RBR, McLaren, Mercedes, de hol a Ferrari?
További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
Túl vagyunk a tesztszezon kétharmadán, a tizenkét tesztnapból a nyolcadikkal végeztek múlt pénteken a csapatok, Barcelona után Jerezhez képest tisztult a kép: jobban sejthetjük, ki gyors tényleg, ki az, aki színészkedik, és ki az, aki még erre sem igazán képes, vagyis gondban lehet.
Teszteredményből biztosat mondani persze sosem lehet a sok titokzatoskodás miatt, az istállók trükköznek az üzemanyagaszinttel és variálják a gumikat, de az megállapítható, hogy az utóbbi két évben világbajnok Red Bull eltalálta az új autót is.
Az RB8-assal Vettel és Webber egyetlen környi eltéréssel teljesített két-két tesztnapjuk alatt, és mindketten szimulálni tudtak egy egész versenyt. Kisebb gondjaik akadtak, a váltó miatt keveset ki kellett hagyniuk, és nem mennek még rendesen a futam közbeni kerékcserék, de hosszú etapokon a Red Bull produkálta a legkiegyensúlyozottabb köridőket.
Hasonlóan meggyőző, sőt, megbízhatóság szempontjából még meggyőzőbb a McLaren, az egyetlen, aminek mindkét pilótája 1000 kilométer fölött teljesített, ráadásul szinte minden műszaki megingás nélkül.
Hamilton 234, Button 229 kört tett meg, majdnem mindketten befértek a top tízbe időeredményük alapján úgy, hogy nem is mentek üres tankkal és hibátlan gumikkal.
Nagyon úgy tűnik, hogy a McLarennek sikerül elérnie célját, és az utóbbi három évhez képest most nem az autó hibáinak javítgatásával, hanem a fejlesztésével töltheti az idejét. Ezt akarta Button és Hamilton, ha nem kell futniuk a Red Bull után, sokkal jobb eséllyel indulhatnak.
Harmadik élcsapatként most a Ferrariról kellene beszélnünk, ám helyette inkább jöjjön a Mercedes. Schumacheréké a harmadik csapat, ami versenyt szimulált Barcelonában, méghozzá úgy, hogy az első teszten még a régi kocsijukkal voltak ott.
A W03-as megbízhatóan ment, és Schumacherrel gyorsan is, Rosberg és ő is teljesített 130 forduló körül eredményesebbik napján. Ennek ellenére a hétszeres bajnok nagyon visszafogottan nyilatkozott: "Előre léptünk, de hogy mennyire, az majd csak később fog kiderülni, és a többiek előre lépésétől is függ". Ross Brawn csapatfőnök egyértelműen kimondta, a W03-mal még nem lehet nyerni, de szavaiból ítélve nála is a mégen van a hangsúly.
Brawn megint a diffúzorral trükközhet
Idén sem a tavaly előtt elterjedt dupla diffúzor, sem a tavaly sláger befújt diffúzor nem használható, ám úgy hírlik, a Mercedes kitalált egy olyan - szabályos - diffúzormegoldást, ami mindkét betiltott hatásából visszahoz valamit. Erre utalhat, hogy a W03-as hátulját a szokásosnál is jobban takargatják, illetve hogy a Merci már a tesztnapokkal is trükközött, és valójában két teljes napot a többiektől elválasztva, egyedül gyakorolt. Schumacherék az első kollektív négy napból csak hármat használtak el, így kértek és kaptak a többiek beleegyezésével egy napot Silverstone-ban, illetve felhasználták a reklámfilmforgatásra kivehető egy napot, amin 100 kilométert futhattak az új autóval, teljes magányban. Az ügyeskedés meghozhatta eredményét, a legokosabbak számításai szerint az új Merci körönként már csak három tizedmásodperccel lassabb a Red Bull-nál.
Csak most szóljunk a Ferrariról, de nem azért, mert a negyedik legjobbnak tűnik, hanem mert a második teszt után sem igen látszik rajta a fejlődés, vagy jól titkolja azt. Versenyszimulációval még nem is próbálkoztak Alonsóék, egyetlen napon sem tudtak megtenni 100 kört, ami még kisebb csapatoknak - Force India, Sauber, Williams - is simán sikerült.
Az olasz gépek csupán rövid etapokat mentek, a mérnökök azt nyilatkozták, még mindig adatot gyűjtenek az új autóról, ami ugye nyolc napnyi tesztelés után nonszensz. Állítják, a kocsiban van potenciál, csak annyira más a tavalyihoz képest, hogy nehéz kiaknázni.
Alonso már elkezdte kongatni a vészharangot azzal, hogy nem tudják, hol tartanak, és a kocsi egyik problémája, hogy lassan jön ki a kanyarból. Ennek ellenére a hetedik idő az övé lett, de ezt az egyetlen, nap végén futott körét sem előtte, sem utána megközelíteni sem tudta - nagyon valószínű, hogy hírverő kört ment, mint a Sauber és a Williams.
Az egész teszten ugyanis Kamui Kobajasi érte el a legjobb időt szűk nyolc századdal a williamses Pastor Maldonado előtt, ám azt elhinni, hogy ez a két autó a leggyorsabb a mezőnyben, lehetetlen. Azt csinálhatják, mint egy éve, amikor Jerezben Rubens Barrichello volt a leggyorsabb, a Sauber pedig szinte mindenhol élközelben autózott. Aztán a Williams története leggyengébb szezonját produkálta, a Sauber meg maradt a szokásos kisközépcsapat.
Előre léphet viszont a már két hete Jerezben is brillírozó Force India, ami Hülkenberggel és Di Restával megbízhatóan és gyorsan autózott. A németé a harmadik, a skóté a hatodik legjobb idő, ráadásul előbbi alig maradt el az 1000 kilométertől.
Meg kell említenünk még a Toro Rossót, ami a remek jerezi indulás után talán kicsit kezd a helyére kerülni, de még mindig a jobbak közé sorolható. Annak ellenére, hogy két abszolút újonccal indulnak idén, Daniel Ricciardo és Jean Eric Vergne teljesítményén sem látszik a tapasztalatlanság - hiba nélkül és gyorsan vezették végig a négy napot.
Öt napra húzódik az utolsó négy nap
Csütörtöktől vasárnapig újra Barcelona fogadja az F1-csapatokat az utolsó kollektív tesztre, de a Ferrari és a Red Bull jelezte, péntektől hétfőig maradna, ha lehet. Csütörtökön így ők még nem lesznek ott, majd hétfőn édeskettesben birtokolhatják az egész pályát. Van is ellenfél meg nincs is, mert a többiek miatt adódó leállások így nem befolyásolják őket, viszont valamivel azért összevethetik az eredményeiket. Főleg a Ferrarinak lehet ez hasznos, de a Red Bullnak is: ha tegyük fel nagyon megvernék az olaszokat az utolsó napon, az akár konkrét pánikhelyzetet is előidézhet a riválisnál, ráadásul úgy, hogy az első futamig már nem tudnak mit tenni. A tesztnapok elfogytak, irány a mélyvíz és Ausztrália.
A hivatalos sorrendre felkerült ugyan, de valójában egyetlen napot sem körözött Barcelonában a Lotus, ami a kasztni titokzatos hibája miatt mindössze hét kör után feladta a tesztelést, és hazament Enstone-ba kijavítani az E20-ast. Egyes pletykák szerint a motorrögzítéssel, mások szerint az első felfüggesztéssel akad valamilyen tervezési hiányosság, ám a csapat nem adott hivatalos magyarázatot a problémákra. Valószínű, hogy a barcelonai gyors kanyarokban, amilyenek Jerezben nincsenek, viselkedett - ahogy Romain Grosjean mondta - "furcsán" a kocsi.
Ha minden igaz, a héten, az utolsó teszten már a kijavított kasztnival vesznek részt, és kiderül, a jerezi remek bemutatkozás tényleg olyan jó volt-e, mint amilyennek látszott.
Összesített teszteredmények, Barcelona, február 21-24. (1000 körüliek km-ben is)
1. Kobayashi Sauber 1m22.312s 244 kör 1136 km
2. Maldonado Williams 1m22.391s + 0.079s 240 1117 km
3. Hulkenberg Force India 1m22.608s + 0.296s 209 973 km
4. Perez Sauber 1m22.648s + 0.336s 151
5. Vettel Red Bull 1m22.891s + 0.579s 183
6. Di Resta Force India 1m23.119s + 0.807s 184
7. Alonso Ferrari 1m23.180s + 0.868s 162
8. Button McLaren 1m23.200s + 0.888s 229 1066 km
9. Schumacher Mercedes 1m23.384s + 1.072s 178
10. Massa Ferrari 1m23.563s + 1.251s 187
11. Hamilton McLaren 1m23.590s + 1.278s 234 1090 km
12. Ricciardo Toro Rosso 1m23.618s + 1.306s 126
13. Webber Red Bull 1m23.774s + 1.462s 182
14. Vergne Toro Rosso 1m23.792s + 1.480s 170
15. Rosberg Mercedes 1m23.843s + 1.531s 221 1029 km
16. Senna Williams 1m25.711s + 3.399s 97
17. Bottas Williams 1m25.738s + 3.426s 117
18. Kovalainen Caterham 1m26.035s + 3.723s 101
19. Glock Marussia 1m26.173s + 3.861s 108
20. Petrov Caterham 1m26.448s + 4.136s 139
21. Grosjean Lotus 1m26.809s + 4.497s 7
22. Pic Marussia 1m27.343s + 5.031s 229 (tavalyi modell)