Gyárfás
18 °C
28 °C
Index - In English In English Eng

Alonso elviszi Marc Marquez motorját?

2014.10.24. 18:17
Az utóbbi 30 évben a Honda több időszakban is egyszerre indult a Forma-1-ben és a motoros világbajnokságban. Felfedezhető az eredményekből, hogy a motoros főprofilra hatása van annak, ha a másik ágra is költenek a japánok.

Két hónapja nem nyert versenyt a Moto GP-ben a Honda, pedig előtte Marc Marquezzel zsinórban behúzta az év első tíz versenyét, Dani Pedrosával a tizenegyediket. Azóta viszont egymás után négyet nyert a Yamaha.

A sorozatot Valentino Rossi szakította meg szeptember elején a Yamahával, Misanóban, majd Jorge Lorenzo győzött kétszer. Vasárnap Rossi első lett Ausztráliában.

Marquez a négyből két futamon is bukott, Ausztráliában az élről, vagyis kezében volt a győzelem, a szezon első felében látott verhetetlensége eltűnt, a versenyeken Lorenzo és Rossi már képes vele felvenni a harcot. A Honda már nem annyira egyértelműen a legjobb motor, mint az év közepéig volt. Bár a világ legjobbja, Marquez fejleszti, mégis feljövőben van a Yamaha, amit persze két nem kisebb klasszis vezet, Lorenzo és Rossi.

Kérdés, van-e szerepe a Honda stagnálásában a cég Forma-1 projektjének, ami épp ezekben a hetekben fordul célegyenesbe: elviszi-e a pénzt a méregdrága F1 a motorosoktól?

A Mercedes idén dominál a Forma-1-ben, 16-ból 13 futamot megnyert, és már megszerezte a konstruktőr-világbajnoki címet. Épp a napokban került nyilvánosságra, hogy ehhez az kellett, hogy 2013-ban 325 millió fontot, azaz 410 millió eurót költsön el. A Honda ennyit valószínűleg nem fog, mert autót nem épít, azt megteszi a McLaren, de a turbófejlesztés- és gyártás is többszázmilliós költséget jelent. És ez még csak a technikai költség, ehhez jön, hogy F1-es visszatérésüket sztárpilótával képzelik el, 3 évre 100 millió eurót ajánlottak Fernando Alonsónak.

Úgy tűnik, a spanyolt meg is szerzik, mégis megy a huzavona, ugyanis felmerült, hogy a japánok és a McLaren mégsem fizetnének ennyit. Alonso helyzete úgy alakult, hogy a McLaren lett az egyetlen lehetősége, és Ron Dennis állítólag már csökkentené is azt az évi 33 millió eurót.

Májusban Marquez még örült Alonsónak
Májusban Marquez még örült Alonsónak

Azért is fontos ez, mert az összeg nagyjából megegyezik a teljes gyári motogp-s Honda csapat éves büdzséjével. Az biztos, hogy a technológián nem fog spórolni a Honda, ha a Forma-1-ről van szó, ahol meg lehet fogni a pénzt, az az alkalmazottaknak fizetett pénz.

A Honda első sikereit 1986-ban érte el az F1-ben, amikor a Williamsszel megnyerte a konstruktőr-vb-t, majd megvédte címét, és 87-ben a pilóták között is bajnok lett Nelson Piquet-vel. Utána 1988 és 1991 között zsinórban négy dupla bajnokságot nyert a McLaren Honda, háromszor Sennával, egyszer Prosttal

Ebben az időszakban, vagyis a hat év alatt a motorosoknál csak kétszer lett világbajnoka az 500 köbcentiben a japán márka, 1987-ben Wayne Gardnerrel, 1989-ben Eddie Lawsonnal. Utóbbi ráadásul úgy jött össze, hogy a 88-ban Yamahával világbajnok Lawsont átcsábították, és a konkurencia volt legjobbjával hozták el tőlük a címet. Vagyis feltételezhető, hogy amikor az F1-ben nagyon ment a szekér, a motorosok között jóval visszafogottabban versenyeztek.

A Honda 92 végén kiszállt a Forma-1-ből, és csak 2000-ben tért vissza, motorszállítóként, azaz ebben az időszakban minden energiájával a kétkerekűekre tudott koncentrálni. Az eredmény: 1994 és 1999 között zsinórban hat 500-as világbajnokság. Öt a zseniális Mick Doohannel, egy a jóval kevésbé zseniális Alex Criville-vel, aki 99-ben a sérült Doohan hiányában a mezőny magasan legjobb gépével lett világbajnok.

2000-ben a Honda újra elkezedett motorokat eladni a Forma-1-be, 2005-ig a BAR istállónak. Az eredmény siralmas, nulla futamgyőzelem.

2006-tól saját gyári Honda istálló ment az F1-ben, és az első évükben Jenson Buttonnal a Hungaroringen egy legendás esőversenyen győztek is. 2007 és 2008 viszont katasztrofális lett, alig pár pontot tudtak összekaparni, és az idény végén a gazdasági válságra hivatkozva kiszálltak az F1-ből.

Mi történt ezalatt a motorsportban? 2000-ben csatlakozott az 500-as csapathoz Valentino Rossi, aki 2001 és 2003 között nyert is nekik három bajnokságot. 2004-ben aztán Rossi a rivális Yamahához távozott, és 2004-05-ben el is vette a vb-t a Hondától. 2006-ban aztán újra nyertek, de azt ki kell emelnünk, hogy nagy szerencsével: Rossi motor- vagy gumihiba miatt háromszor is futamot adott fel, így Nicky Hayden mindössze két győzelemmel világbajnok lehetett. Pedrosa a másik Hondán szintén kétszer győzött, vagyis két pilótával jött össze négy siker, míg Rossi egyedül öt futamon lett első a Yamahával.

Ekkor ugye már javában gyári istállóként voltak az F1-ben: 2007-ben a MotoGp-ben a Ducati ütötte el a Hondát a győzelemtől, tök simán, 2008-ban pedig a Yamahán magához térő Rossi lett újra a bajnok, és még a második ducatis Casey Stoner is verte a legjobb hondás Pedrosát.

2010 és 2014 között az öt szezonból három MotoGP-címet szerzett a Honda, 2010-ben és 12-ben győzte le a yamahás Lorenzo, az utóbbi két évben az új szupersztár Marc Marquezzel dupláztak.

Visszakanyarodva kezdő felvetésünkhöz: e szezon végére elgyengülni látszanak, miközben a Forma-1-projekt felpörgőben, a Yamaha feljövőben van.

Természetesen biztosan csak a következő években derül ki, hogy az F1 negatív hatással lesz-e a MotoGP-re, de visszatekintve megállapíthatjuk, hogy amikor párhuzamosan csinálták a kettőt, a motoros részleg visszafogottabban volt sikeres.

Azaz minden F1-ben elköltött millió hatással van a gyár főprofiljának tekintett MotoGP-re.

Hatványozottan igaz lehet ez a 2015-ös szezonra, amikor is a Honda csak befektet a Forma-1-be, mert a McLarennek ingyen adja a motorokat, kvázi gyári csapatként ellátva azt. 2016-tól aztán másoknak is szállítani fognak, és azoknak már fizetniük kell a motorokért, vagyis az első bevételekre csak egy év múlva lehet számítani, de inkább kettő.

Elméletileg tehát ha a Yamaha, Jorge Lorenzo és Valentino Rossi világbajnok akar lenni a Honda és a zseni Marquez ellen, a következő két évet kell nagyon megnyomnia: a múlt tapasztalatai azt mutatják, itt az esély, hasonló F1-es koncentráltságnál a Moto GP-ben a Honda verhető.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!