Alonso elviszi Marc Marquez motorját?
További Forma-1 cikkek
- Csapatot vált a Formula–1 népszerű pilótája, később a gyári Audi versenyzője lesz
- A Red Bull Racing kulcsfigurája mégis távozhat a csapatfőnök szexuális zaklatási ügye miatt
- Thaiföld is Formula–1-es futamot akar a jövőben
- Unalmas vagy lenyűgöző? Verstappen már-már sértő fölényben van a riválisokkal szemben
- Norris javította szombati hibáját, Verstappen pedig megkoronázta a hétvégéjét
Két hónapja nem nyert versenyt a Moto GP-ben a Honda, pedig előtte Marc Marquezzel zsinórban behúzta az év első tíz versenyét, Dani Pedrosával a tizenegyediket. Azóta viszont egymás után négyet nyert a Yamaha.
A sorozatot Valentino Rossi szakította meg szeptember elején a Yamahával, Misanóban, majd Jorge Lorenzo győzött kétszer. Vasárnap Rossi első lett Ausztráliában.
Marquez a négyből két futamon is bukott, Ausztráliában az élről, vagyis kezében volt a győzelem, a szezon első felében látott verhetetlensége eltűnt, a versenyeken Lorenzo és Rossi már képes vele felvenni a harcot. A Honda már nem annyira egyértelműen a legjobb motor, mint az év közepéig volt. Bár a világ legjobbja, Marquez fejleszti, mégis feljövőben van a Yamaha, amit persze két nem kisebb klasszis vezet, Lorenzo és Rossi.
Kérdés, van-e szerepe a Honda stagnálásában a cég Forma-1 projektjének, ami épp ezekben a hetekben fordul célegyenesbe: elviszi-e a pénzt a méregdrága F1 a motorosoktól?
A Mercedes idén dominál a Forma-1-ben, 16-ból 13 futamot megnyert, és már megszerezte a konstruktőr-világbajnoki címet. Épp a napokban került nyilvánosságra, hogy ehhez az kellett, hogy 2013-ban 325 millió fontot, azaz 410 millió eurót költsön el. A Honda ennyit valószínűleg nem fog, mert autót nem épít, azt megteszi a McLaren, de a turbófejlesztés- és gyártás is többszázmilliós költséget jelent. És ez még csak a technikai költség, ehhez jön, hogy F1-es visszatérésüket sztárpilótával képzelik el, 3 évre 100 millió eurót ajánlottak Fernando Alonsónak.
Úgy tűnik, a spanyolt meg is szerzik, mégis megy a huzavona, ugyanis felmerült, hogy a japánok és a McLaren mégsem fizetnének ennyit. Alonso helyzete úgy alakult, hogy a McLaren lett az egyetlen lehetősége, és Ron Dennis állítólag már csökkentené is azt az évi 33 millió eurót.
Azért is fontos ez, mert az összeg nagyjából megegyezik a teljes gyári motogp-s Honda csapat éves büdzséjével. Az biztos, hogy a technológián nem fog spórolni a Honda, ha a Forma-1-ről van szó, ahol meg lehet fogni a pénzt, az az alkalmazottaknak fizetett pénz.
A Honda első sikereit 1986-ban érte el az F1-ben, amikor a Williamsszel megnyerte a konstruktőr-vb-t, majd megvédte címét, és 87-ben a pilóták között is bajnok lett Nelson Piquet-vel. Utána 1988 és 1991 között zsinórban négy dupla bajnokságot nyert a McLaren Honda, háromszor Sennával, egyszer Prosttal
Ebben az időszakban, vagyis a hat év alatt a motorosoknál csak kétszer lett világbajnoka az 500 köbcentiben a japán márka, 1987-ben Wayne Gardnerrel, 1989-ben Eddie Lawsonnal. Utóbbi ráadásul úgy jött össze, hogy a 88-ban Yamahával világbajnok Lawsont átcsábították, és a konkurencia volt legjobbjával hozták el tőlük a címet. Vagyis feltételezhető, hogy amikor az F1-ben nagyon ment a szekér, a motorosok között jóval visszafogottabban versenyeztek.
A Honda 92 végén kiszállt a Forma-1-ből, és csak 2000-ben tért vissza, motorszállítóként, azaz ebben az időszakban minden energiájával a kétkerekűekre tudott koncentrálni. Az eredmény: 1994 és 1999 között zsinórban hat 500-as világbajnokság. Öt a zseniális Mick Doohannel, egy a jóval kevésbé zseniális Alex Criville-vel, aki 99-ben a sérült Doohan hiányában a mezőny magasan legjobb gépével lett világbajnok.
2000-ben a Honda újra elkezedett motorokat eladni a Forma-1-be, 2005-ig a BAR istállónak. Az eredmény siralmas, nulla futamgyőzelem.
2006-tól saját gyári Honda istálló ment az F1-ben, és az első évükben Jenson Buttonnal a Hungaroringen egy legendás esőversenyen győztek is. 2007 és 2008 viszont katasztrofális lett, alig pár pontot tudtak összekaparni, és az idény végén a gazdasági válságra hivatkozva kiszálltak az F1-ből.
Mi történt ezalatt a motorsportban? 2000-ben csatlakozott az 500-as csapathoz Valentino Rossi, aki 2001 és 2003 között nyert is nekik három bajnokságot. 2004-ben aztán Rossi a rivális Yamahához távozott, és 2004-05-ben el is vette a vb-t a Hondától. 2006-ban aztán újra nyertek, de azt ki kell emelnünk, hogy nagy szerencsével: Rossi motor- vagy gumihiba miatt háromszor is futamot adott fel, így Nicky Hayden mindössze két győzelemmel világbajnok lehetett. Pedrosa a másik Hondán szintén kétszer győzött, vagyis két pilótával jött össze négy siker, míg Rossi egyedül öt futamon lett első a Yamahával.
Ekkor ugye már javában gyári istállóként voltak az F1-ben: 2007-ben a MotoGp-ben a Ducati ütötte el a Hondát a győzelemtől, tök simán, 2008-ban pedig a Yamahán magához térő Rossi lett újra a bajnok, és még a második ducatis Casey Stoner is verte a legjobb hondás Pedrosát.
2010 és 2014 között az öt szezonból három MotoGP-címet szerzett a Honda, 2010-ben és 12-ben győzte le a yamahás Lorenzo, az utóbbi két évben az új szupersztár Marc Marquezzel dupláztak.
Visszakanyarodva kezdő felvetésünkhöz: e szezon végére elgyengülni látszanak, miközben a Forma-1-projekt felpörgőben, a Yamaha feljövőben van.
Természetesen biztosan csak a következő években derül ki, hogy az F1 negatív hatással lesz-e a MotoGP-re, de visszatekintve megállapíthatjuk, hogy amikor párhuzamosan csinálták a kettőt, a motoros részleg visszafogottabban volt sikeres.
Azaz minden F1-ben elköltött millió hatással van a gyár főprofiljának tekintett MotoGP-re.
Hatványozottan igaz lehet ez a 2015-ös szezonra, amikor is a Honda csak befektet a Forma-1-be, mert a McLarennek ingyen adja a motorokat, kvázi gyári csapatként ellátva azt. 2016-tól aztán másoknak is szállítani fognak, és azoknak már fizetniük kell a motorokért, vagyis az első bevételekre csak egy év múlva lehet számítani, de inkább kettő.
Elméletileg tehát ha a Yamaha, Jorge Lorenzo és Valentino Rossi világbajnok akar lenni a Honda és a zseni Marquez ellen, a következő két évet kell nagyon megnyomnia: a múlt tapasztalatai azt mutatják, itt az esély, hasonló F1-es koncentráltságnál a Moto GP-ben a Honda verhető.