További Forma-1 cikkek
- Időkapszulát helyeztek el a Hungaroring új főépületének alapjában
- 2026-tól újabb csapattal bővülhet a Formula–1 mezőnye
- Mindenkit lenyűgözött a holland szupersztár teljesítménye
- Max Verstappen Las Vegasban lezárta a párharcot: a Red Bull pilótája sorozatban negyedszer is világbajnok
- Idén harmadszor rajtolhat George Russell a pole-pozícióból
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2012 augusztusában jelentette be, hogy új versenykategóriát indít, kizárólag elektromos autókkal. Szeptemberre már a korábbi F1-es versenyzőt, Lucas di Grassit is leszerződtették tesztpilótának, egy hónappal később pedig leadták a rendelést 42 darab autóra. Azóta a brazil mellé csatlakozott a szintén F1-es múlttal rendelkező japán Szató Takuma is, mint tesztpilóta.
A motort, az átviteli és az elektronikai rendszert a McLaren, az autókat a legendás építőcég, a Dallarra gyártja, míg a gumikat a Michelin szállítja az FIA-nek. Csupa F1-es kötődésű céggel dolgoztatnak tehát, nem véletlenül.
A Forma-1-ben is az az egyik fő célja az FIA-nek, hogy környezetbarátabbá tegye a versenyt, részben ezért is váltanak jövőre a 2,4 literes V8-as motorokról 1,6 literes V6-osokra, amelyek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak és kisebb a károsanyag-kibocsátásuk.
Jelzésértékű, hogy az FIA csak olyan partnerekkel társult a Forma-E létrehozásában, akik vagy jelenleg is jelen vannak a Forma-1-ben, vagy komoly múltjuk van a versenysorozatban. Nem arról van szó tehát, hogy a szervezet csak a marketingértéke miatt csinálna egy újabb sorozatot, egyetlen célja pedig a minél nagyobb bevétel lenne.
Az autókat építő Dallara 1988-ban építette első F1-autóját a BMS Scuderia Italiának, amellyel 1992-ig dolgoztak együtt, majd 1999-ben egy tesztkocsit készítettek a Hondának, 2010-ben pedig a Hispania Racing kasztniját csinálták ők. Sokkal nagyobb tapasztalatuk van azonban az alacsonyabb kategóriákban. A Forma-3-ban 1985 óta csak 1990-ben nem Dallara-építés nyert, de 200 győzelemnél járnak az IndyCarban is az általuk készített autókkal.
A gumikat készítő Michelin 1977-84 és 2001-06 között volt gumiszállító a Forma-1-ben, 215 versenyen 102 győzelmet szereztek a gumijaikkal a versenyzők, míg a meghajtásért felelős részek gyártója, a McLaren 1966 óta szerepel az F1-ben - ez idő alatt 748 versenyen vett részt a csapat.
Költségkímélő is
Az egész Forma-E versenysorozat központi szervezéssel zajlik majd, az autókat és a csapatokat maga az FIA szállítja a helyszínekre, ahol egy központi garázsban lehet majd dolgozni rajtuk. Ám ebben a központban is csak bizonyos számú szerelő lehet egy csapattól, de nem is lesz túl sokra szükség, kerékcsere ugyanis nem lesz a futamokon.
A már bejelentett 10 csapat között is szinte csak olyat találunk, amely komoly autóversenyes múlttal bír. A China Racing mögött például a kínai sportminisztérium áll, az Andretti Autosport és a Dragon Racing az IndyCarban van jelen, az e.dams-ban a korábbi F1-pilóta Alain Prost az egyik vezető, de a Super Aguri, a Virgin Racing és a Venturi Grand Prix is rendelkezik Forma-1-es tapasztalattal. A Venturi mögé ráadásul nem akárki állt be, az egyik alapítója a három Oscar-díjra is jelölt Leonardo di Caprio.
Az e.dams-ban való részvétele ellenére azonban Alain Prost azon a véleményen van, hogy a Forma-1 sosem lesz elektromos, de a Forma-E-nek így is van létjogosultsága. Az F1 eredetileg 2014-ben szerette volna elektromos motorra cserélni az autók erőforrását, ám a motorgyártók halasztást kértek a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA).
Soha nem lesz teljesen elektromos. Soha. Legalábbis amíg én ezen a bolygón vagyok. Szerintem lehetetlen a dolog, ha meglépnék, azzal nagyon messzire kerülnének a jelenlegi versenytől. Nem lehet teljesen elektromos egy F1-es autó. Nem lehet olyat mondani a közönségnek, hogy két éven belül mindenki ilyen autókkal versenyez majd.
Prost szerint a Forma-E teljesen más tészta, mert az főleg a fejlesztésről és az új technológiák megismertetéséről szól, ezért is rendezik nagyvárosok utcáin majd a futamokat. "Teljesen más az üzenete, ezért szeretem, de ne értsék félre, sosem halad majd ebbe az irányba az F1" - zárta az 58 éves, négyszeres világbajnok francia.
Bár a csapatok már ismertek, a pilóták még nem, a Virgin azonban annyit elárult, hogy mindenképpen csak olyan versenyzőkben gondolkodnak, akik indultak már az F1-ben, mert a rutinjuk mellett ők sokkal pontosabb visszajelzéseket adnak az autókról, ez pedig elengedhetetlen a jó eredményekhez.
Az elektromos hajtás miatt az autók egyébként meglehetősen halkak lesznek, mindössze 80 decibel lesz a zajszint (egy utcai autóé 70 dB, a jelenlegi Forma-1-es autóké pedig 130 dB). 0-ról 100 km/h-ra 3 másodperc alatt gyorsulnak majd, a végebességüket pedig 220 km/h-ban maximálta az FIA, sebességben sem lesz tehát hiány.
Lucas di Grassi november végén sikerrel vette a Spark-Renault SRT_01E első éles tesztjét, bár akkor még csak a végleges, 200 Kw-os motor teljesítményének negyedével bíró telepet rakták be az autóba.
Kína | Peking | 2014. szeptember 13. |
Malajzia | Putrajaya | 2014. október 18. |
Brazília | Rio de Janeiro | 2014. november 15. |
Uruguay | Punta del Este | 2014. december 13. |
Argentína | Buenos Aires | 2015. január 10. |
Egyesült Államok | Los Angeles | 2015. február 14. |
Egyesült Államok | Miami | 2015. március 14. |
Monaco | Monte Carlo | 2015. május 9. |
Németország | Berlin | 2015. május 30. |
Egyesült Királyság | London | 2015. június 27. |
Az első szezon jövő szeptemberben indul, ősz-tavaszi rendszerben, összesen tíz helyszínen, tíz csapattal. Minden csapatnak két pilótája lesz, ám autóból négy kell csapatonként, egy töltéssel ugyanis még nem bírják végig a nagyjából 45 perces versenyeket, ezért autót kell cserélni majd verseny közben mindenkinek, kétszer is. Amíg az egyik a pályán van, addig a másikat töltik a boxban. Az autócsere ráadásul nem lesz egyszerű, a boxutca egy kijelölt pontján kell majd kiszállniuk az autóból, onnan száz méter sprint jön a másik, feltöltött kocsiig, utána mehetnek csak ki újra a pályára.
A versenynaptárban szereplő városok egyike sem versenypályára vinné ki a futamot, hanem városi versenyt csinálna belőle, így Pekingben, Londonban, vagy akár Los Angelesben is lenyűgöző helyeken rendezhetnék a futamokat, míg Berlin például a 2008-ban bezárt Tempelhof reptérre vinné ki a versenyt.
Az időmérővel együtt ráadásul az egyes versenyek mindössze egyetlen napig tartanának, így nem kellene hosszú időre lezárni a nagyvárosokat. Délelőtt lennének a kvalifikációk, délutánra újra feltöltenék az autók akkumulátorait, majd következne maga a verseny - az első 2014. szeptember 13-án, Pekingben.