincs az útvonalban, ez igazi sprinternap lehet, talán kevesebb vérrel is, mint az előző két szakaszon.

Bringásbarát kőfalak

Yorkshire régió, ahonnan a Tour indul, három korábbi közigazgatási egység összevonásával alakult ki. Az északi dombok vad szépségű szirtjeit és szurdokait a jég faragta ki mészkőből a jégkorszakban. A görgetegkövekből pedig a földművelésből élők rakták fel kötőanyag nélkül a földjeiket és legelőiket elválasztó derékmagas kőfalak hálózatát. A kőfalak ma is éppúgy hozzátartoznak a yorkshire-i tájhoz, mint a 19. századi gyárkémények és vidéki kastélyok. És pont ezek a kőfalak azok, melyek a kerékpárosmezőny számára a legnagyobb sérüléseket okozhatják.

„Az útvonal videója után egyértelműen kijelenthető, a pálya borzalmas. Keskeny, szüntelenül kanyargós utak, sziklafalak a két szélén. Ha bukás van, tuti a komoly sérülés ezek miatt. Mindez esővel és széllel kombinálva. Sajnos elrontják kicsit ezzel az útvonalválasztással a szervezők a Tourt, mert a favoritok egy része elhullik még Walesben. A körversenyek elején a mezőny amúgy is borzasztó ideges, sík szakaszokon is sok a bukás, itt ezt még a klasszikusokról ismert elemekkel is kombinálják. Aztán meg az Arenberg és a kockakövek. Minek viszik oda őket? Aki Angliában nem feküdt le, az majd ott? Ezeken a napokon segítséget jelenthet az összetett menőinek egy-egy klasszikus-specialista a csapatban. Azt ne feledjük, hogy a pályát itt nem ismerik, nem úgy, mint a tavaszi klasszikusokon, ahol Boonen és a többi menő azt is tudja, melyik kockakő merre billen. A szűk utakon nem fér el az összes favorit csapata plusz a sprinterek elől. Ezt mindenki tudja. A Tour első hete amúgy is mindig horror, még széles utakon is. A verseny végére hiányozni fog az a néhány nagy név, aki az első szakaszokon kiesik” – vélekedik a korábbi Tour de Hongrie győztes, Lengyel Tamás az első szakaszok pályavideója után.

Ugyanezt a véleményt erősítette meg a négyszeres Tour-szakaszgyőztes Marcel Kittel is, aki végigtekerte az angliai szakaszokat, melyet a Tour-szervezők „a világ legjobb versenyzőinek szánt kihívásként” emlegetnek. A Giant-Shimano sprintere szerint az utak nagyon veszélyesek, nem csak a sík részeken, de a semmi közepén található hegyek utáni lejtmenetekben is. Mivel az első napon minden sprinter szeretne győzni és magára húzni a nap végén a sárga trikót, így óriási pozícióharc és kemény bukások várhatóak Leeds és Harrogate között.

Hogy valóban kiesnek e majd nagy esélyesek az elején, azt csak remélhetjük, hogy nem lesz így, de ami biztos, hogy körömrágóan izgalmas napokat láthatunk majd a július 6-án rajtoló Tour de France első hetében. Cavendish a mennybe mehet hazai közönség előtt, a favoritok közül többen komoly időhátrányba kerülhetnek és sérülhetnek le, de hogy ki viszi majd át Angliából Franciaországba a sárga trikót, ez jelenleg a legmegtippelhetetlen kérdések egyikének tűnik.

További érdekességek és fotók a Tour-ról: velo.hu/tdf2014