Szabályok, amikből balhé lehet idén
További Forma-1 cikkek
- A Katari Nagydíj időmérőjén megint előjött a zseni Max Verstappenből
- Az utolsó métereken adta át a győzelmet Norris a katari sprintversenyen
- Sergio Pérez ismét betlizett, Lando Norris nyerte a katari sprintkvalifikációt
- A világbajnok csak a 11. helyen, Ferrari–McLaren-csatát ígér hétvégére a katari szabadedzés
- Nem nézi tovább közelről a versenyeket, Mick Schumacher elhagyja a Mercedest
Frissítette a Forma-1 sportkódexét a FIA a 2012-es szezon hétvégi indulása előtt, a változásokat Charlie Whiting FIA-küldött és versenyigazgató magyarázta el az Autosportnak. Több kérdést is érintett, melyek közül négy különösen fontos.
1. Védekezés
Már tavaly év végén véglegesítették a védekezésre vonatkozó előírást, amit eddig is alkalmaztak, de most írásba is foglalták, és a szabálykönyvbe tették: maximum egyszer lehet irányt változtatni, majd az ideális ívre vagy inkább afelé vissza lehet térni, de egy autó szélessségnyi helyet hagyni kell a támadónak. Ha ez nincs meg, második irányváltásnak minősítik, és jön a büntetés.
Az viszont, hogy mennyi az autónyi hely, a felügyelők szemmértékére van bízva, így a szabály konzekvens alkalmazása kétséges.
2. Pályaelhagyás
Jóval egyértelműbb a pályaelhagyást tiltó rendelkezés: a pilóta csak okkal mehet le az aszfaltról, ha látszólag enélkül teszi, azt utána meg kell indokolnia a felügyelőknek. Futamon egyértelműnek tűnik az alkalmazása, inkább az edzések miatt alkották meg. Konkrétan Sebastian Vettel egyik tavalyi manővere generálta, amikor az időmérő két harmada között levágott egy kanyart, csak hogy gyorsabban visszaérhessen a depóba. Akkor megúszta a büntetést, idén ez kizárt.
3. Kiveszik a lekörözötteket sárgánál
Nagyon fontos módosítás a sárga zászlós szakaszonál: a lekörözött pilóták visszavehetik a körüket, vagyis megelőzhetik a safety car mögött a versenyt vezető kocsit, aztán vissza kell zárkózniuk a mezőny végére. Mindez izgalmasabb újraindításokat és befutókat eredményezhet, nem fog előfordulni olyan, hogy a vezető és a második között van két lekörözött a folytatás pillanatában. (Nehéz megérteni, miért nem a vezető körben lévők mehetnek előre, de Whiting erről a lehetőségről nem is beszélt.)
4. Gyorsabb ügymenet
Komolyan változott az eljárásmenet is, eddig úgy volt, hogy a versenyfelügyelőknek jelenteniük kellett minden necces esetet a versenyigazgatónak, aki elbírálta, érdemes-e foglalkozni velük, majd a felügyelők eszerint folytatták a munkát, és hozták meg a szükséges döntést. 2012-től viszont a felügyelők bármilyen esetet azonnal vizsgálni kezdhetnek, és ha visszásságot tapasztalnak, jelenteniük kell a versenyigaztagónak, aki így már konkrét szabálytalanságokat kap kézhez, nem pedig csak kérdéses eseteket. Sok időt spórolhatnak ezzel, a büntetések gyorsabban megszülethetnek és akár még több szituációt kivizsgálhatnak.
4 óránál tovább nem tarthat nagydíj
Tavaly a Kanadai GP az özönvízszerű esőzés miatt a leállással együt 4 óra 4 percen át tartott, a FIA most úgy döntött, maximálja az időkorlátot. Whiting elmondta, ha az időhatárhoz közelítenek, a pilóták megkapják az utolsó körös jezést, majd annak megtétele után leintik a futamot.