Itt a Brawn GP: Japán harakirit tervez
További Forma-1 cikkek
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
Két hónappal később mutatták be, nincsenek szponzorai és első vonalas sztárpilótái, nincs benne a csodaszerként tisztelt KERS, mégis úgy tűnik, a Brawn GP BGP001-es Forma-1-autója az egyik leggyorsabb a mezőnyben.
Ha azt a kevés tesztet nézzük, amin megfordult a kocsi, talán a leggyorsabb, mert Barcelonában Jenson Button az első, Jerezben a második időt érte el vele. De mégis, hogyan létezhet, hogy egy két hete még nem is létező gép ennyire versenyképes?
Mindenekelőtt: a BGP001 már rég megvolt, csak az előd Honda kódjele alatt, mivel a japánok 15 hónappal ezelőtt elkezdték tervezni, amikor rájöttek, a 2008-as konstrukciójuk (is) szemétre való.
Az istállóhoz akkoriban érkezett új főnök, Ross Brawn nem is habozott, azonnal a következő szezonra koncentrált, és semmi energiát, de főleg pénzt nem ölt az elszúrt modellbe. Az újba viszont annál inkább. A Honda egy évig nyomta bele a pénzt, vitték szélcsatornáról szélcsatornára, hogy a rengeteg új 2009-es előírásnak megfeleljen.
Brawn sem számított arra, hogy a mamutcég a gazdasági válság miatt beadja a kulcsot, de becenevéhez – Zseni – méltóan gyorsan kapcsolt, és elkezdte szervezni az egész csapat átvételét.
Megvenni nem kellett, mert a Honda 1 euróért odaadta, sőt 100 millió dollár költőpénzt is biztosított, mivel ennyit kellett volna kicsengetnie angliai központú F1-projektje leépítéséére. (Csak a több száz dolgozó végkielégítése vagyonokba került volna, főleg, hogy a topmenedzserek milliós összeget keresnek évente.)
Nem volt gyors és egyszerű az akció, de Brawn megoldotta, sőt a télen, teljes titokban, motort is szerzett a Mercedestől, és áttervezte ahhoz a kész kasztnit. Az ő képességeivel az ilyesmi formaság.
Remekül sikerült, olyan jól, hogy Barcelonában és Jerezben jó egy hétig verték vele a McLarent, a Ferrarit meg az összes többi csapatot.
A Mercedes jó alapot adott a világbajnok motorral, Ross Brawn ferraris múltjának és kapcsolatainak hála választhatott a Mercedes és a Ferrari között. Azért hozta a németet, mert könnyen és jobban beépíthető a 001-be. (A teljesítménykülönbség meg minimáis.)
Az igazi titkok a kasztnin vannak, és alatta. Az autosport.com kisesszében igyekezett elmagyarázni olvasóinak az apró trükköket, amiből annyi van, hogy kijelenthető: a kocsi minden egyes négyzetcentimétere hozzájárul a sikerhez.
A nagyobb, feltűnőbb és látható eltérések a többi autótól az orrnál kezdődnek. A BGP001-es kúpja a lehető legközelebb van a talajhoz, szemben mások tartópilléres, az utóbbi 15 évben megszokott megoldásával.
Utána jön az első kerékfelfüggesztés, amiben a tengely az általánosnál lejjebb keresztezi a kasztnit, emiatt az orrhoz igazodva jobban kihasználható aerodinamikai tényezőként.
Tovább haladva – közelről és jól megnézve – a levegőbeömlők előtt kisebb légterelők vannak. Ezeket 2009-re betiltották, ám Brawn betolta őket az oldaldobozok alá, így szabályosak. Csak oldalról tekintve látszanak, a BGP001-es ebben a tekintetben is csak hasonlít az ellenfelek autóira, nem ugyanolyan.
Ez van a legvitatottabb elemmel, a kocsi alján található diffúzorral is, ami szintén kulcsfontosságú a gép gyorsaságához. A Toyotáéra emlékeztet, az ellenfelek szerint szabálytalan, de az FIA egyelőre nem talált benne kivetnivalót.
A kasztni alá nézve előny, hogy valami hiányzik: a Brawn nem fogja használni az elektromos teljesítménynövelő rendszert, a KERS-t, így a súlyelosztása a lehető legoptimálisabb lehet.
A kocsikban ballasztokat kell elhelyezni, hogy elérjék a minimum súlyhatárt, ám a KERS magában úgy 30 kilót nyom, ráadásul nem szedhető több részre, és osztható el mondjuk öt kilónként. A kocsi orrába szintén nehéz beszerelni, ahová pedig általában a legtöbb pluszsúly kell.
A Brawnnál ilyen probléma nincs, szépen kiegyensúlyozzák az autót a szokott módon. (Valószínűleg ezt csinálta a McLaren és a Williams is, vagyis kivette a KERS-t, ezért támadt föl a semmiből mindkettő a tesztszezon végére.)
A KERS hiányának további előnye, hogy nem kell hűteni, kisebbek lehetnek az oldaldobozok, illetve levegőbeömlő nyílásaik, nem kell akkora hűtő sem.
Röviden ennyi a gyorsaság technikai része, legalábbis amit sejteni lehet, de nem elhanyagolható az emberi hányad: Jenson Button és Rubens Barrichello, a pilótapáros.
A brazil lassan negyvenéves, eléggé megosztja a közvéleményt, de az biztos, a jelenlegi mezőnyben ő a legtapasztaltabb versenyző, és egy új istállónak pontosan ez kell.
Jenson Button is 10 éve van a Forma-1-ben, hajlamosak lehetünk elfelejteni, mennyire gyors volt még a legelején a Williamsben, majd a benettonos-renault-s rémálom után a BAR-Hondában.
Tehetsége nem veszhetett el, és ha rátalál arra az emberre, aki a megfelelő motivációt is kihozza belőle, odakerülhet a legjobbak közé. Ross Brawn tökéletes lehet erre a feladatra – ezt Michael Schumacher is megerősítené –, nem véletlen a megtisztelő becenév.
A Brawn GP formája alapján Bernie Ecclestone F1-főnök Buttont a vb egyik esélyesének tartja: ha az ellenfelek átmeneti útkeresését sikerül kihasználnia a szezon elején, nyerő pozícióba kerülhet egész évre. De a világ akkor is bámulni fog, ha a végén csak második vagy harmadik lesz.
Annyi már biztos, versenyképes Forma-1-es csapatot soha senki ennyi idő alatt nem csinált. Vicces is belegondolni a Honda-vezetők lelkiállapotába, amikor látják, hogy több száz millió euróért kifejlesztett kocsijukon egy másik csapat neve villog, és még az is rá van írva: Powered by Mercedes-Benz, vagyis a Mercedes-Benz erejével. Ha hozzáteszik, hogy a Honda pénzéből, biztosan a harakiri jut eszükbe.