Két hátsó szárnyat kaphatnak a Forma-1-es kocsik

2005.10.24. 13:49
Új kialakítású hátsó légterelő bevezetését tervezi a Forma-1-ben a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA). Az eddigi egy helyett két részből álló alkatrésszel jóval könnyebb lenne előzni.
Radikális új hátsó szárny bevezetését tervezi a Forma-1-ben a Nemzetközi Autós Szövetség (FIA). A szervezet hétfőn a sorozat hivatalos honlapján jelentette meg az első képet a két részből álló légterelőről.

Két szárny egy helyett

Az eddigi egy részes, két hátsó kerék között elhelyezkedő elemet kettébontanák, és a kerekek mögé helyeznék. Alul, nagyjából a hátsó tengely szintjén ugyan össze lennének kapcsolva, de valójában két külön álló alkatrészről lenne szó.

A CDG (Centreline Downwash Generating - körülbelül: középre irányuló leszorítószerkezet) nevű szerkezet az autó mögött úgy alakítaná a légáramlásokat, hogy a hátsó kocsira ható leszorító erő növekedne, így a gépek a kanyarokban egymáshoz közelebb haladhatnának, és könnyebb lenne előzni.

Több előzést várnak tőle

"Az új kutatási eredmény meghatározhatja a Forma-1 jövőjét. A szárny bevezetésével kielégíthetnénk a rajongók vágyait, kerék kerék elleni küzdelmet biztosítanánk több előzéssel" - írta a közleményben Max Mosley, az FIA elnöke.


A két szárny valójában egy (fotó: FIA)

A sportszövetség idén csökkentette a kocsikon található szárnyak méretét, hogy biztonságosabb és izgalmasabb legyen a verseny, de az előzés problémáját, vélik a FIA-nál, nem sikerült megoldaniuk.

Már 2007-ben használnák

"Reméljük, hogy a csapatok együttműködnek velünk a radikális légterelő kialakításában, hogy annak aerodinamikai előnyeit már 2007-ben kihasználhassuk, és ne kelljen 2008-ig várnunk" - írta még Mosley.

A Forma-1-et meghatározó Concorde-szerződés jelenlegi változata 2007 végén jár le, tárgyalnak a meghosszabbításáról, de az FIA és a csapatok egyeztetésein folyamatosan ellentétek akadtak.

Hétfőn több tervről is tárgyalnak

Mosley szerint szükséges az új szárny bevezetése, annak ellenére, hogy a szezon végi Japán Nagydíjon nem volt gondjuk az előzéssel a pilótáknak. A világbajnok Fernando Alonso tizennégyszer ment el társai mellett, a futamgyőztes Kimi Raikkönen pedig az utolsó körben a mezőny egyik leggyorsabb kocsiját, Giancarlo Fisichella Renault-ját előzte meg, és vette át a vezetést.

Az új hátsó légterelő terveit hétfőn mutatják be az istállóknak, azon a londoni ülésen, amelyen Mosley a csapatfőnökökkel a kvalifikációs rendszer megreformálásáról, a kerékcserék engedélyezéséről és a pénteki harmadik autók eltörléséről is tárgyal.