Coulthard nyert, Schumacher csak negyedik

2003.03.09. 07:45
Az eső és minden bizonnyal az új szabályok miatt változatos és izgalmas küzdelmet hozott az F-1melbourne-i idénnyitója, melyet végül a legokosabban versenyző skót nyert meg. A két Ferrari közül Barrichello hamar kicsúszott, Schumacher stratégiája pedig rossznak bizonyult. Raikkönen volt a futam "embere", Montoya pedig a vesztese.
Melbourne-be, az idei első F-1-es futam helyszínére vasárnapra megérkezett az a "vendég", amelyre már szombaton is számítottak: az eső. Kora délután, a verseny előtt nem sokkal hullott csapadék a rajtra még nem párolgott el teljesen, ezért a csapatoknak válsztaniuk kellett, hogy átmeneti, azaz intermediate vagy esetleg már száraz gumival indulnak el a futamon.

Az eső megkavart mindent

A résztvevők nagy része az előbbi mellett döntött, ám volt olyan is, aki az utolsó pillanatban gondolta meg magát - Raikkönen -, olyan későn, hogy már csak a depóból rajtolhatott el. A finn mellett, aki végül száraz aszfaltra való abroncsokat tetetett föl, még Verstappen is a boxból való startot választotta.

A pályán lévők közül a két Ferrari tökéletesen kapta el a rajtot - sőt, Barrichello egy kicsit ki is ugrott -, Schumacher és Barrichello rögtön az élre állt, majd Montoya, Panis, Heidfeld, Frentzen, Button, Villeneuve és Alonso következett.

Az olasz csapat autói hamar el is húztak a mezőnytől, két kör után már több mint öt másodperccel vezettek, azonban a pálya a vártnál gyorsabban száradt, így a száraz gumikkal rajtolók előnybe kerültek. Ekkor annyi előzést láthatott a közönség, mint az utóbbi három F-1-es szezonban összesen, különösen Fernando Alonso, a

Renault fiatal pilótája volt elemében, ő öt autó mellett is elment. A sorrend a Ferrarik után szinte másodpercenként változott, azért is, mert már a második körben megindultak a kerékcserék: Coulthard váltott elsőként intermediate-ről száraz papucsokra.

Barrichello és az újonc Firman miatt azonban lassult a tempó, a brazil és az angol a pálya ugyanazon pontján egy kör különbséggel pördültek meg és ütköztek a korlátnak, s mivel veszélyes helyen kötöttek ki az összetört kocsikkal - a brazil a totálkáros autóval még ment néhány métert - jöhetett a Safety Car. (A brazil így a szabálytalan rajtjáért kapott büntetést már nem tölthette le.)

A nyolcadik körre szinte mindenki új gumikra váltott, s amikor két forduló múlva a lassú jármú ismét útjára engedte a mezőnyt, a Montoya, Trulli, Ralf Schumacher, Raikkönen, Michael Schumacher - neki a boxban csak nagy küzdelemmel tudták levenni a bal hátsó kerekét, ezért vesztett egy kis időt -, Webber sorrend alakult ki. A vezető trió nem járt a boxban, ők mindhárman csupán a tizenhatodik körben mentek ki. A Williamsnél nem örültek, hogy mindkét kocsijuk egyszerre érkezett meg, de Ralf Schumacher nem tehetett mást, megvárta, míg szerelői végeznek Montoyával. A németnek ráadásul az egyik kerekét alig tudták levenni, így jó néhány másodpercet veszített, nem csoda, hogy idegességében a depóból kijövet még meg is pördült.

Raikkönen:a depóból az élre

A versenyből közben Webber kerékfelfüggesztésének a hibája miatt kiesett, ám olyan szerencsétlen helyen parkolta le a kocsiját, hogy ismét jöhetett a Safety car, s csak a huszadik kör után ment újra ki. A harmadik "rajt" után a boxból indult(!) Raikkönen került az élre mögötte Michael Schumacherrel, majd Coulthard, Villeneuve, Button, Panis és Montoya sorakoztak.

Az élen lévő duó között szinte semmi különbség nem volt, de a finn remekül tartotta az ötszörös világbajnokot, Coulthard három másodperccel lemaradva loholt utánuk.

Huszonöt forduló után a Villeneuve-Button BAR-os kettős megismételte a Williams korábbi akcióját, ezúttal az angolnak kellett várnia a depóban, míg a kanadai kocsiját megtankolták. E manővernek is köszönhetően Montoya feljött negyediknek.

Michael Schumacher az első tervezett boxkiállását a táv felénél ejtette meg, s kilenc másodpercnyi tankolás, illetve kerékcsere után a hatodik helyre állt vissza, fél percre Raikkönentől. A McLarenek közül a második helyen autózó Coulthard vett fel üzemanyagot elsőként a harminckettedik körben - hárommal Schumacher után -, majd eggyel később Raikkönen ment a depóba. Az ezüstnyilak több mint tizenegy másodpercen át álltak a garázsuk előtt, azaz érezni lehetett, hogy többet már nem jönnek ki, ezzel szemben Schumacher kilenc másodperces pit stopja kétkiállásos taktikát sejtetett.

Raikkönen ráadásul a könnyebb kocsival a plussz három körben rettentő gyors volt, s kerékcseréje is olyan jól sikerült, hogy képes volt visszaállni másodiknak Schumacher és Coulthard elé, míg a vezető pozícióban Montoya száguldhatott magányosan.

Schumacher emberére akadt

A finn és az ötszörös világbajnok között azonban semmi különbség nem volt, a német gyorsabbnak tűnt, s a harmincnyolcadik fordulóban a célegyenes végén meg is próbált elmenni a McLaren mellett, ám Raikkönenben emberére akadt!

A jobbkanyar bejáratánál Schumacher valójában már Raikkönen előtt volt, de az a belső íven maradt, s nagyon erőszakosan a külső ívre, majd félig a fűre tessékelte a minden bizonnyal meglepődött ferrarist: azt tették vele, amit ő szokott másokkal.

Raikkönen ezzel a remek manőverrel megtartotta a helyét, ám nem sokáig örülhetett, mert a versenybíróság a depóba kényszerítette, ugyanis korábban átlépte a boxutcában megengedett legnagyobb sebességet. Hatodiknak állhatott vissza, meglehetősen idegesen, hiszen a kavicságyban is tett egy gyors kirándulást.

A vezető Montoya és a második Schumacher között tizennyolc másodperc volt a különbség, Coulthard pedig már félperccel volt a kolumbiai mögött, amikor a Williams-pilóta megejtette második és egyben utolsó tankolását. Előnye elég is volt ahhoz, hogy a skót elé jöjjön vissza, s mivel várható volt, hogy Schumachernek még ki kell állnia a boxba, a kezében érezhette a versenyt.

Montoya elszalasztotta a győzelmet

A német tankolása négy körrel később, a negyvenhatodikban meg is történt, negyediknek, Raikkönen mögé, állhatott vissza aztán, s mivel a korábbi pályaelhagyások miatt - egyszer magától is a fűre ment - már több szárny is leesett a kocsijáról, nem tudta felvenni a harcot a győzelemért.

Montoyának az élen csak tartania kellett volna a Coultharddal szembeni három-négy másodperces előnyét a biztos sikerhez, de gyerekes hibát vétett. A célegyenes végi kanyarban besokallt, megpördült, így Coulthard elment mellett, s jelentős, tízmásodperces előnyt is szerzett. Mindez az ötvennyolc körös futam vége előtt tizenegy fordulóval történt, így a skót könnyedén meg tudta tartani az előnyt, s megnyerte az Ausztrál Nagydíjat. Mögötte Montoya, Raikkönen ésMichael Schumacher egymáshoz képest három másodpercen belül érkezett a célba, majd jócskán lemaradva Trulli, Frentzen, Alonso és Ralf Schumacher végeztek pontszerző helyen.

Coulthard higgadtsága döntött

David Coulthard karrierje tizenharmadik futamgyőzelmét aratta, s természetesen vezeti a pontversenyt. A második Montoya könnyedén nyerhetett volna, ha nem pördül meg, míg a harmadik, fantasztikusan vezető Raikkönent szintén saját hibája fosztotta meg a győzelemtől.

Michael Schumacher volt az élmezőnyből az egyetlen, aki kétkiállásos taktikát választott, azaz összesen háromszor járt a boxban, míg a többiek eggyel kevesebbszer. Ez a stratégia talán csak akkor lett volna nyerő, ha a világbajnok végig zavartalanul az élen tud autózni. Ezen a végig kiélezett és változatos futamon azonban Schumacher a hatodik helyen is volt, így a taktikájából fakadó előnyöket - könnyű autó - a nagy forgalomban nem tudta kihasználni. Érdekesség, hogy ötvenhárom(!) verseny után fordult elő ismét, hogy nem végzett Ferrari az első háromban.

Az Ausztrál GP végeredménye és a vb állása:

1 David Coulthard (SCO) McLaren Mercedes
2 Juan Pablo Montoya (COL) Williams-BMW 8.6
3 Kimi Räikkönen (FIN) McLaren Mercedes 9.1
4 Michael Schumacher (GER) Ferrari 9.4
5 Jarno Trulli (ITA) Renault 38.8
6 Heinz-Harald Frentzen (GER) Sauber Petronas 43.9
7 Fernando Alonso (ESP) Renault 45.0
8 Ralf Schumacher (GER) Williams-BMW 45.7
9 Jacques Villeneuve (CAN) BˇAˇR Honda 66.9
10 Jenson Button (ENG) BˇAˇR Honda 71.1
11 Giancarlo Fisichella (ITA) Jordan Ford - 1 kör hátrány
12 Jos Verstappen (NED) Minardi Cosworth - 1 kör hátrány
13 Justin Wilson (GBR) Minardi Cosworth - 2 kör hátrány
14 Antonio Pizzonia (BRA) Jaguar Racing kiesett
15 Olivier Panis (FRA) Toyota kiesett
16 Nick Heidfeld (GER) Sauber Petronas kiesett
17 Mark Webber (AUS) Jaguar Racing kiesett
18 Ralph Firman (GBR) Jordan Ford kiesett
19 Cristiano Da Matta (BRA) Toyota kiesett
20 Rubens Barrichello (BRA) Ferrari kiesett

A világbajnokság állása az első futam után:

1. Coulthard 10 p.
2. Montoya 8
3. Raikkönen 6
4. M. Schumacher 5
5. Trulli 4
6. Frentzen 3
7. Alonso 2
8. R. Schumacher 1

A konstruktőr-vb állása:

1. McLaren 16p.
2. Williams 9
3. Renault 6
4. Ferrari 5
5. Sauber 3

Következő futam: Maláj GP, március 23.