További Forma-1 cikkek
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
Todt akarata érvényesült
A "Ferrari vezetősége" egyébként Jean Todt-ot, a Scuderia csapatfőnökét takarja, ő szólította fel ugyanis Ross Brawnt, hogy közölje Barrichellóval: Schumachernek kell nyernie a versenyt. Természetesen a Ferrari technikai igazgatója, majd a brazil pilóta sem tehetett mást, egyszerűen teljesítették a főnök parancsát.
Az döntésen Patrick Head, a Williams főmérnöke olyannyira fölháborodott, hogy néhány perccel a leintés után, a díjátadás során oda ment Todt-hoz, s szemtől szembe megmondta a véleményét.
Briatore: a Ferrari arrogáns csapat
"Huszonöt éve dolgozom a Forma-1-ben, de ehhez fogható, ilyen felháborítóan igazságtalan, megalázó és sportszerűtlen dolgot még sosem tapasztaltam" - vágta a francia arcába Head.
Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke szintén nem rejtette véka alá ellenérzéseit.
"Én 12 év alatt ilyennel még nem találkoztam, arrogánsan megváltoztatni a verseny végkimenetelét - a legrosszabb, ami a Forma-1 számára történhet. Barrichello fantasztikusan vezetett, dominált egész hétvégén és mind Schumachernek, mind a Ferrarinak akkora az előnye a pontversenyben, hogy semmi szükség nem lett volna ilyen színjátékra. Mindig sejtettem, hogy a Ferrari egy arrogáns alakulat, s ez ma be is bizonyosodott" - bírálta a Ferrarit az olasz menedzser.
Gerhard Berger a Williams részéről "a versenysportra káros döntés"-ről beszélt, mely "abszolút felesleges volt, hiszen a Ferrari így is, úgy is győzött volna, Schumacher összetettbeli elsőségét pedig senki nem veszélyezteti".
Barrichello úriemberként viselkedett
Barrichello, a szenvedő alany, ahhoz képest, hogy milyen szörnyű érzés lehetett hallani a rádión, ráadásul az utolsó körben az utasítást, meglepően jól viselte a történteket, nem vádaskodott és nem is dühöngött.
"Én győztesként távozok Zeltwégből... Reménykedtem, hogy nem fog megtörténni, de a csapat arra kért, hogy engedjem el Schumachert és én eleget tettem a kérésnek. A szerződésemben nincs benne, hogy mindig Michael mögött kell végeznem, azt viszont tartalmazza, hogy engedelmeskednem kell a boxból jövő felszólításoknak. Pontosan ez történt ma." - összegezte a történteket a brazil.
Schumacher későn kapcsolt
Michael Schumacher a dobogón már átadta Barrichellónak a legfelső fokot, azonban már későn kapcsolt, a pályán nem gondolkozott és elvette a megérdemelt győzelmet a csapattársától.
"Rubens remek munkát végzett, tökéletesen vezetett. Én sem örülök neki, hogy így végződött, reméltem, hogy a futam során kialakult sorrendben futhatunk célba, de az istálló másként döntött. - próbálta a csapatra hárítani a felelősséget a négyszeres világbajnok - A múltban is sokszor történt már hasonló dolog, akár az utolsó, akár a hatodik futamról legyen szó, a McLaren és a Williams is megtette már ugyan ezt. Ha ismét dönthetnék, már nem előzném meg Barrichellót, s megértem azokat a szurkolókat is, akik ma kifütyültek, de a 17. futam végén ők is elismerik majd az istálló határozatát."
Schumacher védekezése, miszerint már "a Williams és a McLaren is megcsinálta ugyan ezt" - azaz utasította egyik pilótáját, hogy engedje el a másikat - azonban hibás, ugyanis a Williamsnél sosem történt ilyen, a McLarennél pedig alapvetően más volt a szituáció.
Az 1997-es utolsó nagydíjon Ron Dennis, a McLaren első embere azért kérte Coulthardot, hogy engedje el Hakkinent, mert a finn abban a szezonban már kétszer esett ki az élről az autó hibája miatt, valamint egy pszichológiai akadályt is le kellett döntenie a pilótában: Hakkinen akkor, Jerezben 95 futam után élete első győzelmét arathatta, mely létfontosságú volt karrierjének további alakulásában.
A következő évben pedig, Ausztráliában abszolút egyértelmű volt a szituáció: a futam előtt Hakkinen, Coulthard és Ron Dennis megállapodtak, hogy az nyeri a versenyt, aki az első kanyarban az élen áll. A finn vezetett is az első fordulóban, majd még negyven körön át, ám később a csapat hibázott - elrontották a kerékcseréjét - ő visszaesett, de Coulthard betartotta a megállapodást, s elengedte csapattársát.
Todt elégedett
A Ferrarinál azonban semmiféle előzetes megállapodásról nem beszélhetünk, csupán egy ember személyes kívánsaga döntött, Jean Todté. Az pedig, ahogy a csapat vezetője kommentálta a történteket, egyenesen felháborító, nélkülöz mindenféle racionalitást.
"Már a kerékcserék alatt is előre engedhettük volna Schumachert vagy öt körrel tovább kint hagyhattuk volna a németet, hogy a könnyebb autóval jobb köröket futva Barrichelló elé kerüljön, de nem tettük, mert ez nem lett volna korrekt Rubensszel szemben" - mondta Todt az újságírók általános elképedésére.
Így legalább jobban megaláztuk őt - talán csak ezt felejtte el hozzá tenni a francia...
'Ő lehetett volna a legnagyobb...'
Végül idézzük Ivan Zazzaronit, az olasz "Auto Sprint" nevű szaklap főszerkesztőjét, aki a történteket Michael Schumacher szemszögéből vizsgálta.
"A Ferrari Schumacher kezében van, ezt mindenki tudja, ő a világ legjobb pilótája, aki csak nagyon ritkán hibázik, ő fejleszti az autót és gyakorlatilag ő irányítja a csapatot is, valójában senkinek nem tartozik felelősséggel Maranellóban. Ma egy óriási ajándékkal kedveskedhetett volna Barrichellónak, ám első sorban saját magának. Ha a lehetőség ellenére nem előzi meg a brazilt, a fair play és a becsület lovagjaként bevonulhatott volna a történelembe, meghódíthatta volna még azokat a szurkolókat is, akik eddig nem szerették őt, nem csak a Forma-1 legsikeresebb, de legnépszerűbb pilótájáva is válhatott volna. Ő azonban másképp döntött, s ezzel magának, a saját hírnevének ártott a legtöbbet, helyrehozhatatlanul sokat" - nyilatkozta az újságíró a RAI televízió vasárnap esti műsorában.
Érdemes elgondolkodni a szavain. Sőt, talán gondolkodni sem kell, annyira egyértelmű, annyira világos és annyira igaz.