Gyöngyi
4 °C
14 °C

Konnektorra kötve jön a Forma-1 jövője

2013.12.27. 19:18

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) 2012 augusztusában jelentette be, hogy új versenykategóriát indít, kizárólag elektromos autókkal. Szeptemberre már a korábbi F1-es versenyzőt, Lucas di Grassit is leszerződtették tesztpilótának, egy hónappal később pedig leadták a rendelést 42 darab autóra. Azóta a brazil mellé csatlakozott a szintén F1-es múlttal rendelkező japán Szató Takuma is, mint tesztpilóta.

03913803 107
Fotó: FIA Formula-E

A motort, az átviteli és az elektronikai rendszert a McLaren, az autókat a legendás építőcég, a Dallarra gyártja, míg a gumikat a Michelin szállítja az FIA-nek. Csupa F1-es kötődésű céggel dolgoztatnak tehát, nem véletlenül.

A Forma-1-ben is az az egyik fő célja az FIA-nek, hogy környezetbarátabbá tegye a versenyt, részben ezért is váltanak jövőre a 2,4 literes V8-as motorokról 1,6 literes V6-osokra, amelyek kevesebb üzemanyagot fogyasztanak és kisebb a károsanyag-kibocsátásuk.

Jelzésértékű, hogy az FIA csak olyan partnerekkel társult a Forma-E létrehozásában, akik vagy jelenleg is jelen vannak a Forma-1-ben, vagy komoly múltjuk van a versenysorozatban. Nem arról van szó tehát, hogy a szervezet csak a marketingértéke miatt csinálna egy újabb sorozatot, egyetlen célja pedig a minél nagyobb bevétel lenne.

Az autókat építő Dallara 1988-ban építette első F1-autóját a BMS Scuderia Italiának, amellyel 1992-ig dolgoztak együtt, majd 1999-ben egy tesztkocsit készítettek a Hondának, 2010-ben pedig a Hispania Racing kasztniját csinálták ők. Sokkal nagyobb tapasztalatuk van azonban az alacsonyabb kategóriákban. A Forma-3-ban 1985 óta csak 1990-ben nem Dallara-építés nyert, de 200 győzelemnél járnak az IndyCarban is az általuk készített autókkal.

A gumikat készítő Michelin 1977-84 és 2001-06 között volt gumiszállító a Forma-1-ben, 215 versenyen 102 győzelmet szereztek a gumijaikkal a versenyzők, míg a meghajtásért felelős részek gyártója, a McLaren 1966 óta szerepel az F1-ben - ez idő alatt 748 versenyen vett részt a csapat.

Költségkímélő is

Az egész Forma-E versenysorozat központi szervezéssel zajlik majd, az autókat és a csapatokat maga az FIA szállítja a helyszínekre, ahol egy központi garázsban lehet majd dolgozni rajtuk. Ám ebben a központban is csak bizonyos számú szerelő lehet egy csapattól, de nem is lesz túl sokra szükség, kerékcsere ugyanis nem lesz a futamokon.

A már bejelentett 10 csapat között is szinte csak olyat találunk, amely komoly autóversenyes múlttal bír. A China Racing mögött például a kínai sportminisztérium áll, az Andretti Autosport és a Dragon Racing az IndyCarban van jelen, az e.dams-ban a korábbi F1-pilóta Alain Prost az egyik vezető, de a Super Aguri, a Virgin Racing és a Venturi Grand Prix is rendelkezik Forma-1-es tapasztalattal. A Venturi mögé ráadásul nem akárki állt be, az egyik alapítója a három Oscar-díjra is jelölt Leonardo di Caprio.

Az e.dams-ban való részvétele ellenére azonban Alain Prost azon a véleményen van, hogy a Forma-1 sosem lesz elektromos, de a Forma-E-nek így is van létjogosultsága. Az F1 eredetileg 2014-ben szerette volna elektromos motorra cserélni az autók erőforrását, ám a motorgyártók halasztást kértek a Nemzetközi Automobil Szövetségtől (FIA).

Soha nem lesz teljesen elektromos. Soha. Legalábbis amíg én ezen a bolygón vagyok. Szerintem lehetetlen a dolog, ha meglépnék, azzal nagyon messzire kerülnének a jelenlegi versenytől. Nem lehet teljesen elektromos egy F1-es autó. Nem lehet olyat mondani a közönségnek, hogy két éven belül mindenki ilyen autókkal versenyez majd.

Prost szerint a Forma-E teljesen más tészta, mert az főleg a fejlesztésről és az új technológiák megismertetéséről szól, ezért is rendezik nagyvárosok utcáin majd a futamokat. "Teljesen más az üzenete, ezért szeretem, de ne értsék félre, sosem halad majd ebbe az irányba az F1" - zárta az 58 éves, négyszeres világbajnok francia.

Bár a csapatok már ismertek, a pilóták még nem, a Virgin azonban annyit elárult, hogy mindenképpen csak olyan versenyzőkben gondolkodnak, akik indultak már az F1-ben, mert a rutinjuk mellett ők sokkal pontosabb visszajelzéseket adnak az autókról, ez pedig elengedhetetlen a jó eredményekhez.

Az elektromos hajtás miatt az autók egyébként meglehetősen halkak lesznek, mindössze 80 decibel lesz a zajszint (egy utcai autóé 70 dB, a jelenlegi Forma-1-es autóké pedig 130 dB). 0-ról 100 km/h-ra 3 másodperc alatt gyorsulnak majd, a végebességüket pedig 220 km/h-ban maximálta az FIA, sebességben sem lesz tehát hiány.

Lucas di Grassi november végén sikerrel vette a Spark-Renault SRT_01E első éles tesztjét, bár akkor még csak a végleges, 200 Kw-os motor teljesítményének negyedével bíró telepet rakták be az autóba.

A 2014/2015-ös versenynaptár
Kína Peking 2014. szeptember 13.
Malajzia Putrajaya 2014. október 18.
Brazília Rio de Janeiro 2014. november 15.
Uruguay Punta del Este 2014. december 13.
Argentína Buenos Aires 2015. január 10.
Egyesült Államok Los Angeles 2015. február 14.
Egyesült Államok Miami 2015. március 14.
Monaco Monte Carlo 2015. május 9.
Németország Berlin 2015. május 30.
Egyesült Királyság London 2015. június 27.

Az első szezon jövő szeptemberben indul, ősz-tavaszi rendszerben, összesen tíz helyszínen, tíz csapattal. Minden csapatnak két pilótája lesz, ám autóból négy kell csapatonként, egy töltéssel ugyanis még nem bírják végig a nagyjából 45 perces versenyeket, ezért autót kell cserélni majd verseny közben mindenkinek, kétszer is. Amíg az egyik a pályán van, addig a másikat töltik a boxban. Az autócsere ráadásul nem lesz egyszerű, a boxutca egy kijelölt pontján kell majd kiszállniuk az autóból, onnan száz méter sprint jön a másik, feltöltött kocsiig, utána mehetnek csak ki újra a pályára.

A versenynaptárban szereplő városok egyike sem versenypályára vinné ki a futamot, hanem városi versenyt csinálna belőle, így Pekingben, Londonban, vagy akár Los Angelesben is lenyűgöző helyeken rendezhetnék a futamokat, míg Berlin például a 2008-ban bezárt Tempelhof reptérre vinné ki a versenyt.

Az időmérővel együtt ráadásul az egyes versenyek mindössze egyetlen napig tartanának, így nem kellene hosszú időre lezárni a nagyvárosokat. Délelőtt lennének a kvalifikációk, délutánra újra feltöltenék az autók akkumulátorait, majd következne maga a verseny - az első 2014. szeptember 13-án, Pekingben.