Fetrengtem, hogy eloltsam az overallom

2009.05.05. 16:23
16 év, két komoly, több kisebb tűz és két égő autós Ferrari-győzelem után az év végén megszűnik a tankolás a Forma-1-ben. A legfélelmetesebb eseteket szedtük össze.

Tizenhat év után jövőre már nem lehet verseny közben tankolni a Forma-1-ben, még 13 futam, és eltűnnek a depóból a nagy újratöltő berendezések. Korszak zárul le, látványos elem veszik ki a futamokból, de ezzel is pénzt lehet spórolni, állítják a tiltásról határozó FIA-nál (Nemzetközi Autós Szövetség).

Egyelőre áldozat, sőt, komolyabb sérülés nélkül megúszta az F1 a legutóbbi tankolós évtizedet, de félelmetes esetek azért akadtak, főleg a múlt század végén, amikor a technika fejletlenebb volt, vagy valaki megpróbált trükközni.

Emiatt történthetett az első és egyben legkomolyabb depótűz 1994-ben, a hockenheimi Német Nagydíjon. A nyári forróságban könnyen lobbant az üzemanyag, pláne, ha egy álló autó motorházára és több száz fokos fékjeire loccsant.

A benettonos Jos Verstappen, akkoriban Michael Schumacher csapattársa, első tankolására állt ki, a cső nem kapcsolódott rendesen az autójára, és mintegy három liter üzemanyag kifröccsent.

Azonnal belobbant az egész, négy-öt méter magasra csaptak a lángok, de a felkészült szerelők néhány másodperc alatt eloltották. A pilóta sértetlenül, enyhe égési sérülésekkel szállt ki az autóból, hat csapattag kapott elsősegélyt, de valójában ők is megúszták.

”Három liter loccsant ki, elég volt egy pici szikra, és lobbant. Úgy négy másodpercig tartott az egész, hat kollégám került a helyi kórházba. Én a földön fetrengtem, hogy eloltsam az overállom” – emlékezett vissza évek múlva Steve Matchett, aki Verstappen kocsijának hátsó emelőjét kezelte.

Az FIA-vizsgálat megállapította, a Benetton Flavio Briatore főnöksége alatt kiiktatott egy szűrőt a rendszerből, hogy gyorsabban jusson a benzin az autóba. Mégsem büntették őket, mert megegyeztek a szervezettel a felelősök eltávolításában.

Bő egy év telt el a következő, második legnagyobb tűzesetig: 1995-ben, a Belga GP-n Eddie Irvine Jordanje lobbant be hasonlóan. A pilóta már elindult, amikor felcsaptak a lángok körülötte, ám szerelői észnél voltak, megmentették. Itt még enyhén sem égett meg senki.

A rendszert közben tökéletesítették, komolyabb balhé nélkül jutottunk el 2003-ig, amikor Ausztriában Michael Schumacher Ferrarija égett egy kicsit. A sztori a szokásos, kiloccsant a benzin, és gyorsan sikerült eloltani.

Később kiderült, csapattársa, Rubens Barrichello feltöltője elromlott, ezért Schumacherét használták nála, majd az utána jövő németnél is: maradhatott egy kevés a csőben, ami kifolyt az illesztéskor.

Schumacher történetében a nagy szám, hogy az égés és oltás ellenére simán tovább ment, és megnyerte a versenyt. Ő volt az első, akinek ez sikerült, de nem az utolsó, mert Felipe Massa, majdani csapattársa 2007-ben megismételte.

A brazil a Spanyol Nagydíjon állt ki tankolni, látszólag minden rendben le is ment, a Ferrarit feltöltötték, útjára engedték. Néhány méter múlva viszont lángolni kezdett a tanksapka környéke, de másodpercek múlva a benzin elégett, a tűz kialudt.

Massa győzött, elmondta, észre sem vette a lángolást, mérnökeitől hallott csak róla.

Napjainkra a hasonló esetek szinte általánossá válták a Forma-1-ben. Legutóbb Bahreinben, másfél hete gyulladt ki kocsi, Robert Kubica BMW-je, az időmérőn. A lengyel gépe a sivatagi forróság miatt kétszer is égett a depóban tankolás után, eloltották, ment tovább.

Idén jönnek még a feltöltés szempontjából kritikus futamok, de remélhetőleg Verstappenéhoz vagy Irvinéhoz hasonló képet többé nem látunk.