További Forma-1 cikkek
- A következő hat F1-idényből kétszer is kiesik a Belga Nagydíj
- Negyvenéves lett Sir Lewis Hamilton, aki a legnagyobb kapuzárási klisét mutatta be
- Már külföldön is híre ment a különleges magyar kollekciónak
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
Senna legnagyobb győzelmének helyszínén
Tekintse meg képeinket! |
Noha a Donington Parktól még abban az évben el is köszönt a Forma-1 - a motorosok viszont évről évre visszajárnak ide -, az autóktól nem. Köszönhetően Tom Wheatcroft úrnak, aki szenvedélyes és fanatikus gyűjtője a versenyautóknak.
Bugattival kezdődik
Múzeumának öt termében mintegy száz F-1-es autó van kiállítva a kezdetektől mostanáig, különös tekintettel Sennára, Juan Manuel Fangióra, Jim Clarkra. (A két dél-amerikai pilóta szobra a múzeum előtti parkban is megtalálható.)
A kiállítás egy legalább hatméteres csodaszép fekete Bugattival indul, és az első teremnek köze sincs az autóversenyzéshez - motorok és régi utcai autók pihennek egymás mellett -, a következőnek viszont már annál inkább.
Az ötvenes évek legendái
Abban az ötvenes évek jellegzetes autói sorakoznak fel egymás után, és a harmincas évek klasszisáról, Tazio Nuvolariról nevezték el. Alfa Romeók, Ferrarik, Mercedesek, Porschék váltják egymást, de láttunk Maseratit és Bugattit is. Már ezek az autók képesek voltak háromszázzal száguldani.
Wheatcroft gyűjteményéből nem maradhatott ki az ebben a korszakban az elitkategóriában próbálkozó, ám aztán visszavonuló Aston Martin sem, amelyiknek érdekessége, hogy a kipufogó csövek a pilóta mellett húzódtak.
A hatkerekű Forma-1-es autó
A hatvanas évek ereklyéi közül feltétlenül kiemelésre méltó az első Lotus, amelyik a '68-as monacói futamon már egy cigarettahirdetéssel futott végig. A hatvanas évek Forma-1-es versenyei egyébként a végeláthatatlan fejlesztések és kísérletezések jegyében teltek, ekkor szélesedtek ki látványosan a hátsó abroncsok, valamint a hátsó vezetőszárnyakat is ekkor fejlesztették ki a nagyobb leszorító erő érdekében.
A Rudolf Caraccioláról - a német pilóta a húszas és harmincas években ejtette ámulatba a publikumot - elnevezett teremben rögtön szembetaláltuk magunkat Jodie Scheckter '76-os, hatkerekű Tyrelljével, amelyik nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
Tragikus sorsú pilóták emlékei
Ebből az évtizedből két tragikus sorsú pilóta, a Holland Nagydíjon az autójában bennégett Roger Williamson, és a svéd Ronnie Petterson gépeit is láthatjuk egyéb emléktárgyaik mellett.
Senna pályája, autókban
Az utolsó, ötödik termet egy spárgazöld Ferrari nyitja, amelyikkel ötven tájékán versenyeztek. (Tudtunkkal Gilles Villeneuve-nek volt szerencséje nem teljesen tűzpiros Ferrariban ülni, igaz az övé inkább fehér volt.)
Majd az ugyancsak ötven tájékán hódító Vauxhallokat vehetjük szemügyre, hogy aztán sorban láthassuk Senna valamennyi versenyautóját a tízéves pályafutása alatt. (A Tolemantől kezdve a Williamsig mindegyik kocsi megtalálható a kollekcióban.) Ezenkívül nyomon követhető a McLarenek törzsfejlődése, Adrian Newey tervezői munkája azonnal szembetűnik látva Häkkinen autóit a kezdetektől a világbajnoki címig.
Pályarajzok, bukósisakok
A tárlatot Senna és Fangio viaszszobra zárja, mellettük pedig megannyi pezsgősüveg, de egy darabbal sem több, mint ahány futamot nyertek.
A termeket összekötő folyosókat pályarajzok - igazi kuriózumok is vannak itt, mint például a hetvenes évekbeli majd' tizenöt mérföld hosszú Nürburgring - szegélyezik, és megszámlálhatatlan győzelmi trófea, valamint korabeli sisakok, egészen a minapig.