Egy kör dönt a rajtsorrendről a Forma 1-ben

2003.02.27. 12:48
A skót szerint támadni kell a Ferrarist, s akkor hibázni fog. Az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) elnöke, Max Mosley közleményt adott ki az új kvalifikációs rendszerről, amely első olvasásra talán bonyolultnak tűnhet, de minden bizonnyal beválik majd.
Nyolc nap múlva Ausztráliában megkezdődik az idei Forma-1-es világbajnokság, amelynek toronymagas esélyese az utóbbi három évben zsinórban diadalmaskodó Michael Schumacher. David Coulthard, a McLaren-Mercedes pilótája azonban fejébe vette, hogy idén legyőzi az ötszörös világbajnokot.

"Megnehezítem a dolgát"

"Schumacher legyőzhető, ha pszichikai nyomás alatt kell versenyeznie, gyakran hibázik. Az utóbbi években nem sikerült őt megszorítanunk, ezért nem is követett el hibákat. Idén azonban úgy érzem, ez meg fog változni. Én jobb leszek, mint eddig, s mindent megteszek, hogy megnehezítsem a dolgát" - elemezte a sikerstratégiát a skót, aki azonban a szerdai tesztnapon alul maradt Schumacherrel szemben.

Jerezben a Ferraris volt a leggyorsabb, mögötte a két McLaren, Coulthard és Raikkönen végzett, míg a Williams-BMW-t vezető Juan Pablo Montoya csak ötödik lett. Schumacher számára sem sikerült azonban tökéletesen a nap, mert kicsúszott és így idő előtt kellett befejeznie a körözést.

Egy körön múlhat minden

Az új kvalifikációs szabályok miatt könnyen bajba kerülhet, aki az egyetlen időmérő köre alatt kerül a kavicságyba, hiszen nem lesz lehetősége a javításra, vagyis az utolsó helyről kell neki vágnia a versenynek. Szerdán többek között ez a szabály is hivatalossá vált, az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) egy kommünikét adott ki, melyben részletesen leírja az új időmérő rendszer menetét.

Pénteken és szombaton egyaránt 14 és 15 óra között kerül sor a kvalifikációra. A pénteki indulási sorrendet a világbajnokság pontversenyének állása - az első futamon az előző bajnokság végeredménye -, a szombatit a pénteki időmérő eredménye határozza meg.

Pénteken a sorozatban élen álló pilóta kezdi az edzést, másnap azonban fordított sorrenben - az utolsó elsőként, a pénteki legjobb utolsóként - következnek a versenyzők.

Minden pilóta egy mért kört tehet meg, a következő autó pedig akkor kap zöld jelzést a boxban, amikor az előtte lévő már fél perce a gyors körét futja. Ezt követően fél perce van arra, hogy elhagyja a boxutcát, s megkezdje a bemelegítő körét.

A gyors kör megtétele után a levezető kör végén vissza kell térnie a depóba, ahol rögtön be kell állnia a rendezők által kijelölt ellenőrzőhelyre, a parc fermébe. Az összes autónak itt kell töltenie az éjszakát, a csapatok csupán vasárnap kapják vissza a gépeket. Ekkor a szerelők elvégezhetik rajtuk a minimális változtatásokat - gumicsere, illetve a biztonsági rendszerek ellenőrzése -, ám üzemanyagot nem tölthetnek a tankba, vagyis a versenyzőnek azzal a mennyiséggel kell elindulnia a futamon, ami az időmérő után megmaradt. Ez többféle taktikai "húzásra" ad lehetőséget.

Bemelegítés helyett beszélgetés

Emellett egy konkrétabb hatása is van az új tankolási szabálynak: megszűnik miatta a vasárnap reggeli bemelegítő edzés (warm up). Max Mosley, a regulák kiagyalója azonban a közleményben elárulta, hogy a tévénézők ebben az időszakban sem maradnak Forma-1-es élmény nélkül.

"Az új tankolási szabály miatt a vasárnap reggeli bemelegítő edzés megszűnik, de ehelyett a tévékamerákat beengedjük a pilóták utolsó, verseny előtti eligazítására (briefing), amely eddig zártkörű volt. Ennek köszönhetően a nézők még több információt szerezhetnek a futammal kapcsolatban" - áll a nyilatkozatban.

A fent felsorolt módosítások mellett még egy nagyon fontos pontja van Max Mosley kömmünikéjének: az utolsó sorokban az áll, hogy "a szövetség szezon közben is változtathat a versenyhétvége programján, illetve a tréningek lebonyolítási rendszerén." Vagyis az F-1 vezetői biztosra mennek, ha valamelyik szabály nem válna be, akkor azonnal lehessen azon módosítani.

Ecclestone és Lauda támogatja Mosley-t

Annak ellenére, hogy az FIA idei újításai érdekesnek tűnnek, s a legtöbb istálló egyet is ért velük, a McLaren és a Williams beperelte miattuk a nemzetközi szövetséget. Bernie Ecclestone, az F-1 ura szerint azonban a két élcsapat támadása csak időpocsékolás.

"A csapatok képtelenek egymással megegyezni, ezért nem tudnak egységesen fellépni az FIA döntéseivel szemben" - jelentette ki higgadtan Ecclestone, aki teljes mellszélességgel kiáll Mosley FIA-elnök döntései mellett.

"Biztosak lehetnek benne, hogy Max Mosley döntései beválnak majd. Harmincöt éve ismerem őt és ha valamit a fejébe vesz, azt rendre sikerrel meg is valósítja. Egyedül a McLaren és a Williams támadta meg az általa hozott változtatásokat, a többi istálló pozitívan fogadta a módosításokat" - tette még hozzá az angol milliárdos.

Niki Lauda, egykori F-1-es világbajnok, aki tavaly még a Jaguar csapatfőnöke volt, szintén támogatja Mosley szabály módosításait.

"Ezek a legjobb változtatások, amelyek a Forma-1-ben valaha is megjelentek. A közönség sokkal izgalmasabb futamokat lát majd, az egész hétvége szórakoztatóbb lesz. Max Mosley tökéletes munkát végzett" - dícsért Lauda.