További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Múlt héten ért véget az előszezon első Forma-1-es tesztje Jerezben, és ugyan az utóbbi évek tapasztalata alapján sokszor hazudnak az eredmények a tényleges erősorrendről, sejteni azért már lehet valamit róla.
Négy nap alatt 11 csapat 23 pilótája körözött, egyedül a Marussia nem ment el Dél-Spanyolországba. A tizenegyből kilenc már a 2012-es autóját vitte, csak a Mercedes és a Hispania használta a tavalyi kocsit, így az ő eredményeik nem mérvadóak, nem is érdemes az ideiekkel összevetni azokat. (A Mercedes leginkább azért jött, hogy pilótái ismerkedjenek az új Pirelli-gumikkal.)
A Ferrari, a McLaren, a Red Bull, a Lotus, a Sauber, a Force India, a Toro Rosso, a Williams és a Caterham ellenben már az idei kocsival ment, majdnem mindegyik ígéretesen, de legalábbis nem rosszul.
Pozitívan a Lotus emelkedhet ki, mert Romain Grosjean futotta a legjobb 2012-es autós időt, méghozzá nem is kevéssel, négy tizeddel előzte meg a második, ferraris Fernando Alonsót. A francia egy tesztnapot nyert - akárcsak csapattársa, Kimi Raikkönen -, és ő volt a második legszorgalmasabb 212 körrel, ami több mint három versenyt jelentő 939 kilométer.
Raikkönen is rengeteget futott, 192 kört, 850 kilométert, a csapatokat tekintve így a Lotus körözött legtöbbet, 404 kört, majdnem 1790 kilométert, hat versenytávot. Még biztatóbb, hogy eközben műszaki gondjuk valójában nem akadt, csak Raikkönen vesztett néhány órát, amikor kicsúszott, és megsérült az E20-as alja.
Nem véletlen, hogy James Allison technikai igazgató elégedetten nyilatkozott az Autosportnak: „Nagyon örülünk, mert nem a garázsban, hanem a pályán töltöttük az időt, tavaly épp fordítva volt. Mindenkinél többet futottunk, ami rengeteget segít. Úgy tűnik, az autó működik, és mindkét pilóta azonnal összhangba került vele. Azt hiszem, az már látszik, hogy nem az utolsók között leszünk".
Az állandó topcsapatok közül a Red Bull látszik a legjobbnak, a 2012-eseket számítva Webber a harmadik, Vettel a negyedik idővel végzett, ketten majdnem 300 kört tettek meg, de nem problémamentesen: a világbajnok fél napot veszített technikai gondok miatt.
A McLaren megbízható volt, és Hamilton legjobb körével versenyképesnek is tűnik. Button teljesítménye még nem az igazi, de erre magyarázat lehet a hideg idő: neki mindig is gondja volt a gumik felmelegítésével, és Jerezben alig ment tíz fok fölé a hőmérséklet.
A Ferrari az egyetlen istálló, ami elismerte, elégedetlen új autójával. Igaz, ezt az utolsó nap előtt nyilatkozta Pat Fry technikai igazgató, és Fernando Alonso alig 24 órával később összehozta az egész hét második legjobb 2012-es idejét.
Nem tudni viszont, hogy mennyi üzemanyag volt a Ferrariban, és mivel a csapattól senki nem ujjongott örömében Alonso köre után, sejthetően nem sok. További aggodalomra ad okot, hogy Alonso gyors körének napján keveset tudott menni, mert az F2012-es hidraulikai gondokkal órákat dekkolt a garázsban. Egészen aggasztónak tűnik viszont Felipe Massa teljesítménye az új Ferrarival, se kiemelkedően sok köre nem volt, se jó ideje: mindössze 15. lett.
A közép-, illetve kiscsapatok közül kiemelkedett a Toro Rosso és két újonc pilótája, Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne. A hatodik és a nyolcadik idő pazar, a bő 300 kör hiba nélkül szintén nagyon rendben van: alig voltak lassabbak, és hosszabb távot tettek meg, mint a világbajnok testvércsapat, a Red Bull.
„Jerez megmutatta, jó alapról indulunk, arra hajtunk, hogy a középmezőny legerősebb csapata legyünk. Jól állnak a dolgok, remek négy nap volt, ami a téli munkánk eredménye. Nem volt semmi komoly gondunk, rengeteget kört megtettünk, sok pozitívum mellett alig akadt bármi negatív" - értékelt Vergne.
Jól teljesített a Force India is, nagyjából a Sauber szintjén, ám jóval kevesebb műszaki hibával. A Saubernél ebből több volt, mint ahogy akadt a Williams-Renault-nál is, de a tavaly története legrosszabbját nyújtó istálló így is rengeteg kört tett meg Bruno Sennával.
A brazil két nap alatt fenomenálisnak mondható 250-szer fordult, majdnem 40 kört vert a második Grosjeanra is. 1107 kilométere közel négy versenytáv, ő az egyetlen, aki átlépte az 1000 kilométert, miközben időeredményben alig maradt el a Saubertől és a Force Indiától.
A tavaly előtt érkezett három csapat, a Caterham, a HRT és a Marussia közül magasan kiemelkedő és egyedüliként folyamatosan fejlődő Caterham Jerezben újra előre lépett. Először mehettek KERS-szel pilótái - a Red Bulltól veszik -, így a Williams, legalábbis Pastor Maldonado már kezd lőtávolba kerülni nekik. A KERS, a kinetikus energia-visszanyerő rendszer, ami fékezéskor egy akkumulátorba összegyűjti a felszabaduló energiát, majd gombnyomásra a motorteljesítményt felturbózza 70 lőerővel, óriási előre lépést jelent.
A technika mellett Heikki Kovalainen viszi a hátán a csapatot, Jerezben is gyorsabb volt Jarno Trullinál, akinek még a helye sem teljesen biztos az angoloknál. (Petrov talán még leválthatja.)
A Lotus tehát ígéretesnek tűnik, a Red Bull és a McLaren hozza az elvárható formáját, a Ferrari rejtély. Mögöttük - vagy az olaszok előtt - ott a Toro Rosso, aztán a Force India, a Sauber és a Williams-Renault. Az biztos, hogy a sort a Caterham zárja, és a következő, február 21-én induló tesztek után talán már többet fogunk tudni. Akkor jön az új Mercedes, ami az élmezőny sorrendjét is megkavarhatja.
Jerezi összesített teszteredmények, február 7-10.
1. Rosberg Mercedes (2011) 1m17.613s 174 kör
2. Grosjean Lotus 1m18.419s +0.806 212 kör 939 km
3. Schumacher Mercedes (2011) 1m18.561s +0.948 174
4. Alonso Ferrari 1m18.877s +1.264 106
5. Webber Red Bull 1m19.184s +1.571 151
6. Vettel Red Bull 1m19.297s +1.684 146
7. Hamilton McLaren 1m19.464s +1.851 166
8. Ricciardo Toro Rosso 1m19.587s +1.974 157
9. Vergne Toro Rosso 1m19.597s +1.984 159
10. Raikkonen Lotus 1m19.670s +2.057 192
11. Perez Sauber 1m19.770s +2.157 116
12. Di Resta Force India 1m19.772s +2.159 170
13. Kobayashi Sauber 1m19.834s +2.221 182
14. Hulkenberg Force India 1m19.977s +2.364 90
15. Senna Williams 1m20.132s +2.519 250 kör 1107 km
16. Bianchi Force India 1m20.221s +2.608 46
17. Massa Ferrari 1m20.454s +2.841 164
18. Button McLaren 1m20.688s +3.075 147
19. Maldonado Williams 1m21.197s +3.584 122
20. Kovalainen Caterham 1m21.518s +3.905 167
21. De la Rosa HRT 1m22.128s +4.515 108
22. Trulli Caterham 1m22.198s +4.585 117
23. Van der Garde Caterham 1m23.324s +5.711 74