A Renault és a Jaguar is készen áll

2003.01.21. 21:16
Két újabb csapat mutatta be a 2003-as szezonra szánt autóját, mind a francia, mind az angol istálló bizakodva várja a szezonkezdetet, ellentétben a Jordannel, amely támogatók után kutat. A barcelonai tesztelésen idén először Michael Schumacher is autóba ült, de mindössze három kanyar után kénytelen volt kiszállni a Ferrariból.
Hétfőn a svájci Luzernben a Renault, míg kedden a Jaguar mutatta be a 2003-as idényre épített Forma-1-es autóját. A franciák prezentációjának több érdekes pontja is volt, például a helyszínválasztás - csak azért lett Svájc a házigazda, mert ott lehet cigarettát reklámozni, ezért a főszponzor neve fennmaradhatott a kocsin - , illetve az, hogy az újságírók csak az igazi autó mását csodálhatták meg, a motorral is felszerelt eredetit csütörtökön, Le Castellet-ben próbálják ki először.

A Jaguar bemutatójának különlegességét az adta, hogy a cég - a Forma-1 történetében először - nem szervezett költséges fogadást, csupán az interneten tette közzé az új autóról készült képeket, videókat, illetve a vezetőkkel és a pilótákkal készített interjúkat. (Ez is bizonyítja, hogy az F-1-ben mindenki a költségcsökkentésre törekszik.)

A Renault-nál csapat sikere a cél

A Renault persze megadta a módját - az olasz csapatfőnök, Flavio Briatore nagymester a showbizniszben is -, így a csillogó R23 kódnevű gép színpadon tárulkozott az újságírók elé. Az autó aerodinamikáján változtattak legtöbbet a mérnökök, míg a motorházban a tízhengeres, 111 fokos hengerelrendezésű hajtómű a legnagyobb újdonság.

"Megtisztelő, hogy egy olyan nagy és elismert gyártól kapok lehetőséget, mint a Renault. Mindenképpen meg akarom mutatni, hogy mit tudok, de leginkább nem is a saját egyéni, hanem a csapat sikere a fontos. A szezon alatt ezt végig szem előtt tartom majd" - nyilatkozta lelkesen Fernando Alonso, az istálló újonc spanyol pilótája, bizonyítva, hogy Briatore idén a csapatjátékra helyezi a hangsúlyt.

Jarno Trulli, a Renault tapasztaltabb, mondhatni, első számú versenyzője a mérnököket dicsérte.

"A tervezőasztaloknál remek munkát végeztek, ez tökéletesen látszik, hiszen az autó gyönyörű. Minden bizonnyal a pályán sem okoz majd csalódást, így már csak nekünk, pilótáknak kell felnőnünk hozzá, s akkor a sikerek sem maradnak el" - mondta az olasz, aki idén is azzal a céllal indul el a világbajnokságon, hogy megnyerje élete első versenyét.

A Renault-val kapcsolatos további érdekesség, hogy a francia gyártó az egyike annak a három istállónak, mely vállata, hogy egy évben csupán 10 napot tesztel, s ezért cserébe a nagydíjhétvégék pénteki napján kap plusz két órát a gyakorlásra.

"Az évi tíz tesztnap természetesen kevés, ám a versenyek előtti pénteken két órával többet körözhetünk, mint a többiek. Ez különösen Alonso számára lesz előny, hiszen így jobban megismerheti a kocsit, de szerintem azért is jó ez a lehetőség, mert így mi olyan pályákon is tesztelhetünk, ahol pedig erre nem lenne lehetőség" - indokolta meg a döntést Briatore.

A Jaguar mindent megújított

A Jaguar, ahogy az utóbbi három évben mindig, idén is tiszta lappal indul, az újabb kudarcok elkerülése miatt az angolok menesztették Niki Lauda csapatfőnököt és a két pilótát, Pedro De La Rosát és Eddie Irvine-t is. Sőt, a fejesek még a tervezőstáb felét is kirúgták, kedden az autó, az R4-es bemutatása mellett azt is közölték, hogy az új technikai igazgató Ian Pocock lesz.

A kocsi tervezésénél, csak úgy mint a Toyotanál és a BAR-nál, a mérnökök a tavalyi Ferrari kasztniját próbálták lemásolni, ami első látásra sikerült is, ám a pályán dől majd el, igazából mit is tud a "kópia". A volt háromszos világbajnok Jackie Stewart szerint ott sem okoz majd csalódást.

"Meglátják, a Jaguar idén már versenyképes lesz. A szezon elején persze még valószínűleg akadnak problémák, de az idény második felében már komolyan kell számolni a csapattal. Abban pedig teljesen biztos vagyok, hogy 2004-ben, illetve 2005-ben tovább fejlődik az istálló, s csatlakozik az élmezőnyhöz" - nyilatkozott optimistán Stewart, az istálló különleges tanácsadója.

A két új pilóta, a brazil Antonio Pizzonia és az ausztrál Mark Webber szintén derülátóan várja az első futamot.

"Az új kocsira pillantva azt kell mondanom, tanultunk a múlt hibáiból, az R4-es jobb, mint eddigi elődjei. A mérnökök jó alapot adtak a sikerekhez, most már rajtunk, a pilótákon a sor, hogy bizonyítsunk" - mondta Webber.

"Óriási öröm és megtiszteltetés a számomra, hogy a Jaguar engem választott az egyik pilótájának, s így bemutatkozhatok a Forma-1-ben. Célom, hogy a bizalmat mihamarabb megháláljam, s az új autó ebben nagy segítségemre lesz" - szólt Pizzonia, aki a szezonnyitó Ausztrál GP-n először indul F-1-es futamon.

A Jordan várja a szponzorokat

A Renault és a Jaguar hivatalos teszten még nem mutatkozott be, a BAR, a McLaren, a Williams, a Jordan és a Ferrari azonban már javában köröznek a barcelonai pályán. E négy csapat közül a BAR már az idei gépét próbálgatja, csak úgy, mint a Jordan, amely reklámfeliratok nélkül, koromfekete autóval kénytelen teljesíteni a tesztprogramot.

Az írek csapatfőnöke, Eddie Jordan kardoskodott leginkább a kölcségcsökkentő szabályok bevezetése mellett, s a bizonyíték, hogy nem is ok nélkül, hiszen a szponzorhiány miatt az új autó hivatalos prezentációját - amit eredetileg hétfőre terveztek - meghatározatlan időre elhalasztották.

Valószínűleg nem is bánja annyira Jordan a halasztást, Giancarlo Fisichella ugyanis hétfőn csupán egy kört tudott megtenni, mert utána tönkre ment az új Ford motor, s kedden sem maradtak el a technikai zűrök.

Schumacher: baleset a negyedik kanyarban

A többieknek nem akadtak hasonló gondjaik, az idén először vezető Michael Schumacher inkább saját forrófejűsége miatt bosszankodhatott. Az ötszörös világbajnok mindössze három kanyaron jutott túl a Ferrarival, a negyedikben kicsúszott és összetörte a kocsit.

A németet persze mindez egyáltalán nem zavarta, hiszen a boxban mosolyogva mondta az újságíróknak: "nagy bummal tértem vissza". Persze Schumacher arról is beszélt, hogy milyen az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) által betiltott technikai segédeszközök - pl. kipörgésgátló - nélkül vezetni a kocsit.

"Sokkal jobban csúszkálunk, mint eddig, ismét meg kell szokniuk a pilótáknak, hogy kevésbé stabil az autó, de nekem ez nem jelent gondot, így is élvezem a vezetést" - nyilatkozta a vb-címvédő, aki a kocsijának a helyre pofozása után jó néhány kört tett meg gond nélkül kedden.