Alonso-ítélet: merénylet a józanész ellen
További Forma-1 cikkek
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
- Hivatalos, a Red Bull lapátra tette Sergio Pérezt
Nem büntette Fernando Alonsót a vasárnapi, abu-dzabiban végrehajtott, pályán kívüli előzéséért a FIA. Az ítélet meghökkentő, ugyanis a felvételeket elemezve Alain Prost, Martin Brundle és Anthony Davidson, három expilóta és tévés szakkommentátor is azt mondta, a ferrarist büntetni kellene.
A futam hajrájában a spanyol a boxból hajtott vissza a versenypályára, Jean-Eric Vergne az ideális íven érkezett, és amikor Alonso már a pályán volt, épp mögé sorolhatott volna be, mert mögötte volt, egy autónyival. Alonso ennek ellenére mellégyorsított, majd, amikor a pálya elfogyott, lement arról, levágott egy gyors kanyart, és vonalon kívül megelőzte a Toro Rossót.
Prost, Brundle és Davidson szerint vissza kellett volna vennie, és besorolnia, mert "ha ott nem bukótér, hanem betonfal van, mihez kezd"? - tették fel az általános hasonlatot a szakértők. Biztosan nem hajtott volna neki.
Az ügyhöz hozzászólt egy másik 3-szoros világbajnok, Niki Lauda is: "Alonso álomvilágban él. Vergne volt előrébb, vissza kellett volna vennie. Egyszerűen vannak helyzetek, amikor ezt kell tenni, hogy a verseny ne a felügyelőknél fejeződjön be".
Ezzel szemben a Martin Donnelly volt F1-pilótával felálló, 3 tagú testület így indokolt és határozott: "A 3-as számú autó elhagyta a pályát a 3-as, 4-es kanyarban, és a felügyelők szerint nem is volt más választása, mivel a 18-as autó ráhúzott. A 18-as autó kopott gumikon kanyarodott az íven, amikor a 3-as autó kijött a depóból. A telemetriai adatokból látszik, hogy a 3-as autó sokkal gyorsabb volt, lágyabb gumin, így előnyben volt azon a szakaszon. A pilóták magyarázata egyértelmű, így a felügyelőség megállapítja, hogy egyik autó sem kerülhette el az incidenst, és senki nem szerzett előnyt abból".
Ami ebből legeslegelsőre is feltűnik, hogy Alonso "nem szerzett belőle előnyt" - ez végképp ellent mond a józanésznek.
Alonso a meghallgatásuk előtt mosolyogva mondta a SkySportsnak, hogy Vergne nem hagyott neki elég helyet, és Vergne valószínűleg azt fogja mondani, hogy ő meg lement a pályáról. Ellenfele mégsem védekezett, meglepő a nyilatkozata: "Versenyincidens volt, és ha nem megy a pályán kívülre, összeütközünk. Amit tett, helyes, és örülök is neki, hogy megtette, különben baleset a vége. Nem láttam magam mellett, azt gondoltam, már előrébb van. A felügyelők a megfelelő döntést hozták".
Vagyis meg sem fordult a fejében, hogy talán azért nem látta Alonsót, mert a Ferrari mögötte haladt, és emiatt talán vissza is vehetett volna, hogy ne kelljen lefutnia a pályáról. Fontos körülmény, hogy Vergne igazából nem volt versenyben, amikor a manőver történt, Alonso 5., ő 18. lett, körhátránnyal, így valójában neki semmi nem múlt azon, hogy megelőzték. Igaz, az előzés őillanatában még 8. volt, ám várt még rá egy kerékcsere, tudta, a végén rengeteg időt fog veszíteni.
A döntés azért kínos és érthetetlen, mert arra ösztönzi a pilótákat, hogyha gyorsabbak, de nincs már helyük, nyugodtan hajtsanak le a pályáról, és fejezzék ott be az előzést, nem lesz bajuk belőle - ebből az utóbbi években rengeteg vita van.
És még egy szintén nem elhanyagolandó adat a végére: Martin Donnelly 1989-ben és 1990-ben 13 Forma-1-es versenyen indult. (Karrierjének egy majdnem tragikus baleset vetett véget, Jerezben.) Prost, Lauda és Brundle összesen 428 nagydíjon rajtolt, Davidson 24-en vett részt.