Frigyes
15 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Alonso miatt jöhetnek a zárt tetejű F1-autók

2012.09.04. 19:48

A spái rajtbaleset újra megmutatta, hogy a nagyon biztonságos Forma-1-ben - legalább - egy bizonytalan pont még mindig maradt: a versenyzők feje. Fernando Alonsót csak a vak szerencse mentette meg attól, hogy Romain Grosjean autója fejen találja, míg az utóbbi években Felipe Massa szenvedett életveszélyes sérülést - a Hungaroringen -, valamint egy alsóbb Formula-kategóriában Henry Surtees belehalt, amikor egy másik autóról lerepülő alkatrész - kerék - fejen találta.

A McLaren technikai igazgatója, Paddy Lowe tagja az F1-es Technikai Munkacsoport azon részének, ami a fej védelmén dolgozik, és az Autosportnak azt mondta, most már elkerülhetetlen, hogy tegyenek valamit.

"2014 a célunk, mivel egy éve kezdtük a projektet. Azt hiszem, valami mindenképp kell, mert ez a legnagyobb biztonsági hiányosságunk. Időről időre jönnek az effajta esetek, mi meg rázzuk a fejünket, hogy szerencséje volt. Egy nap majd nem lesz szerencséje. Mindeközben nyitott üléses kategóriáról beszélünk, amit szintén meg kell őriznünk. Technikailag így vagy úgy lehetségesnek kell lennie, hogy mindkettő megvalósuljon" - nyilatkozta a szakember.

Lowe elárulta, hogy a pilótafülkés koncepciót már el is vetették, mert nem megoldható, inkább valamilyen bukócsöves megoldással kísérleteznek.

"Teszteltünk már egy megoldást különféle becsapódásokkal, például kereket lőttünk feléje, és ezek a próbák sikeresek voltak. Már nagyjából tudjuk, hogy milyen szögeket kell bezárniuk az alkatrészeknek, hogy a védekezés hatásos legyen. A munka most azon folyik, hogy biztosítsuk a szabad kilátást, és szimulátoron már próbálgatjuk az ötleteinket. Ideálisan a pilóta nem akar semmit maga előtt, ami korlátozza a kilátásban, de az utcai autóban, főleg a régi VW Camperben a középrúddal, csak hozzászoktak valahogy, nem? Úgy gondoljuk, hogy amíg a pillérek nem túl vastagak, megszokhatóak. Vannak elképzeléseink a pillérek méretéről, most azon dolgozunk, hogy elég erősek legyenek."

A Ferrari-csapatfőnök, Stefano Domenicali szerint nem szabad siettetni a kísérleteket, csak a leghatásosabb és legmegbízhatóbb megoldást szabad bevezetni.

"Fernandónál szerencsénk volt, hogy nem sérült a feje. Azon dolgozunk a szövetséggel (FIA), hogy megtaláljuk a megfelelő módszert, mert vannak problémás területek, mint például a védőrács eltávolítása tűz vagy még rosszabb esetén. Nagyon óvatosnak kell lennünk a rendszer elfogadásakor."