További Forma-1 cikkek
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
- Hivatalos, a Red Bull lapátra tette Sergio Pérezt
A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) július 22-én betiltotta a Renault lengéscsillapítóját, amit a csapat még tavaly szeptemberben fejlesztett ki, és azóta használt az autó első kerékfelfüggesztésnél.
Feljelentés, engedélyezés
A szerkezet kiegyenlíti a kerekek rezgéséből származó vibrációt, és ezzel vezethetőbbé és stabilabbá teszi az autót. Mozgó súllyal működik, a segítségévéle mélyebbre, a talajhoz közelebb ültethető a kocsi, ami aerodinamikai előnyt jelent, ezért a rendszer szabálytalan.
A francia kocsiknak szakértők szerint körönként három tized másodperc előnyt jelentett a segédeszköz, így erre a szezonra további hat istálló, köztük a Ferrari és a McLaren is kifejlesztett ilyet a saját gépére.
A Renault itt épp a felfüggesztés nélkül, Hockenheimben (fotó: AFP)
Egy héttel a korlátozás után, a Német Nagydíj gépátvételén az FIA Charlie Whiting vezette technikai bizottsága jelezte a futam háromtagú bírótestületének, hogy a Renault tartalékautóján megtalálták a betiltott alkatrészt. Az állandó tag, Tony Scott Andrews és a hockenheimi futamra kinevezett spanyol és német kollégája úgy döntöttek, hogy átengedik a gépátvételen a tartalék Renault-t, azaz szabályosnak nyilvánították a lengéscsillapítót.
Schumacher belelendült
A triót az FIA vezetői nevezik ki, de tagjai nem tartoznak felelősséggel a szervezetnek. A FIA megfellebbezte a bírák döntését, azaz jelezte, hogy most is szabálytalannak tartja a berendezést.
A Renault kezében levő, körönként három tized előnyt jelentő alkatrész tehát az FIA szerint szabálytalan, a futam bírái szerint szabályos. Flavio Briatore csapatfőnök a sikeres fellebbezés utáni visszamenőleges büntetéstől tartva - azaz, hogy később levonják a Hockenheimben szerzett pontjaikat - nem merte beszereltetni a speciális lengéscsillapítót. A Renault szezonja legrosszabb nagydíján csak az ötödik és a hatodik helyet szerezte meg.
Nem használták a rivális csapatok sem saját fejlesztésüket, de a Ferrari e nélkül is kettős győzelmet szerzett, a harmadik az egyik McLaren-Mercedes lett. Az olasz istálló Michael Schumacherrel 11 pontra megközelítette a Renault-s vb-éllovas Fernando Alonsót, a Ferrari tízre a gyártók versenyét vezető Renault-t. A hétszeres világbajnok mindössze három futamon dolgozott le 14 pontot 25-ből, és nyitottá tette a vb-t.
Akkor mi történt?
Úgy tűnt, a Renault szenvedni fog a magyar és a török futamon, azutánig ugyanis teszttilalom van érvényben a Forma‐1-ben, így szinte lehetetlen kiküszöbölni a rendszer hiánya okozta visszaesést, illetve a gumiproblémát, ami szintén nagy szerepet játszik a Renault visszaesésében.
Hétfőn, a német GP másnapján a Renault váratlanul bejelentette, hogy a Hungaroringre visszaszereli a rendszert. Az angol sajtó szerint Charlie Whiting megígérte Briatorééknak, hogy az FIA-fellebbezés szeptemberi tárgyalásakor azt javasolja a szövetség bíráinak, ha újfent betiltják a lengéscsillapítót, ne vegyék el visszamenőleg a Hungaroringen, Törökországban és Olaszországban szerzett pontokat a Renault-tól. Más források szerint a Whiting-ígéret úgy szólt, hogy kifejezetten kéri, ne vegyék el a pontokat.
A nemzetközi sajtó ezt a megegyezést úgy tálalta, mintha az FIA adott volna engedélyt a használatra, de ez szinte biztosan nem igaz.
A következetességen múlik minden
Az eddigi történteknél is érdekesebb viszont az, ami a Hungaroringen csütörtökön és pénteken történni fog. Mint minden nagydíjhétvége, ez is gépátvétellel kezdődik, amin Charlie Whiting és társai megvizsgálják a kocsikat, megfelelnek-e a szabályoknak.
Ha következetesen járnak el, újra jelezniük kell a Tony Scott Andrews vezette, két új taggal bővülő testületnek, hogy a Renault-n rajta van a lengéscsillapító.
A Renault-főnök Briatore megint nagyot taktikázik (fotó: AFP)
Ha Andrewsék következetesek, újra átveszik a francia gépeket, Briatoréék pedig használni fogják őket, hiszen Whitinggal - esetleg mással a háttérben - megyegyeztek, hogy megszerzett pontjaikat szeptemberben nem veszik el utólag.
De a hockenheimi menetrend a Hungaroringen megváltozhat. Mi lesz, ha Andrewsék ezúttal nem engedik át a speciális Renault-t? A helyzet leegyszerűsödne, a Renault nem használhatja, nem fog féllegálisan pontokat szerezni, és az esetleges szeptemberi újrabetiltás sem érintiheti negatívan, azaz nem vonhatnak le tőlük semmit.
Lehet manipulálni
Az összesküvés-elméleteket gyártók szerint a történet jóval konkrétabb. Az FIA betiltotta a Renault-rendszert, hogy izgalmasabbá tegye a vb-t, majd megváltoztatta saját döntését, és a fellebbezéssel remek lehetőséghez jutatta magát. Ha a Renault használja a szerkezetet, szeptember közepén, a fellebbezés tárgyalásakor a szövetség pontlevonással vagy, ha kell, a pontok meghagyásával nyitottá teheti Schumacher és Alonso versengését.
Az FIA döntéseivel kapcsolatban kérdések merülhetnek föl bennünk. A tavaly szeptember óta bevetett eszközt miért csak közel egy év után találták szabálytalannak? Az FIA válasza: a rendszer versenyről versenyre vált egyre kifinomultabbá, döngette az előírások határait, majd a Francia Nagydíj környékén átlépte őket.
Hogyan bírálhatja felül az FIA vezetői által kinevezett testület az FIA döntését? Válasz: ilyen a szervezet szabályzata, a háromtagú testület nincs alárendelve a nemzetközi szövetségnek, saját döntéseket hozhat.