További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Három futammal a befejezés előtt három pilótának van reális esélye a 2007-es világbajnokságra: Lewis Hamilton két ponttal vezet Fernando Alonso, tizenhárommal Kimi Raikkönen előtt, még harminc pontot lehet szerezni.
A negyedik Felipe Massának húsz egység a hátránya az újonc mögött, így annak ellenére, hogy idén ő vezetett legtöbbet a futamokon, valójában már nem lehet bajnok. Vagy csak hihetetlen mázlival.
A következő nagydíj helyszínén, Fujiban 1976-ban járt utoljára a Forma-1, a pályát teljesen átépítették, senki nem ment még rajta a pilóták közül. Az a futam az F1 történetének egyik legemlékezetesebb versenye volt: a nagy esőben a balesete után visszatért Niki Lauda kiállt, így lett világbajnok James Hunt.
Ahogy spái győzelme után elmondta, Kimi Raikkönen még a nyomvonal rajzát sem látta, azaz abszolút nyílt, hogy a McLarennek vagy a Ferrarinak kedvez-e a vonalvezetés.
A múlt héten Jerezben az angolok tesztpilótája, Pedro de la Rosa rendre gyorsabb volt a ferraris Luca Badoernél, az istálló egy teljesen új első vezetőszárnyat is kipróbált a háromnapos gyakorláson.
A Ferrari mellett szól viszont, hogy a csapatnál tökéletes a hangulat: a kémügyből győztesként jöttek ki, a McLarent kizárták a konstruktőr-vb-ből, így ezt a címet már Belgiumban biztosították az olaszok.
Ráadásul mivel Raikkönen hét egységgel van Massa előtt, az is eldőlt, melyiküket támogatják jobban: kinyilvánítani még nem fogják, de egyértelmű, Japánban a finn lesz a kedvezményezett.
A McLarennél ezzel szemben két pont, azaz szinte semmi a különbség, a hangulat meg rosszabb már nem is lehetne: Alonso a Hungaroringen megzsarolta a csapatfőnök Ron Dennist, akivel azóta sem beszél, Hamiltont ki nem állhatja, és a spái manőver miatt igaz ez az angol szemszögéből is.
Alonso első számú akart lenni, de nem kapta meg a posztot Dennistől, és ezt nem tudja elviselni, állítja a menedzser.
A vezető trió közül a mclarenesek esélyei a legjobbak, egy-egy futamot akár bukhatnak is, Raikkönen még nem éri őket utol. Kettejük közül a hátrány ellenére viszont Alonso mondható esélyesebbnek, nem csak azért, mert a legutóbbi két nagydíjon sokkal gyorsabb volt márkatársánál. Hanem tapasztalata és alattomossága miatt is.
Csak feltételezni lehet, mi történik a következő hetekben. Ha Hamilton, Alonso és Raikkönen úgy mennek az utolsó GP-re, Brazíliába, hogy mindhárman bajnokok lehetnek, a spanyol kicsikarhatja magának az istállón belüli jobb pozíciót: azzal fenyegetőzhet, kilöki Hamiltont, ha nem ő áll nyerésre, hanem az angol. A zsarolás óta - ami közvetve a McLaren kémügybeli elítéléséhez, illetve a 100 millió dolláros pénzbüntetéséhez vezetett - biztos: mindenre képes harmadik világbajnokságáért.
Hamilton hármuk közül a legtapasztalatlanabb, ha száraz időben zajlanak a maradék futamok, az neki kedvez. Ha viszont esik, kemény dolga lesz, legalábbis a nürburgringi esős káosz alapján, ahol kicsúszott, és minden kétes helyzetben rosszul döntött.
Amellett, hogy reménykedik a jó időben, az utolsó futamig meg kell tartania Raikkönennel szembeni 13 pont előnyéből 11-et, hogy úgy vághasson neki a döntő hétvégének: csak ő és Alonso, azaz kizárólag mcLarenes lehet világbajnok.
Így Alonso fenyegetőzhetne bármivel, Dennis akarata, hogy a McLaren nyerje a világbajnokságot, már a rajt előtt meglenne, kvázi eldönthetné, melyik pilótáját teszi a dobogó legtetejére. Valószínűleg nem Alonsóval kivételezne, ám ennél is valószínűbb, hogy nem kivételezne senkivel, mindkét versenyzőjének ugyanolyan jó autót adatna: döntsék el ők, ki a jobb, nyerjen a Forma-1 egy látványos csatát.
Pontosan ebben bízhat Raikkönen, hogy a látványos csata a következő három alkalomból egyszer elfajul, és a McLarenek kiütik vagy legalábbis rendesen akadályozzák egymást, amiből ő jön ki a legjobban.
Nem mellékes az sem, a trióból ő a leggyorsabb, akár arra is képes lehet, hogy mindegyik futamot behúzza. Segíteni fogja Massa, annyi szerencséje pedig lehet, hogy a mclarenesek pozíciói neki kedvezően alakuljanak, így világbajnok legyen. Feltéve persze, hogy a Ferrari megbízható autót tesz alá.
Jelenleg négy futamgyőzelme van, csakúgy, mint Alonsónak, míg Hamiltonnak csak három. Ez pontegyenlőség esetén számítana, aki többször nyert, az kerül előrébb.
Mivel a McLarennél két rivális versenyez, akik közül az egyik mindenre képes a bajnokságért, nem feledkezhetünk el a legkevésbé várt végkifejletről sem: régen döntötte már el karambol a világbajnokságot.
Épp tíz éve, 1997-ben történt meg legutóbb, hogy Michael Schumacher szándékosan nekihajtott Jacques Villeneuve autójának. Manővere balul sült el, a Ferrari kicsúszott, a Williams továbbment, a kanadai bajnok lett.
Előtte, 1994-ben Hillt sikerült kiütnie a németnek. 1990-ben Ayrton Senna, 1989-ben Alain Prost lett a nagy rivális páros csattanásának nyertese. Az első ütközésnél mindketten McLarenben ültek.
Alonso a legesélyesebb
Az itv-f1.com oldalon lehet szavazni, kinek van a legnagyobb esélye a világbajnokságra. Az állás az utóbbi napokban: Alonso 39,4%; Hamilton 37,83%; Räikkönen 21,52%; Massa 1,25%. Az arányokkal egyetért Simon István, az Autó Magazin újságírója, de a Nemzeti Sport szakírója, Izsányi Szabolcs nem. Szerinte Alonso 40, Hamilton 35, Raikkönen 25 százalékkal áll, és Massának már nincs sansza. Az Index tippjei: Alonso 50%, Raikkönen 35%, Hamilton 15%.