F1: megszűnik a taktikai libasor
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Az FIA Motorsport Világtanács szentpétervári ülésén módosított néhány sportszabályt a 2019-es Forma-1-szezonra - jelentette az Autosport.
Az egyik legfontosabb az alkatrészcserék miatti büntetésekre vonatkozik. 2018-ra eltörölték a halmozott büntetések számolgatását - nem voltak már értelmetlen 60 helyes visszasorolások -, akit 15 helynél többel visszasoroltak, automatikusan ment a mezőny végére.
A büntetéseket viszont aszerint számították, hogy ki ment először pályára az új alkatrésszel, így ha többeket küldtek leghátra, aki legelőbb futott ki, azt sorolták legkevésbé a végére. Így fordulhatott elő, hogy edzés vagy időmérő kezdetén libasor alakult ki a boxkijáratnál: a pilóták jóval a tréning kezdete előtt kiparkoltak - a motorokat még le is állították -, hogy ők legyenek az elsők. Majd gyors kört nem is futottak, hiszen ezzel már rangsorolták őket, inkább spóroltak a futamra, így a kvalifikáció jóval kevesebb autóval zajlott.
Az FIA most ezt kiküszöbölendő változtatott,
a rajtsorrendet a hátrasoroltak között is az időmérőn elért helyezésük alapján állítja össze.
Vagyis ha van négy visszasorolt, a pályán leggyorsabb kerül legkevésbé hátra, így a büntetettek is motiváltak, hogy gyors kört fussanak, azaz normálisan részt vegyenek a kvalifikáción.
Az FIA további szabálymódosításai:
- a 107%-os szabályt nem teljesítő - a pole-t megszerző idejénél 107 százalékkal lassabb -, de rajtengedélyt kapó pilóták automatikusan leghátra, az alkatrészcsere miatt büntetett autók mögé kerülnek
- az autó és a pilóta együttes tömegének alsó határát 740-ről 743 kilogrammra emelik fel 2019-re; eddig 740-et akartak, amiből minimum 80 kiló a pilóta - ha nincs ennyi, ballasztot kap -, de a csapatok közösen még 3 kilós emelést javasoltak
További fontos versenyszabály-változás, hogy a biztonsági autós periódusok végén az eddigivel ellentétben egészen a Safety Car-vonalig sárga zászlós korlátozásnak megfelelően kell hajtaniuk a pilótáknak, a zöld zászlós jelzést csak a célegyenesben kapják meg. Eddig ugyanis ha a biztonsági kocsi már elhagyta a pályát és a boxba gurult, előzni nem lehetett, viszont azonnal gyorsíthattak a kocsik a kontrollvonal előtt is, ami ugye felemás utasítás volt.
A felsorolt módosítások az első 2019-es versenyen, az Ausztrál GP-n lépnek életbe, március 15. péntektől.