Abu-Dzabi a boxalagútjáról máris híres
További Forma-1 cikkek
-
Közleményt adott ki Schumacher családja a zsarolási ügyben hozott ítélet miatt
- A magyar F4-es reménység a legjobb eredményét megismételve búcsúzott Abu-Dzabitól
- Fennállása legnagyobb főszponzori szerződését kötötte meg a legendás F1-istálló
- Hamilton biztatóan kezdett a Ferrarinál, gyorsabb volt Leclerc-nél
- 2025 – az év, amikor a káromkodás dönthet a F1 bajnoki címéről
Új helyszínt avat a hét végi idényzárón a Forma-1, jön Abu-Dzabi. Az 5554 méter hosszú pálya csak néhány hete készült el, de Bruno Senna, Martin Brundle és David Coulthard már kipróbálhatta kétüléses F1-géppel.
A kis Senna nappal és sötétben is végigment rajta, a versenyen szürkületben köröznek majd, helyi idő szerint délután öt órakor indul az időmérő és a futam is. (Magyarországon délután kettőkor.)
Coulthard szerint a pilótáknak ”tisztelniük kell” a Yas Marina-pályát, mert ”érzésre városinak tűnik, annyira kevés és kicsi a bukótér az újfajta korlátok miatt”. A belső kamerás felvételekből látszik igazán, miről beszél a skót: nem lehet nagyot hibázni, a fal elég közel van, és büntet.
Az exfutamgyőztes a TECPRO nevű anyagról beszélt, amit az F1-nek fejlesztettek ki, különleges energiaelnyelő képessége és rugalmassága miatt 218 kilométer/órás frontális ütközést is meg lehet úszni vele. Azon felül viszont nem teszteltelték a szerkezetet, és a három hosszú egyenesben az autók 300 fölött is mennek.
Abu-Dzabi a legmodernebb F1-színhely, a leglátványosabb újítás a boxutcaalagút. A depó a leghosszabb a világon, a kocsik nem a hagyományos módon, hanem a pályát alulról keresztezve jutnak vissza rá. Az alagútban ráadásul derékszögű balkanyar van, amit Coulthard szerint ”nem nehéz elvéteni”. Mivel az úton csak egy gép fér el, nem kis dugó lehet, ha valaki lekoccolja a falat, és ottmarad, így a megoldás valójában ”butaság”.
A boxkiállások a szokásosnál sokkal hosszabbak lesznek, de a pálya három kanyarját le lehet vágni vele: nem rögtön a célegyenes után kerül vissza a nyomvonalra, az alagút miatt csak a harmadik kanyar közepén csatlakozik be a tankoló/kereket cserélő pilóta.
Előzési pontokban látszólag bővelkedik a hely, de mivel a sivatag közepén fekszik, homokos, így nagy kockázat lejönni az ideális ívről. Kétségtelen persze, meg fogják próbálni, a kísérletek látványos helyzetekhez vezethetnek.
A környék már autók nélkül is szenzációsan néz ki, a tengerparton fekszik, jachtok állnak a kerítés túloldalán. Teljesen bevilágítva, napnyugta után az igazán gyönyörű, vasárnap az 55. kör már majdnem teljesen sötétben fejeződik be: bekapcsolják a reflektorokat, a főépület piros-kék fényben csilloghat.
A GP-nek nagy tétje nem lesz, Jenson Button tíz napja megnyerte a vb-t, de a második hely még nem dőlt el, Sebastian Vetteltől elveheti Rubens Barrichello.