További Forma-1 cikkek
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
Vizsgálja az FIA a 2008. szeptember 28-i Szingapúri Nagydíj körülményeit, mert brazil sajtóinformációkból felmerült, hogy a Renault-pilóta Nelsinho Piquet szándékosan karambolozott, hogy csapattársa, Fernando Alonso győzhessen.
A spanyol a 15. helyről indult az F1 első éjszakai futamán, a szűk városi pályán lehetetlennek tűnt sikere. A rajt után 12. volt, a 12. körig 11.-nek jött föl, majd akkor, a mezőnyből elsőként, kiállt tankolni. Két körrel később csapattársa nagy sebességgel falnak csapta autóját, ami darabokra tört, be kellett küldeni a biztonsági kocsit, az alkatrészek annyira szétszóródtak.
Alonsón kívül addig senki nem tankolt, így a takarítás alatt kellett megtenniük, a kétszeres bajnok a pályán eléjük került.
A 18. körben indult újra a verseny, Alonso ötödiknek jött föl, de az előtte lévőket az akkori szabályok szerint vagy megbüntették tilltott tankolás miatt - kifogyott volna a benzinük, azért mentek be - vagy csak egyetlen kiállást terveztek, és azt később hajtották végre.
A lényeg, hogy Alonso a 33. körben átvette a vezetést, és kedvező taktikája, az egykiállásosokkal szemben könnyebb autója, így gyorsasága miatt élen is maradt.
"Jól rajtolt, de a kulcs az volt, hogy a 12. körben kiment tankolni, majd a 14.-ben csapattársa, Nelsinho Piquet falnak csapta Renault-ját, így amíg a többiek a biztonsági autó alatt töltöttek újra, ő megelőzhette őket a pályán" - írtuk 11 hónappal ezelőtti nagydíjtudósításunkban.
Vasárnap a brazil Globo TV azt állította, az egészet kitervelték, Piquet-t kényszerítették a karambolra, erre bizonyíték van.
"A biztonsági autó nélkül 15. lettem volna" - nyilatkozta a célban Alonso, nem tagadta, annak köszönheti sikerét, bár remek tempóban autózott már az edzéseken, majd a futamon is, az egész hétvége egyik leggyorsabbja volt.
Születtek vadnak tűnő összeesküvés-elméletek akkoriban, de Piquet balesete olyan kemény volt, hogy komolyan senkiben nem merült föl, ne lenne valódi.
"Az én hibám - mondta Piquet a futam után. - Kétféle stratégiát találtunk ki, én sok benzinnel, Fernando nagyon kevéssel indult, a korai biztonsági autó neki kedvezett, a későbbi nekem lett volna jó".
Az F1-csapatok a városi pályákon mindig számolnak ilyesmivel, úgy tűnt, Alonsónak mázlija van.
"Szinte súroljuk itt a falat, ha egyszer jobban hozzáérsz, és elveszíted a kontrollt, neked annyi" - elemezte kiesését Piquet, akit bő egy hete kirúgott a Renault gyenge eredményeire hivatkozva.
Piquet már hamarabb közölte, el fogják bocsátani, menedzsere, a Renault-főnök Flavio Briatore "kicsinálta" őt. Azóta többször nevezte pénzéhesnek interjúkban az olaszt, sokat nyilatkozott róla negatívan.
Egyelőre nem tudni, tőle jött-e a brazil sajtóinformáció, de az biztos, hogy több pletykánál: az autosport.com egy FIA-szóvivőtől megtudta, a szövetség hivatalos nyomozást indított az ügyben. A szervezet valószínűleg új részletre bukkant.
Az érintettek közül még senki nem kommentált, de ha elegendő bizonyítékot találnak, a Renault-t a Motorsport Világtanács elé idézhetik, ahol felelnie kell a gyanusításokra.
Büntetésről még nagyon korai beszélni, de ha csalást bizonyítanának az istállóra, annak igen súlyos következménye lenne. A tavalyelőtti kémügyben, amikor a McLaren titkos adatokat lopott a Ferraritól, felmerült az angolok F1-ből való kizárása, végül a csapat megúszta 100 millió dolláros pénzbüntetéssel.