RBR, McLaren, Mercedes, de hol a Ferrari?

2012.02.27. 17:12

Túl vagyunk a tesztszezon kétharmadán, a tizenkét tesztnapból a nyolcadikkal végeztek múlt pénteken a csapatok, Barcelona után Jerezhez képest tisztult a kép: jobban sejthetjük, ki gyors tényleg, ki az, aki színészkedik, és ki az, aki még erre sem igazán képes, vagyis gondban lehet.

Teszteredményből biztosat mondani persze sosem lehet a sok titokzatoskodás miatt, az istállók trükköznek az üzemanyagaszinttel és variálják a gumikat, de az megállapítható, hogy az utóbbi két évben világbajnok Red Bull eltalálta az új autót is.

Az RB8-assal Vettel és Webber egyetlen környi eltéréssel teljesített két-két tesztnapjuk alatt, és mindketten szimulálni tudtak egy egész versenyt. Kisebb gondjaik akadtak, a váltó miatt keveset ki kellett hagyniuk, és nem mennek még rendesen a futam közbeni kerékcserék, de hosszú etapokon a Red Bull produkálta a legkiegyensúlyozottabb köridőket.

Hasonlóan meggyőző, sőt, megbízhatóság szempontjából még meggyőzőbb a McLaren, az egyetlen, aminek mindkét pilótája 1000 kilométer fölött teljesített, ráadásul szinte minden műszaki megingás nélkül.

Hamilton 234, Button 229 kört tett meg, majdnem mindketten befértek a top tízbe időeredményük alapján úgy, hogy nem is mentek üres tankkal és hibátlan gumikkal.

Nagyon úgy tűnik, hogy a McLarennek sikerül elérnie célját, és az utóbbi három évhez képest most nem az autó hibáinak javítgatásával, hanem a fejlesztésével töltheti az idejét. Ezt akarta Button és Hamilton, ha nem kell futniuk a Red Bull után, sokkal jobb eséllyel indulhatnak.

Harmadik élcsapatként most a Ferrariról kellene beszélnünk, ám helyette inkább jöjjön a Mercedes. Schumacheréké a harmadik csapat, ami versenyt szimulált Barcelonában, méghozzá úgy, hogy az első teszten még a régi kocsijukkal voltak ott.

A W03-as megbízhatóan ment, és Schumacherrel gyorsan is, Rosberg és ő is teljesített 130 forduló körül eredményesebbik napján. Ennek ellenére a hétszeres bajnok nagyon visszafogottan nyilatkozott: "Előre léptünk, de hogy mennyire, az majd csak később fog kiderülni, és a többiek előre lépésétől is függ". Ross Brawn csapatfőnök egyértelműen kimondta, a W03-mal még nem lehet nyerni, de szavaiból ítélve nála is a mégen van a hangsúly.

Brawn megint a diffúzorral trükközhet

Idén sem a tavaly előtt elterjedt dupla diffúzor, sem a tavaly sláger befújt diffúzor nem használható, ám úgy hírlik, a Mercedes kitalált egy olyan - szabályos - diffúzormegoldást, ami mindkét betiltott hatásából visszahoz valamit. Erre utalhat, hogy a W03-as hátulját a szokásosnál is jobban takargatják, illetve hogy a Merci már a tesztnapokkal is trükközött, és valójában két teljes napot a többiektől elválasztva, egyedül gyakorolt. Schumacherék az első kollektív négy napból csak hármat használtak el, így kértek és kaptak a többiek beleegyezésével egy napot Silverstone-ban, illetve felhasználták a reklámfilmforgatásra kivehető egy napot, amin 100 kilométert futhattak az új autóval, teljes magányban. Az ügyeskedés meghozhatta eredményét, a legokosabbak számításai szerint az új Merci körönként már csak három tizedmásodperccel lassabb a Red Bull-nál.

Csak most szóljunk a Ferrariról, de nem azért, mert a negyedik legjobbnak tűnik, hanem mert a második teszt után sem igen látszik rajta a fejlődés, vagy jól titkolja azt. Versenyszimulációval még nem is próbálkoztak Alonsóék, egyetlen napon sem tudtak megtenni 100 kört, ami még kisebb csapatoknak - Force India, Sauber, Williams - is simán sikerült.

Az olasz gépek csupán rövid etapokat mentek, a mérnökök azt nyilatkozták, még mindig adatot gyűjtenek az új autóról, ami ugye nyolc napnyi tesztelés után nonszensz. Állítják, a kocsiban van potenciál, csak annyira más a tavalyihoz képest, hogy nehéz kiaknázni.

Alonso már elkezdte kongatni a vészharangot azzal, hogy nem tudják, hol tartanak, és a kocsi egyik problémája, hogy lassan jön ki a kanyarból. Ennek ellenére a hetedik idő az övé lett, de ezt az egyetlen, nap végén futott körét sem előtte, sem utána megközelíteni sem tudta - nagyon valószínű, hogy hírverő kört ment, mint a Sauber és a Williams.

Az egész teszten ugyanis Kamui Kobajasi érte el a legjobb időt szűk nyolc századdal a williamses Pastor Maldonado előtt, ám azt elhinni, hogy ez a két autó a leggyorsabb a mezőnyben, lehetetlen. Azt csinálhatják, mint egy éve, amikor Jerezben Rubens Barrichello volt a leggyorsabb, a Sauber pedig szinte mindenhol élközelben autózott. Aztán a Williams története leggyengébb szezonját produkálta, a Sauber meg maradt a szokásos kisközépcsapat.

Előre léphet viszont a már két hete Jerezben is brillírozó Force India, ami Hülkenberggel és Di Restával megbízhatóan és gyorsan autózott. A németé a harmadik, a skóté a hatodik legjobb idő, ráadásul előbbi alig maradt el az 1000 kilométertől.

Meg kell említenünk még a Toro Rossót, ami a remek jerezi indulás után talán kicsit kezd a helyére kerülni, de még mindig a jobbak közé sorolható. Annak ellenére, hogy két abszolút újonccal indulnak idén, Daniel Ricciardo és Jean Eric Vergne teljesítményén sem látszik a tapasztalatlanság - hiba nélkül és gyorsan vezették végig a négy napot.

Öt napra húzódik az utolsó négy nap

Csütörtöktől vasárnapig újra Barcelona fogadja az F1-csapatokat az utolsó kollektív tesztre, de a Ferrari és a Red Bull jelezte, péntektől hétfőig maradna, ha lehet. Csütörtökön így ők még nem lesznek ott, majd hétfőn édeskettesben birtokolhatják az egész pályát. Van is ellenfél meg nincs is, mert a többiek miatt adódó leállások így nem befolyásolják őket, viszont valamivel azért összevethetik az eredményeiket. Főleg a Ferrarinak lehet ez hasznos, de a Red Bullnak is: ha tegyük fel nagyon megvernék az olaszokat az utolsó napon, az akár konkrét pánikhelyzetet is előidézhet a riválisnál, ráadásul úgy, hogy az első futamig már nem tudnak mit tenni. A tesztnapok elfogytak, irány a mélyvíz és Ausztrália.

A hivatalos sorrendre felkerült ugyan, de valójában egyetlen napot sem körözött Barcelonában a Lotus, ami a kasztni titokzatos hibája miatt mindössze hét kör után feladta a tesztelést, és hazament Enstone-ba kijavítani az E20-ast. Egyes pletykák szerint a motorrögzítéssel, mások szerint az első felfüggesztéssel akad valamilyen tervezési hiányosság, ám a csapat nem adott hivatalos magyarázatot a problémákra. Valószínű, hogy a barcelonai gyors kanyarokban, amilyenek Jerezben nincsenek, viselkedett - ahogy Romain Grosjean mondta - "furcsán" a kocsi.

Ha minden igaz, a héten, az utolsó teszten már a kijavított kasztnival vesznek részt, és kiderül, a jerezi remek bemutatkozás tényleg olyan jó volt-e, mint amilyennek látszott.

Összesített teszteredmények, Barcelona, február 21-24. (1000 körüliek km-ben is)

1.  Kobayashi   Sauber       1m22.312s                       244  kör  1136 km

2.  Maldonado   Williams     1m22.391s  + 0.079s       240  1117 km

3.  Hulkenberg  Force India  1m22.608s  + 0.296s     209 973 km

4.  Perez       Sauber       1m22.648s  + 0.336s          151

5.  Vettel      Red Bull     1m22.891s  + 0.579s           183

6.  Di Resta    Force India  1m23.119s  + 0.807s       184

7.  Alonso      Ferrari      1m23.180s  + 0.868s           162

8.  Button      McLaren      1m23.200s  + 0.888s         229   1066 km

9.  Schumacher  Mercedes     1m23.384s  + 1.072s  178

10.  Massa       Ferrari      1m23.563s  + 1.251s         187

11.  Hamilton    McLaren      1m23.590s  + 1.278s      234  1090 km
12.  Ricciardo   Toro Rosso   1m23.618s  + 1.306s    126
13.  Webber      Red Bull     1m23.774s  + 1.462s       182
14.  Vergne      Toro Rosso   1m23.792s  + 1.480s     170
15.  Rosberg     Mercedes     1m23.843s  + 1.531s      221  1029 km
16.  Senna       Williams     1m25.711s  + 3.399s          97
17.  Bottas      Williams     1m25.738s  + 3.426s           117
18.  Kovalainen  Caterham     1m26.035s  + 3.723s     101
19.  Glock       Marussia     1m26.173s  + 3.861s          108
20.  Petrov      Caterham     1m26.448s  + 4.136s         139
21.  Grosjean    Lotus        1m26.809s  + 4.497s          7
22.  Pic         Marussia     1m27.343s  + 5.031s             229   (tavalyi modell)