Három istálló is benzintankot cserélhetett Barcelonában

2005.05.09. 15:43
A Guardian című mértékadó angol napilap úgy értesült, a BAR-Honda múlt csütörtöki eltiltása miatt legalább három másik Forma-1-es csapat módosított üzemanyagtankkal versenyzett a hétvégéi Spanyol Nagydíjon.
Múlt csütörtökön az FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) párizsi fellebbviteli bírósága a San Marinó-i GP-ről utólag kizárta, két futamról pedig eltiltotta a BAR-Honda istállót, mert a futam után szabálytalannak találták az autóját.

A gép tankjában két, kisebb tankra is bukkantak, amelyben a csapat benzint tárolt ballasztként, hogy a kocsi össztömege elérje a minimális hatszáz kilogrammot. Ezeket csak a futam végére tölthették föl, így verseny közben a megengedettnél könnyebb, ezáltal gyorsabb autóval futhattak.

A BAR lényegében elismerte, hogy csalt

Az istálló az ítélet kihirdetése után polgári úton akarta megtámadni a felebbviteli döntést, de ezt ügyvédei tanácsára nem tette. A BAR vezetése elfogadta a büntetést, ezzel gyakorlatilag elismerte, hogy csalt - igaz, ezt a bíróság nem mondta ki -, és a gárda péntek délben el is hagyta a barcelonai pályát, amelyen a múlt hétvégi Spanyol Nagydíjra készült. (Az FIA a bírósági határozat előtt egy nappal kérte a döntéshozókat, az egész Forma-1-ből zárják ki a csapatot, mert az szándékosan akart előnybe kerülni.)

Elképzelhető viszont, hogy nem a BAR-Honda volt az egyetlen a Forma-1-ben, amely nem megengedett módszerekkel próbálkozott. A Guardian című angol lap vasárnapi számában azt írta, "legalább három másik istálló is kicserélte vagy átépítette az üzemanyagtankját a BAR elmarasztalása miatt".

Neveket a Guardian sem tud

Az újság nem tudja, melyik volt ez a három gárda, és bizonyítéka sincs, ám az egyik legelismertebb brit napilap, és nem valószínű, hogy alaptalanul terjeszt híreket, ami a szigetországi bulvárlapokkal gyakran előfordul.

Persze, így sem biztos, hogy a Guardian állítása igaz, de az igen, hogy a legtöbb csapatnak az ATL nevű cég építi a tankját, amelynek képviselője elmondta, minden istállójuk majdnem egyforma alkatrészt kap. Azt pedig, hogy a többi team tankjait nem ellenőrizték a San Marinó-i futam után, maga az FIA-elnök Max Mosley jelentette ki múlt pénteken, Barcelonában: "A legkisebb gyanú sem merült fel velük szemben". A BAR-t egy füles hatására kutatták át a szokásosnál tüzetesebben, és mérték le - szintén a megszokottal ellentétes módon - üzemanyag nélkül is.

A riválisok nem hibáztatták a BAR-Hondát

A Guardian cikkében kiemelte továbbá, hogy az ellenefelek közül senki nem panaszkodtt a BAR módszerére, amellyel pedig jogosulatlan előnyhöz jutott. Egyedül Fernando Alonso, a Renault pilótája volt az, aki - még szerdán - nyíltan "csalónak" nevezte a BAR-Hondát.

Szintén a Guardian mellett szól: miért cseréli ki az autóinak a benzintankját bárki is, ha az az első négy futamon bevált, és semmi gond nem volt vele? Szintén furcsa, hogy néhány nap alatt sikerült tervezni és legyártatni egy teljesen új alkatrészt, amit gond nélkül be lehetett illeszteni.

Volt, akinek Imolában sokkal jobban ment

A BAR megbüntetése előtt azzal védekezett, a Honda-motor benzinpumpájának több üzemanyagra van szüksége, mint más motoroknak. Amikor az FIA ellenőrei Imolában arra kérték őket, eresszék le a kocsiból a benzint, azt mondták, megtették, majd a szakemberek két rejtett cellában találtak még több mint tíz litert, melyet lecsapolva már csak 594 kiló volt a gép össztömege.

Nem tudni, mi lehetett az oka a három vagy több csapat hirtelen változtatásának, de felmerül a gyanú, hogy ők sem tisztán játszottak. Ráadásul a vasárnapi spanyol futamon volt néhány istálló, melynek teljesítménye jelentősen visszaesett a két héttel ezelőtti futamhoz képest.