A legjobb hely a Hungaroringen

2005.08.01. 16:29
A Forma-1-es Paddock Club a felső tízezer szórakozóhelye. Nagyon jó kilátás nyílik a Hungaroringre, mégis kevesen nézik az autókat. A kiszolgálás első osztályú, de az ezerötszáz dollárnál is drágább belépővel sem lehet a pilóták közé férkőzni. Kiindulásnak viszont kitűnő a boxutca, a sztárversenyzők és csinos lányok közé.
Reggel fél kilenckor már legalább 30 fok van odakinn, de a Paddock Club légkondis kisbuszában kifejezetten kellemes a klíma. A Hungaroringen a boxutcától alig ötven méterre kell csak kiszállnunk, és gyalog mgközelíteni az elitpáholyt.

Katonás rend mindenütt


Klikk a képre!
Vaslépcsőn jutunk föl a sátortetővel fedett, hosszú építménybe, amely valójában a garázsok teteje. Átmegyünk a mágneskártyás forgókapun, majd a Ferrari részlege felé indulunk: balra lent az istállók kamionjai és lakóhelyei, jobbra a PC éttermei, pontosan olyan sorrendben, ahogy az istállók következnek egymás után egy szinttel lejjebb. Elsőként a Minardi, majd a Jordan, és tovább úgy, ahogy a tavalyi világbajnokságot befejezték, persze hátulról kezdve.

A Ferrari-szponzor Vodafone vendégeként egészen a legelső garázsba jutunk, majd néhány száz lépcső vezet a Millennium-toronyba, az épület tetejére.

Belátni az egész pályát

A kilátás finoman szólva is pazar, 'the best seat in the house', fogad egyik vendéglátónk, hiszen hiába vagyunk az olasz Ferrarinál, az F1 hivatalos nyelve az angol. Belátni szinte az egész pályát, az utolsó három kanyart és a célegyenest tökéletesen. Alattunk épp Michael Schumacher autóját tologatják, a pályán a szabadedzés zajlik.

A meghívottak egy része a korlátnál fényképez, és hallgatja a kocsik fülsüketítő, mégis gyönyörű dallamát, mások a meleg croissaint-t majszolgatják, és narancslevet kortyolnak.

Trükközni itt is kell

A Forma-1 szabályai nagyon szigorúak, a PC-belépő hiába kerül három napra több mint ezerötszáz dollárba, azaz háromszázezer forintba, a kamionok közé, ahol az igazi F1 kezdődik, nem lehet bemenni vele. Egy jó ismerős viszont kisegít, így kaphatok néhány órát.

Két mágneses ellenőrzőpont után a 'tutiba' érkezek, és bár még messze vagyok tőle, a többi lakókamionból kiemelkedő hatalmas Red Bull Energy Station látványa fogad. Az energiaital gyár milliárdos főnöke, Dietrich Mateschitz - aki a leggazdagabb szereplője az F1-nek - a főhadiszállásra sem sajnálta a pénzt.

A Red Bull kiemelkedik

Az épület három szintes, alul egy bár hosszú pulttal és asztalokkal, a bejáratnál nagy hűtőszekrények, teli a szárnyas üdítővel. "Várj, hozok neked egy hideget" - állít meg a szőke pultoslány, még mielőtt meleg üditőt innék, beinvitál, és kezembe nyom egy hideget.

A panoráma első osztályú, és a teraszon még csocsózni is lehet, csak vigyázni kell, nehogy leessen a golyó. A második emeleten is van bár, amellett meg franciaágyra emlékeztető díványok, amelyek a különleges vendégeknek vannak fenntartva. De ez még nem minden: a szuperterasz a legfelső szint, belátni a pályát az elsőtől az utolsó kanyarig.

F1-es papákkal teli a paddock

Kifelé menet az istálló egyik pilótája, Vitantonio Liuzzi jön szembe, majd megfordul, és leugrik a négy-öt lépcsőfokról a kijáratnál. Igazi olasz lökött gyerek, strandpapucsban, törölközővel a nyakában szórakozik.

Mivel a szabadedzés még tart, a legtöbb pilóta a kocsijával foglalkozik. Pilótapapák viszont akadnak, a háromszoros világbajnok Nelson Piquet és Niki Lauda, illetve az egyszeres győztes Keke Rosberg is a kamionok között flangál. (Gyerekeik a GP2 kategóriában futnak.) Itt van Jenson Button apja is, csak őt kevesen ismerik meg, mert a fia miatt vált híressé.

A tréning végeztével jönnek a pilóták, Jacques Villeneuve gondterheltnek tűnik, Rubens Barrichello viszont jókedvű, több autogramot is kioszt, és gyerek rajongókkal fényképezkedik.

A jó nők mindenhova bejutnak

Mivel a mobiltársaság vendégei vagyunk, bemehetünk a Ferrari-boxba. Schumacher és Barrichello autóján dolgoznak a szerelők, mindkettő darabokra szedve. Néhány kattintás után távoznunk, de később a boxutca-látogatáson megnézhetjük a többi istálló garázsait is.

Lépegetünk a negyven fokos melegben, de a tartalék légterelőkön kívül nem sokat fényképezhetünk, mert a kordonok hat-nyolc méterre a garázskapu előtt vannak. Persze van, akinek ez nem akadály: az egyik McLaren-szerelő kisprintel az F1-es Mercedes mellől, és integet a modelleknek kinéző lánycsoportnak, nehogy tovább menjenek. Fél perc múlva az összes csaj a McLarenek között téblábol, a szerelők egymást fényképezik a lányok társaságában.

A világ leggyorsabb mentőautója


Tekintse meg képeinket!
Nem sokkal arrébb, a Renault-boxnál a cicák már a garázs részei, szépen, öten egymás mellett. Egyszerre persze nem lehet őket fényképezni, mert egy hatvanas vén róka fontoskodik előttük, elzárva a tökéletes kilátást. Mikor végre elmegy, szabad a kattintás, az autókkal maximum a feleségek törődnek.

Egy teljes kocsi van csak a depóban, a medical car, vagyis a Forma-1 hivatalos orvosát szállító autó: Mercedes AMG, kombi. A világ legszebb, és valószínűleg leggyorsabb mentőautója.

Épp csak visszaérünk a helyünkre a túra után, máris kezdődik az időmérő. Hozzák viszont az ebédet is, így néhány perc után egyedül találom magam a korlátnál. A legtöbben a plazmatévéken nézik az eseményeket, de inkább sehogy - a tengeri herkentyűk nagyobb élvezetet jelentenek.

Schumacher nem szereti Montoyát

Gyorsan bekapom a nem túl jól megsütött disznóhúst és a kifejezetten finom halat, hogy a hajrát újra az erkélyről kövessem. Michael Schumacher nyer, a vendégek ujjongak - a Ferrari a házigazdánk.

Újra a paddock az irány, pontosabban a sajtóközpont, ahová a pilótákat viszik beszélgetni rögtön a tréningek és a futam után. A bejutáshoz ismét kis turpisság és szerencse kell, de pillanatok múlva - miután lement a tévéinterjú a klasszikus, kék hátteres különteremben - már Michael Schumacher mosolyog szembe. Tíz hónapja nem indult az első helyről, nagyon örül. Ha nem őt kérdezik, a harmadik helyezett Jarno Trullival nevetgél, de Montoyával nem vált egy szót sem, akkor sem, ha Trulli épp kérdésre felel.

A kolumbiai szintén jó passzban van, ki is oszt egy autogramot - nagy kegy ez, ha olyan kedve van, elküldi a hatéves kissrácokat is -, és a kamionok között a hétszeres bajnok, valamint a toyotás, többször aláírnak, majd eltűnnek a kamionjaikban.

"Így akarsz lefényképezni?"

Schumacher rövidnadrágban és strandpapucsban jelenik meg újra, egy furcsa figura ölelgeti, majd végleg elnyeli őt a lakókamion nagy, sötétített üvegajtaja.

Négy óra, lassan bezár a Paddock Club, indulnunk kell. A szintén Vodafone-vendég Bódi Szilvit azért még sikerül megállítani egy fotóra - Megőrültél, így akarsz lefényképezni? - persze végül engedi, sőt, az eredménnyel is elégedett.

A hűvös busz már vár minket, és hazafelé nem kerülünk dugóba sem.