További Forma-1 cikkek
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
- Hivatalos, a Red Bull lapátra tette Sergio Pérezt
Ayrton Senna 1994-es halálos balesete óta a legkomolyabb karambol volt Robert Kubica vasárnapi, montreali ütközése: csoda, hogy a lengyel pilóta valójában karcolás nélkül, enyhe agyrázkódással és kisebb bokahúzódással megúszta.
Szerencséjén túl a lehető legjobban megépített autónak köszönheti életét, a biztonsági fejlesztések Senna tragédiája után gyorsultak föl. Az ő katasztrófája nélkül talán nem tartana ilyen magas szinte a Forma-1.
Azóta szinte minden évben történt súlyos baleset, de majdnem mindig következmények nélkül, csak anyagi kárral végződtek. Kórház helyett egy ital mellett áldhatták szerencséjüket.
Az 1995-ös Portugál GP rajtjánál Ukyo Katayama Tyrellje fordult keresztbe Luca Badoer Minardija előtt, a levegőbe emelkedett, többször felborult, a szalagkorlátnak csapódott. A japánt ki kellett szedni az autóból, egyes tudósítások szerint eszméletét is elveszítette, de hamar magához tért, semmi baja nem lett.
Még látványosabb volt fél év múlva, a '96-os Ausztrál Nagydíjon Martin Brundle bukása. Az első körben a pálya leggyorsabb szakaszán veszítette el a Jordant, a levegőbe repült, majd összevissza borult. A kocsi szó szerint kettétört, Brundle a feje tetején landolt, de maga mászott ki a roncsból minden gond nélkül.
A Belga Nagydíjon, 1998-ban történt a Forma-1 talán legnagyobb tömegbalesete, újra nem sokkal a rajt után. Az Eau Rouge kanyar felé haladva tizennégy autó rohant egymásba, az alkatrészek szanaszét repültek, még a pályán kívülre is jutott, de mindenki megúszta.
Jacques Villeneuve ezen a hétvégén ekkor már túl volt egy karambolon, a legendás Eau Rouge-ban az egyik tréningen verte oda Williamsét. Kiugrott és elszaladt a veszélyes helyről.
Eltelt egy év, Villeneuve az évfordulón ismételt, az időmérőn letesztelte a BAR-t is. Ezúttal borult is egyet, de ugyanolyan fürgén pattant ki, mint 1998-ban. A videón sajnos nem látszik, de flegmán még rándított is egyet a hátán, amikor távozott a helyszínről.
Néhány perc múlva jött csapattársa, Ricardo Zonta, ugyanott, csak a pálya másik oldalának verte a gépet, talán még nagyobb sebességgel, valószínűleg bőven 250 kilométer/óra fölött.
A becsapódás hatalmas volt, a roncs átpörgött az aszfalton a túlsó kavicságyba. Zonta elszédült, de semmi több.
Luciano Burti csodájának éve volt 2001. Először a júliusi Német GP-n trafálta telibe Michael Schumacher autóját a rajtnál, repült és borult egyet következmények nélkül.
Persze ez a bukás csak bemelegítésnek tűnik ahhoz képest, ami bő egy hónappal később, Belgiummal történt vele. Eddie Irvine előzte keményen a brazil Prost-Peugeot-ját, ami Spa leggyorsabb pontján hagyta el az utat, majd a kavicságyon át belefúródott a gumifalba. Mentőhelikopter vitte kórházba a pilótát, aki törés és más sérülések nélkül megúszta.
Jóval komolyabb lehetett volna a 2002-es ausztriai Nick Heidfeld-Takuma Szato karambol, de a szerencse megmentette a japánt. A német Saubere nagy sebességnél keresztbe fordult, átcsúszott a következő kanyaron, ahol épp a japán Jordanjét találta el. Az autók nagyjából megsemmisültek, Heidfeld sántikált, Szatót kórházba vitték, de bajuk nem történt.
A legutóbbi Kanadai GP-hez hasonlított a 2003-as brazil futam, amikor pillanatokon belül előbb Mark Webber törte tropára Jaguarját, majd a szétszóródott alkatrészeken Fernando Alonso Renault-ja lett totálkáros.
Ebben az évben kezdték használni a HANS nevű fejvédőt, Alonso a futam után megköszönte a Nemzetközi Autósszövetség (FIA) főmérnökének, James Penrose-nak, hogy kötelezővé tették. A spanyol szerint emiatt nem sérült meg, mint ahogy Webber sem.
A 2004-es Brit GP-ről Jarno Trulli karamboljára emlékezhetünk: egy gumifalat bontott le, fel is borult, de segítség nélkül hagyta el a roncsot, bár irtózatos erejű volt Renault-jának becsapódása.
A legutóbbi látványos bukást is egy BMW mutatta be tavaly, azaz majdnem épp egy éve Indianapolisban: Nick Heidfeld gépe az első kanyarban akadt össze riválisa autójával, a kerekek találkoztak, a német kocsi repült, majd négyet-ötöt borult. A versenyző maximum megszédülhetett, néhány óra múlva videóról elemezte a balesetet.
Végül nézzük meg minden idők egyik legbizarabb balesetét. Nick Heidfeld az egyik biztonsági autónak (Medical Car) ütközött 2002-ben, a Brazil GP bemelegítő tréningjén. A kombi Mercedes a pálya szélén állt, épp Enrique Bernoldi égő Arrowsát akarta menteni. A sofőr épp ki akart szállni, kinyitotta az ajtót, amikor a túl gyorsan érkező Heidfeld a szalagkorlát és a személykocsi között még el is fért volna ha annak csukva van az ajtaja. Elismerés a Mercinek, hogy az alkatrész a helyén maradt, bár jócskán eldeformálódott. És köszönet az égnek, hogy a sofőrje még a kabinban volt.