Ígéretes Lotus, jó Red Bull, a Ferrari talány

2012.02.15. 18:25

Múlt héten ért véget az előszezon első Forma-1-es tesztje Jerezben, és ugyan az utóbbi évek tapasztalata alapján sokszor hazudnak az eredmények a tényleges erősorrendről, sejteni azért már lehet valamit róla.

Négy nap alatt 11 csapat 23 pilótája körözött, egyedül a Marussia nem ment el Dél-Spanyolországba. A tizenegyből kilenc már a 2012-es autóját vitte, csak a Mercedes és a Hispania használta a tavalyi kocsit, így az ő eredményeik nem mérvadóak, nem is érdemes az ideiekkel összevetni azokat. (A Mercedes leginkább azért jött, hogy pilótái ismerkedjenek az új Pirelli-gumikkal.)

A Ferrari, a McLaren, a Red Bull, a Lotus, a Sauber, a Force India, a Toro Rosso, a Williams és a Caterham ellenben már az idei kocsival ment, majdnem mindegyik ígéretesen, de legalábbis nem rosszul.

Pozitívan a Lotus emelkedhet ki, mert Romain Grosjean futotta a legjobb 2012-es autós időt, méghozzá nem is kevéssel, négy tizeddel előzte meg a második, ferraris Fernando Alonsót. A francia egy tesztnapot nyert - akárcsak csapattársa, Kimi Raikkönen -, és ő volt a második legszorgalmasabb 212 körrel, ami több mint három versenyt jelentő 939 kilométer.

Raikkönen is rengeteget futott, 192 kört, 850 kilométert, a csapatokat tekintve így a Lotus körözött legtöbbet, 404 kört, majdnem 1790 kilométert, hat versenytávot. Még biztatóbb, hogy eközben műszaki gondjuk valójában nem akadt, csak Raikkönen vesztett néhány órát, amikor kicsúszott, és megsérült az E20-as alja.

Nem véletlen, hogy James Allison technikai igazgató elégedetten nyilatkozott az Autosportnak: „Nagyon örülünk, mert nem a garázsban, hanem a pályán töltöttük az időt, tavaly épp fordítva volt. Mindenkinél többet futottunk, ami rengeteget segít. Úgy tűnik, az autó működik, és mindkét pilóta azonnal összhangba került vele. Azt hiszem, az már látszik, hogy nem az utolsók között leszünk".

Az állandó topcsapatok közül a Red Bull látszik a legjobbnak, a 2012-eseket számítva Webber a harmadik, Vettel a negyedik idővel végzett, ketten majdnem 300 kört tettek meg, de nem problémamentesen: a világbajnok fél napot veszített technikai gondok miatt.

A McLaren megbízható volt, és Hamilton legjobb körével versenyképesnek is tűnik. Button teljesítménye még nem az igazi, de erre magyarázat lehet a hideg idő: neki mindig is gondja volt a gumik felmelegítésével, és Jerezben alig ment tíz fok fölé a hőmérséklet.

A Ferrari az egyetlen istálló, ami elismerte, elégedetlen új autójával. Igaz, ezt az utolsó nap előtt nyilatkozta Pat Fry technikai igazgató, és Fernando Alonso alig 24 órával később összehozta az egész hét második legjobb 2012-es idejét.

A Ferrari...

Nem tudni viszont, hogy mennyi üzemanyag volt a Ferrariban, és mivel a csapattól senki nem ujjongott örömében Alonso köre után, sejthetően nem sok. További aggodalomra ad okot, hogy Alonso gyors körének napján keveset tudott menni, mert az F2012-es hidraulikai gondokkal órákat dekkolt a garázsban. Egészen aggasztónak tűnik viszont Felipe Massa teljesítménye az új Ferrarival, se kiemelkedően sok köre nem volt, se jó ideje: mindössze 15. lett.

A közép-, illetve kiscsapatok közül kiemelkedett a Toro Rosso és két újonc pilótája, Daniel Ricciardo és Jean-Eric Vergne. A hatodik és a nyolcadik idő pazar, a bő 300 kör hiba nélkül szintén nagyon rendben van: alig voltak lassabbak, és hosszabb távot tettek meg, mint a világbajnok testvércsapat, a Red Bull.

„Jerez megmutatta, jó alapról indulunk, arra hajtunk, hogy a középmezőny legerősebb csapata legyünk. Jól állnak a dolgok, remek négy nap volt, ami a téli munkánk eredménye. Nem volt semmi komoly gondunk, rengeteget kört megtettünk, sok pozitívum mellett alig akadt bármi negatív" - értékelt Vergne.

Jól teljesített a Force India is, nagyjából a Sauber szintjén, ám jóval kevesebb műszaki hibával. A Saubernél ebből több volt, mint ahogy akadt a Williams-Renault-nál is, de a tavaly története legrosszabbját nyújtó istálló így is rengeteg kört tett meg Bruno Sennával.

Melyik lesz a legjobb autó?

A brazil két nap alatt fenomenálisnak mondható 250-szer fordult, majdnem 40 kört vert a második Grosjeanra is. 1107 kilométere közel négy versenytáv, ő az egyetlen, aki átlépte az 1000 kilométert, miközben időeredményben alig maradt el a Saubertől és a Force Indiától.

A tavaly előtt érkezett három csapat, a Caterham, a HRT és a Marussia közül magasan kiemelkedő és egyedüliként folyamatosan fejlődő Caterham Jerezben újra előre lépett. Először mehettek KERS-szel pilótái - a Red Bulltól veszik -, így a Williams, legalábbis Pastor Maldonado már kezd lőtávolba kerülni nekik. A KERS, a kinetikus energia-visszanyerő rendszer, ami fékezéskor egy akkumulátorba összegyűjti a felszabaduló energiát, majd gombnyomásra a motorteljesítményt felturbózza 70 lőerővel, óriási előre lépést jelent.

A technika mellett Heikki Kovalainen viszi a hátán a csapatot, Jerezben is gyorsabb volt Jarno Trullinál, akinek még a helye sem teljesen biztos az angoloknál. (Petrov talán még leválthatja.)

A Lotus tehát ígéretesnek tűnik, a Red Bull és a McLaren hozza az elvárható formáját, a Ferrari rejtély. Mögöttük - vagy az olaszok előtt - ott a Toro Rosso, aztán a Force India, a Sauber és a Williams-Renault. Az biztos, hogy a sort a Caterham zárja, és a következő, február 21-én induló tesztek után talán már többet fogunk tudni. Akkor jön az új Mercedes, ami az élmezőny sorrendjét is megkavarhatja.

Jerezi összesített teszteredmények, február 7-10.

1.  Rosberg          Mercedes (2011)       1m17.613s           174 kör
2.  Grosjean       Lotus           1m18.419s  +0.806   212 kör 939 km
3.  Schumacher    Mercedes (2011)        1m18.561s  +0.948   174
4.  Alonso             Ferrari         1m18.877s  +1.264   106
5.  Webber           Red Bull        1m19.184s  +1.571   151
6.  Vettel              Red Bull        1m19.297s  +1.684   146
7.  Hamilton          McLaren         1m19.464s  +1.851   166
8.  Ricciardo      Toro Rosso      1m19.587s  +1.974   157
9.  Vergne         Toro Rosso      1m19.597s  +1.984   159
10.  Raikkonen      Lotus           1m19.670s  +2.057   192
11.  Perez            Sauber          1m19.770s  +2.157   116
12.  Di Resta      Force India     1m19.772s  +2.159   170
13.  Kobayashi      Sauber          1m19.834s  +2.221   182
14.  Hulkenberg    Force India     1m19.977s  +2.364   90
15.  Senna          Williams        1m20.132s  +2.519   250 kör 1107 km
16.  Bianchi         Force India     1m20.221s  +2.608   46
17.  Massa            Ferrari         1m20.454s  +2.841   164
18.  Button            McLaren         1m20.688s  +3.075   147
19.  Maldonado     Williams        1m21.197s  +3.584   122
20.  Kovalainen     Caterham        1m21.518s  +3.905   167
21.  De la Rosa     HRT             1m22.128s  +4.515   108
22.  Trulli                Caterham        1m22.198s  +4.585   117
23.  Van der Garde  Caterham        1m23.324s  +5.711   74