További Forma-1 cikkek
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
- Hivatalos, a Red Bull lapátra tette Sergio Pérezt
Az év, talán az évtized eddigi legizgalmasabb versenye volt a félig esős, félig száraz 21. Magyar Nagydíj, amelyen Jenson Button élete első győzelmét szerezte.
A világbajnokokat nem lehetett tartóztatni
A Honda-pilóta kocsijának a szombati szabadedzésen tönkrement a motorja, így a tíz rajthelyes büntetés miatt csak a 14. pozícióból kezdhette a versenyt. Büntetések miatt Michael Schumacher a 11., Fernando Alonso a 15. kockáról indult, az élről Kimi Raikkönen.
2 P. de la Rosa McLaren + 30.837
3 N. Heidfeld BMW + 43.822
4 R. Barrichello Honda + 45.205
5 D. Coulthard Red Bull + 1 kör
6 R. Schumacher Toyota + 1 kör
7 R. Kubica BMW + 1 kör
8 F. Massa Ferrari + 1 kör
9 M. Schumacher Ferrari + 3 kör
10 T. Monteiro Midland + 3 kör
11 C. Albers Midland + 3 kör
12 S. Speed Toro Rosso + 4kör
13 J. Trulli Toyota + 5 kör
14 T. Sato Super Aguri + 5 kör
Nem értek célba:
15 F. Alonso Renault + 19 kör
16 K. Räikkönen McLaren + 44 kör
17 V. Liuzzi Toro Rosso + 45kör
18 N. Rosberg Williams + 51kör
19 G. Fisichella Renault + 52 kör
20 C. Klien Red Bull + 63 kör
21 M. Webber Williams + 68kör
22 S. Yamamoto Super Aguri + 70 kör
Kubicát később kizárták, a mögötte lévők egy hellyel előrébb ugrottak.
A szakadó eső utáni vizes pályán mindannyian remekül kapták el a startot, Raikkönen el is húzott, az első kör végére Schumacher negyediknek, Alonso, annak ellenére, hogy az első kanyarban beragadt a mezőnybe, hatodiknak jött föl.
A spanyol szenzációs előzésekkel ment előre a Michelin átmeneti abroncsain, amelyek sokkal alkalmasabbnak tűntek, mint Schumacher Bridgestone-jai. A vb-címvédő hamar el is ment - a külső íven - német riválisa mellett, megszerezte a harmadik helyet.
Alonso lekörözte Schumachert
Schumacher Fisichellát sem tudta maga mögött tartani, de a szoros küzdelemben letört autójának első szárnya, majdnem egy kört lassan kellett mennie, mielőtt a boxban kicserélték.
A nyolcadik helyre esett vissza, a Raikkönenék kerékcseréje után előre került Alonso le is körözte.
A finn ezúttal sem volt szerencséje, Vitantonio Liuzzit körözte volna le, az olasz nem gyorsított ki rendesen a kanyarból, a lendületesen érkező mclarenes nem tudta kikerülni, és hátulról belement. Mindketten feladták.
Raikkönen megint balszerencsés volt
A balesetnél összetört McLaren darabjai szétszóródtak az aszfalton, bejött a biztonsági kocsi. Alonso tankolt, így Schumacher visszavette a körét, és a hetedik helyről próbálkozott tovább. Az aszfalt a szórványos esők után elkezdett száradni, így átmeneti Bridgestone-jai egyre jobban működtek, és az időközben másodiknak felzárkózott Jenson Button is jobb köröket futott, mint a vezető Alonso.
Schumacher remek előzésekkel lehagyta Coulthardot és Heidfeldet. a negyedik helyig jött előre, az ideális ívről közben kezdett eltűnni a víz, de a ferraris és Button sem váltottak száraz abroncsra.
Mint Mansell
A valamivel később megálló Alonso igen, de a boxba menet eltört a Renault főtengelye, és amikor onnét visszajött, a gép kicsúszott, a világbajnok feladta. (Nigel Mansellnek 1987-ben a Hungaroring néhányszáz méterrel távolabbi pontján esett le a jobb hátsó anyacsavarja, Alonso gépéről szintén darabok hullottak le, a két eset nagyon hasonló volt.)
Az időmérőn azonnal bekerült a legjobb tízbe, a második körben kiesett csapattársára, Nick Heidfeldre több mint négy másodpercet vert.
A futamon az esős, igen nehéz körülmények között egyszer megpördült ugyan, de így is a hetedik helyre hozta be autóját, és két pontot szerzett.
A leintés utáni ellenőrzésen viszont kiderült, autója két kilogrammal könnyebb a megengedettnél, ezért kizárták, a végeredményt megváltoztatták. A helyére Felipe Massa jött előre, és a kiesett Michael Schumacher is kapott egy pontot.
Button az élre került óriási előnnyel, az is belefért neki, hogy száraz gumikra váltson, már kisütött a nap is. Schumacher ellenben nem cserélt, tizenöt körrel a vége előtt sok időt veszített volna, a negyedik-ötödik hely környékére esett volna vissza, és a Ferrarinál úgy döntöttek, megpróbálják befejezni a futamot az intermediate-ekkel.
A Ferrari kockáztatott, és vesztett
Pedro de la Rosa hamar befogta a jóval gyorsabb száraz kerekeken, de megelőzni csak négy környi próbálkozás után tudta, Schumacher remekül tartotta a pozícióját.
A következő Nick Heidfeld viszont ügyesebb volt, második kísérletre elment honfitársa mellett a sikánban, de kocsijának bal hátsó és a Ferrari jobb első kereke összekoccant: a BMW tovább ment, a Schumacher lelassult, sérült felfüggesztéssel a boxba vánszorgott, és kiszállt a gépből. Három kör volt még a végéig. (Schumacher átmeneti abroncsain nem hogy minta, egy négyzetcentiméternyi épp felület nem maradt.)
113. próbálkozásra sikerült
Button az élen magabiztosan győzött, életében először, Pedro de la Rosa második lett, először állhatott dobogóra, a harmadik Nick Heidfeld pedig a BMW első dobogós helyezését jegyezte, mióta idén saját csapattal tért vissza a gyár a Forma-1-be.
Az angol 113. futamán nyert először, ez volt a Honda első GP-sikere, mióta 2005-ben ismét gyári istállóként vesz részt a világbajnokságban.
A menők kiesése miatt a vb-pontversenyben semmi nem változott volna, de a hetedik Robert Kubicát kizárták, így Michael Schumacher kapott egy pontot. Alonso tehát 10 egységgel vezet, míg a konstruktőrök között Felipe Massa előre lépésével összesen három pontot hozott a Ferrari a Renault-n, hét a különbség.
A 21. Magyar Nagydíj körről körre
13.30: Az autók elhagyták a boxot, lassan felsorakoznak a pályán, esőgumikkal.
13.41: Felipe Massa megpördült a kivezető körén, de nem csúszott le a pályáról, és vissza tudott jönni.
13.45: Felsorakoztak a kocsik.
13.57: Christian Klien nem jött ki a boxból, onnét rajtol, így Michael Schumacher és Fernando Alonso között nem lesz autó a startnál, egymás mögül kezdenek.
14.00: Eljöttek a kocsik felvezető körre, a legtöbben intermediate, átmeneti gumival mennek. De la Rosa megpördült a felvezető körben, de folytatja gond nélkül, vissza is állt a helyére.
1. kör: Raikkönen remekül indult, Michael Schumacher szenzációsan, az első kanyarba hatodikként fordult, a kör végére negyediknek lett. Alonso is jól indult, a kör végére hatodiknak zárkózott föl remek előzések után.
4: Alonso támadta Michael Schumachert, remek csata után a külső íven körbeautózta a hétszeres bajnokt. Zseniális előzés volt.
5:Barrichello a harmadik helyről jött ki, ő teljes vizes gumikon indult, de választása nem jött be.
6: Raikkönen célegyenesnyivel vezet, Alonso harmadik, M. Schumacher negyedik. A Michelin intermediate abroncsai sokkal jobbak, mint a Bridgestone kerekei.
7: A célegyenes végén Button megelőzte M. Schumachert, a németet már Fisichella támadja.
8: Raikkönen és Alonso futják a legjobb köröket, közöttük van de la Rosa, de a két spanyol már teljesen együtt van. Button, Schumacher, Fisichella, Coulthard, Heidfeld a további sorrend.
10: Újra elkezdett zuhogni az eső.
12: Massa megkapta a teljes esőgumikat.
14: Raikkönen és a harmadik Alonso között 8 másodpercre csökkent a különbség, de még közöttük van de la Rosa.
16: De la Rosa kijött, újra intermediate gumit kapott.
17: Fisichella és Schumacher kétszer összeértek, a célegyenes végén az olasz megelőzte a németet, aki visszatámadott, de megcsúszott, és első szárnya hozzáért Fisichella kocsijának jobb hátsó kerekéhez. Az alkatrész letört, Schumacher bejött új légterelőért.
18: Raikkönen is kijött tankolni az élről, Alonso vezet. Fisichella kicsúszott ebben a körben, de visszaevickélt, Kubica letört szárnyú BMW-vel fordult vissza a helyes irányba.
20: Alonso, Raikkönen, de la Rosa, Button a sorrend, M. Schumacher a nyolcadik.
21: Rosberg kicsúszott, és feladta a futamot.
26: Raikkönen hátulról telibe találta a hirtelen lelassuló Liuzzi autóját, a bal első kereke letört, látványos ütközés után adta föl a versenyt. Biztonsági kocsi a pályán. Alonso és de la Rosa kiálltak tankolni, így Michael Schumacher visszavette a körhátrányát.
28: Alonso, Button, de la Rosa, Barrichello, Heidfeld, Coulthard a sorrend, Michael Schumacher hetedik, R. Schumacher nyolcadik.
31: Elengedte a mezőnyt a biztonsági kocsi. Michael Schumacher megpördült, de visszajött.
33: Alonsóé a leggyorsabb kör, de ebben a fordulóban néhány pillanatra lelassult, és veszített négy másodpercet. Button remekül jön föl a második helyen.
35: Féltávnál kisütött a nap.
36: Alonso és Button felváltva futják a legjobb köröket.
37: Kubica megelőzte Massát, és feljött a nyolcadik helyre, élete első versenyén. Michael Schumacher a hetedik helyen elkezdett úgy menni, mint az elsők, a leggyorsabb kört futotta a melegedő pályán.
39: Schumacher megelőzte Coulthardot, és feljött a hatodik helyre.
40: Button a leggyorsabb a pályán, Alonso csak néhány másodperccel vezet.
41: 1.29.053-mal Michael Schumacher már két másodperccel jobb Alonsónál, de hátránya 34 másodperc.
43: Schumacher megelőzte Heidfeldet, és feljött az ötödik helyre.
44: Button fél másodpercre megközelítette Alonsót.
46: Button és Schumacher is tankoltak, új gumit egyikük sem kapott.
48: Alonso 1,5 másodperccel lassabb volt Buttonnál, az angol folyamatosan gyorsabb a spanyolnál.
50: Trulli és Barrichello is száraz gumit tetettek föl. Alonso szintén a depóban járt, tankolt, és megkapta ő is a száraz abroncsokat.
51: Alonso feladta a futamot. Kerékcseréje után visszatért a pályára, de jobb hátsó kerekét nem rögzítették rendesen, leesett a kerékanya, és kicsúszott a spanyol.
53: Button kilométerekkel vezet, Heidfeld második, M. Schumacher harmadik, de csak három másodperccel Heidfeld mögött.
54: Button kijött a depóba, és száraz gumikat rakatott föl, de így is simán visszavette a vezetést.
55: Heidfeld is száraz gumit rakatott föl, már csak M. Schumachernek van intermediate-je, a második helyen.
61: Schumacherék megkockáztatják az intermediate gumit, abban reménykedve, kibírja a végéig. De la Rosa biztosan megelőzi a németet, de a harmadik hely még meg lehet, mert Heidfeld hátránya több, mint tíz másodperc.
63: De la Rosa utolérte Schumachert, de a Ferrarit nem tudja megelőzni egyelőre. Az intermediate már nagyon elkopott.
65: De la Rosa és Schumacher egymás mellett mentek, a sikánban már előrébb is volt a spanyol, a német a vízes ívre került, levágta a sikánt, és visszavette a helyét.
66: De la Rosa a sikán előtt megelőzte Schumachert.
67: Heidfeld is próbálkozott, valószínűleg összeértek a sikánban, majd a ferraris lelassult, és feladta a versenyt.
70: Jenson Button megnyerte a Magyar Nagydíjat, és élete első versenyét. De la Rosa második, Heidfeld harmadik lett.
Húsz év után először lesz esős Forma-1-futam a Hungaroringen, a 21. Magyar Nagydíj. Hajnal óta erősen esett Mogyoródon, csak egy óra körül állt el, de a felhők még mindig nem szakadoztak föl. A legvalószínűbb, hogy elázott pályán indul a körözés, és lassan felszáradhat az aszfalt.
Mindössze a harmadik alkalom, amikor elő kell venni az esőgumikat: a nyolcvanas években volt egy nedves időmérő, a kilencvenes évek végén egy hasonló szabadedzés.
A pálya jól bírja a csapadékot, vasárnap délelőtt a GP2-es futamot és a Porsche-szuperkupát gond nélkül megtartották.
Az eső miatt favorit lehetne Michael Schumacher, de egy büntetés miatt csak a 11. helyről indulhat, míg a vb-t vezető Fernando Alonso egy durvább manőver miatt kapott hasonló elmarasztalást, és csak a 15. a rajtnál.
Az első kockáról kezdi 100. nagydíját Kimi Raikkönen, mellőle a ferraris Felipe Massa startol, a piros lámpák 14 órakor alszanak ki.