Mi baja a Red Bullnak?

2014.01.30. 17:38

Három napja szenved a Red Bull Racing az első idei teszten. Miközben a legjobb istállók, a Mercedes és a Ferrari már többszáz körnél járnak, az RBR-nek huszonegynéhányat sikerült futnia, azt is csigatempóban.

Először úgy tűnt, a motorszállító Renault-nál a hiba, de csütörtökre kezd kiderülni, hogy az istálló szúrt el valamit: az Autosport úgy értesült, a motor elektronikai irányítórendszere nem fér el a kaszniban, egyszerűen nincs neki elég hely, és a mérnökök nem tudják úgy elhelyezni, hogy rendesen működjön.

A csapat dolgozik a problémán, ám ennek ára, hogy szerdán és csütörtökön is abba kellett hagyniuk a munkát a pályán már a nap kétharmadánál.

Az ügy összefüggésben lehet azzal, hogy a Red Bullnak idénre át kellett terveznie a motor környékét. Az RBR KERS-e a többi istállóval ellentétben a kocsi hátuljában, a váltónál volt, ám most már előírás, hogy a pilóta és a motor között, a tank alatt kell lennie. Az átépítés miatt csúszhatott félre az egész, és Adrian Newey technikai igazgató, az RB10-es alkotója, nem is érti, miért kellett mindent felforgatnia, főleg, hogy a végeredmény potenciális veszélyforrás lett.

"Biztonsági okokból hozták ezt az intézkedést, de nem vagyok biztos benne, hogy jobb ötlet és biztonságos az akkumulátort a váltó mögül a tank alá rakni. Felfedezetlen terület, a Boeingnél rémálmot okozott az akkumulátor elhelyezése, és jó ideig földön kellett vesztegelniük a géppel miatta, míg rájöttek a megoldásra" - hasonlította a helyzetet a Boeing Dreamliner máig tartó szenvedéséhez Newey.

A legnagyobb probléma az, hogy az ERS-hez tartozó akkumulátor óriási teljesítményű, és ha egyszer kigyullad, azt ember el nem oltja, állítja Newey.

"Ezek az aksik ütés hatására vagy kiszámíthatatlan okokból is túlhevülhetnek, és ha egy ekkora akkumulátoregység kigyullad, azt a tüzet nehéz kordában tartani. Hogy őszinte legyek, betolnánk a kocsit a boxutcába, és néznénk, ahogy porrá ég. A pilóta nincs veszélyben, mert korán észlelhető a hiba, de az egész szituáció azért veszélyes" - ismertette az Autosportnak a szakember.

Két éve Barcelonában volt egy hasonló tűz, amikor a KERS, a kinetikus energia-visszanyerő rendszer kigyulladt a Williams garázsában a nyertes futamuk után. 16-an sérültek meg az óriási tűzben, a lángokat a helyi tűzoltóknak sikerült megfékezniük, nem kis idő alatt. Idén a KERS-hez jön még egy rendszer, ami a kipufogógázok energiáját gyűjti össze, és ezzel kiegészülve a KERS-ből egy még nagyobb akkumulátor lesz, az ERS, vagyis az energia-visszanyerő rendszer.

A Red Bullnál a helyprobléma továbbra is fennáll, éjszaka újra megpróbálják megoldani, de lehet, hogy rámegy a péntekük is, sőt, azt sem lehet kizárni, hogy a kasztnit kis mértékben át kelljen tervezni. Ez utóbbi egyelőre még nem merült fel, de erre utal, hogy Newey már csütörtök délután visszautazott Angliába, helyben többet nem tud kezdeni a dologgal. Közben az ottmaradt Renault- és RBR-mérnökök valószínűleg sokat nem alszanak az éjjel, csak hogy az istálló utolsó napját megmentsék, egyet az eltékozolt három után.