A Hungaroringen tetőzik a Renault-szappanopera

2006.08.03. 12:01
Brazil sorozatokat megszégyenítő forgatókönyv szerint húzódik a Renault lengéscsillapítójának betiltása-engedélyezése, a történet a Magyar Nagydíj gépátvételén érhet csúcspontjára. Az FIA-ellenőrök és a versenybírák hungaroringi határozata a világbajnokságot is eldöntheti, vagy olyan helyzetbe hozhatja a Formula–1-et irányító szövetséget, hogy a vb-t, ha kell, az íróasztal mögül tehessék izgalmassá.

A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) július 22-én betiltotta a Renault lengéscsillapítóját, amit a csapat még tavaly szeptemberben fejlesztett ki, és azóta használt az autó első kerékfelfüggesztésnél.

Feljelentés, engedélyezés

A szerkezet kiegyenlíti a kerekek rezgéséből származó vibrációt, és ezzel vezethetőbbé és stabilabbá teszi az autót. Mozgó súllyal működik, a segítségévéle mélyebbre, a talajhoz közelebb ültethető a kocsi, ami aerodinamikai előnyt jelent, ezért a rendszer szabálytalan.

A francia kocsiknak szakértők szerint körönként három tized másodperc előnyt jelentett a segédeszköz, így erre a szezonra további hat istálló, köztük a Ferrari és a McLaren is kifejlesztett ilyet a saját gépére.


A Renault itt épp a felfüggesztés nélkül, Hockenheimben (fotó: AFP)

Egy héttel a korlátozás után, a Német Nagydíj gépátvételén az FIA Charlie Whiting vezette technikai bizottsága jelezte a futam háromtagú bírótestületének, hogy a Renault tartalékautóján megtalálták a betiltott alkatrészt. Az állandó tag, Tony Scott Andrews és a hockenheimi futamra kinevezett spanyol és német kollégája úgy döntöttek, hogy átengedik a gépátvételen a tartalék Renault-t, azaz szabályosnak nyilvánították a lengéscsillapítót.

Schumacher belelendült

A triót az FIA vezetői nevezik ki, de tagjai nem tartoznak felelősséggel a szervezetnek. A FIA megfellebbezte a bírák döntését, azaz jelezte, hogy most is szabálytalannak tartja a berendezést.

A Renault kezében levő, körönként három tized előnyt jelentő alkatrész tehát az FIA szerint szabálytalan, a futam bírái szerint szabályos. Flavio Briatore csapatfőnök a sikeres fellebbezés utáni visszamenőleges büntetéstől tartva - azaz, hogy később levonják a Hockenheimben szerzett pontjaikat - nem merte beszereltetni a speciális lengéscsillapítót. A Renault szezonja legrosszabb nagydíján csak az ötödik és a hatodik helyet szerezte meg.

Nem használták a rivális csapatok sem saját fejlesztésüket, de a Ferrari e nélkül is kettős győzelmet szerzett, a harmadik az egyik McLaren-Mercedes lett. Az olasz istálló Michael Schumacherrel 11 pontra megközelítette a Renault-s vb-éllovas Fernando Alonsót, a Ferrari tízre a gyártók versenyét vezető Renault-t. A hétszeres világbajnok mindössze három futamon dolgozott le 14 pontot 25-ből, és nyitottá tette a vb-t.

Akkor mi történt?

Úgy tűnt, a Renault szenvedni fog a magyar és a török futamon, azutánig ugyanis teszttilalom van érvényben a Forma‐1-ben, így szinte lehetetlen kiküszöbölni a rendszer hiánya okozta visszaesést, illetve a gumiproblémát, ami szintén nagy szerepet játszik a Renault visszaesésében.

Hétfőn, a német GP másnapján a Renault váratlanul bejelentette, hogy a Hungaroringre visszaszereli a rendszert. Az angol sajtó szerint Charlie Whiting megígérte Briatorééknak, hogy az FIA-fellebbezés szeptemberi tárgyalásakor azt javasolja a szövetség bíráinak, ha újfent betiltják a lengéscsillapítót, ne vegyék el visszamenőleg a Hungaroringen, Törökországban és Olaszországban szerzett pontokat a Renault-tól. Más források szerint a Whiting-ígéret úgy szólt, hogy kifejezetten kéri, ne vegyék el a pontokat.

A nemzetközi sajtó ezt a megegyezést úgy tálalta, mintha az FIA adott volna engedélyt a használatra, de ez szinte biztosan nem igaz.

A következetességen múlik minden

Az eddigi történteknél is érdekesebb viszont az, ami a Hungaroringen csütörtökön és pénteken történni fog. Mint minden nagydíjhétvége, ez is gépátvétellel kezdődik, amin Charlie Whiting és társai megvizsgálják a kocsikat, megfelelnek-e a szabályoknak.

Ha következetesen járnak el, újra jelezniük kell a Tony Scott Andrews vezette, két új taggal bővülő testületnek, hogy a Renault-n rajta van a lengéscsillapító.


A Renault-főnök Briatore megint nagyot taktikázik (fotó: AFP)

Ha Andrewsék következetesek, újra átveszik a francia gépeket, Briatoréék pedig használni fogják őket, hiszen Whitinggal - esetleg mással a háttérben - megyegyeztek, hogy megszerzett pontjaikat szeptemberben nem veszik el utólag.

De a hockenheimi menetrend a Hungaroringen megváltozhat. Mi lesz, ha Andrewsék ezúttal nem engedik át a speciális Renault-t? A helyzet leegyszerűsödne, a Renault nem használhatja, nem fog féllegálisan pontokat szerezni, és az esetleges szeptemberi újrabetiltás sem érintiheti negatívan, azaz nem vonhatnak le tőlük semmit.

Lehet manipulálni

Az összesküvés-elméleteket gyártók szerint a történet jóval konkrétabb. Az FIA betiltotta a Renault-rendszert, hogy izgalmasabbá tegye a vb-t, majd megváltoztatta saját döntését, és a fellebbezéssel remek lehetőséghez jutatta magát. Ha a Renault használja a szerkezetet, szeptember közepén, a fellebbezés tárgyalásakor a szövetség pontlevonással vagy, ha kell, a pontok meghagyásával nyitottá teheti Schumacher és Alonso versengését.

Mindenre van válasza az FIA-nek

Az FIA döntéseivel kapcsolatban kérdések merülhetnek föl bennünk. A tavaly szeptember óta bevetett eszközt miért csak közel egy év után találták szabálytalannak? Az FIA válasza: a rendszer versenyről versenyre vált egyre kifinomultabbá, döngette az előírások határait, majd a Francia Nagydíj környékén átlépte őket.

Hogyan bírálhatja felül az FIA vezetői által kinevezett testület az FIA döntését? Válasz: ilyen a szervezet szabályzata, a háromtagú testület nincs alárendelve a nemzetközi szövetségnek, saját döntéseket hozhat.