Elkészült a Forma-1 etikai kódexe

2010.12.14. 14:09
Pontosabban írja le az új szabálykönyv, mit szabad és mit nem szabad tenniük a pilótáknak verseny, illetve edzés közben. Szigorítások és egyértelműbb rendelkezések az új F1-előírások között.

A Motorsport Világtanács pénteki ülésén a FIA (Nemzetközi Autós Szövetség) a sportszerűbb és tisztább vezetésért módosított, pontosított és új elemeket fűzött a 2011-es Forma-1-es szabályzatba. Olyanokat is írásban rögzítenek, amiket eddig a versenyigazgató szóban közölt a pilótákkal a nagydíjhétvégék elején.

Eszerint "a többi pilótát hátráltató manőverek, mint a többszöri irányváltoztatás pozíció védésekor vagy a kocsi szándékos leparkolása a pálya szélén, vagy bármi más abnormális irányváltoztatás nem megengedett".

A pályaelhagyásra, illetve a pályalevágásra is jobban fognak figyelni, mint eddig. "A pilótáknak mindig a pályát kell használniuk. A kétségek elkerüléséért: a fehér vonalak jelzik a pálya szélét és a pálya részének számítanak, de a kerékvetők nem. Pályaelhagyás, ha az autónak egyetlen része sem marad kapcsolatban a pályával - írja az új szabálykönyv. - Ha az autó elhagyja a pályát, pilótája visszavezetheti, de csak biztonságosan és előnyszerzés nélkül."

Fontos módosítás, hogy 2011-től tilos előretolakodni a depóban, amit sokat csináltak az edzések és az időmérőharmadok kezdetekor, vagyis hogy a boxkijáratnál felsorakozott autók elé, mellé soroltak be: "Nem lehet előre menni a depóban, csak ha a kocsi elöl indokolatlanul vesztegel". (Kérdés, hogy a boxutca elején lévő garázsokból érkező autókkal miként tartatják be ezt a szabályt.)

A lekörözöttekkel szemben is szigorúbban lépnek fel. "Amint egy autót utolér egy másik autó, ami lekörözné, a pilótának el kell engednie a gyorsabb pilótát az első adandó lehetőségnél. Ha ez nem történik meg, kék zászló lengetésével figyelmeztetik a lehúzódásra, aminek figyelmen kívül hagyásáért feljelentik a versenyfelügyelőknél".