Verstappennek szárnyakat adott a Red Bull, ő a leggyorsabb
További Forma-1 cikkek
- Telik a pohár, a Formula–1-es pilótáknak kezd elegük lenni az FIA-ból
- Verstappen a bűnös városban biztosíthatja be negyedik világbajnoki címét
- Fellélegezhetnek az F1-szurkolók, 2031-ig biztosan marad az ikonikus nagydíj
- Mercedes-motorra vált a Renault tulajdonában lévő F1-es istálló
- Brazil pilóta érkezik az F1-be, Schumacher számára elúszott az utolsó esély
Véget ért a várakozás, március 26-án a Bahreini Nagydíj első pénteki szabadedzésével megkezdődött a Formula–1 2021-es szezonja. Az új évadot több pilóta új csapatnál kezdte meg. Köztük van az F1-be két év után visszatérő, kétszeres világbajnok Fernando Alonso, aki idén a Renault-ból Alpine-ná váló francia csapatnál vezet Daniel Ricciardo helyén, aki a McLarenhez távozott.
A spanyol mellett még egy ikonikus név tért vissza a mezőnybe, miután a HAAS csapatánál a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia, a tavalyi F2-es bajnok Mick Schumacheré lett az egyik ülés.
Mellette további két újonca van a mezőnynek 2021-ben. Az AlphaTaurinál a japán Cunoda Juki lett a tavalyi olasz futamot megnyerő Pierre Gasly csapattársa, míg az orosz Nyikita Mazepin Mick Schumacherrel versenyez egy csapatban. Alonso visszatérése mellett több élversenyző is új csapatban vágott neki az új szezonnak. A már említett Ricciardo mellett Sebastian Vettel, Carlos Sainz és Sergio Pérez is váltott. Vettel a Ferrarit hagyta el, és a tavaly még Racing Point néven futó Aston Martinnál vezet, míg a négyszeres világbajnok helyére Carlos Sainz érkezett a McLarentől. Pérez pedig a Racing Pointtal aratott futamgyőzelmét hozó 2020-as éve után Alexander Albont váltotta a Red Bullban.
Rögtön el is érkeztünk az egyik fontos szabályváltozáshoz, ami a versenyhétvégék lebonyolítását illeti, hiszen a pénteki két szabadedzést 30-30 perccel megrövidítették, így a csapatok számára a korábbi 90 perc helyett mindössze 1-1 óra állt rendelkezésre, hogy minél jobban felkészítsék az autóikat a szombati időmérőre és a vasárnapi futamra. A Pirelli az idénynyitó hétvégére a C4-es (lágy), a C3-as (közepes) és a C2-es (kemény) gumikat bocsátotta a csapatok rendelkezésére.
Nem is vesztegették a csapatok az időt. Szinte mindenki kiment a pályára, hogy elvégezze az ilyenkor szokásos installációs köröket. A csapatok szinte végig a piros oldalfalú C4-es, vagyis a lágy keveréken köröztek, elsősorban időmérős szimulációkat végezve. Húsz perc után a téli teszten sokat szenvedő Mercedes állt az élen a hétszeres világbajnok és címvédő Lewis Hamilton révén, aki a C4-es keveréken 1.32.214-es kört futott.
Mögötte a Red Bullban Max Verstappen következett 236 ezreddel lemaradva. Kis idő múlva Lando Norris váltotta az élen a britet a McLarennel (1.31.897). Az utolsó negyedórában érezhetően javult a pálya állapota, sorban jöttek a jobbnál jobb köridők. Norristól mindössze 96 ezreddel lemaradva a ferraris Charles Leclerc zárkózott fel a második helyre, míg mögötte a tavalyi olasz futam győztese, Pierre Gasly állt az AlphaTaurival.
Nem sokkal az első tréning leintése előtt Verstappen állt az élre 1.31.394-es körével, és ennél jobb idő nem is született. A holland mögött Valtteri Bottas zárt a Mercedesszel, szűk három tizeddel lemaradva.
Jól ment a McLarennel Lando Norris, aki a harmadik helyen zárt, míg a negyedik a címvédő Hamilton lett.
A második pénteki edzésre már a bahreini versenyhétvégén megszokott villanyfényben került sor. Egy biztos, azzal, hogy a pénteki edzésekből fél-fél órát lecsíptek, jóval többet vannak a versenyzők a pályán, szinte nincs is üresjárat, valaki mindig rótta a köröket. A második edzésre is szó szerint kirajzottak a versenyzők.
Az év első sárga zászlójára sem kellett sokat várni: Nyikita Mazepin okozta, aki a hatos kanyarban történt megpördülése után az autó egyensúlyára panaszkodott a rádión. Nem sokkal később az első autótörést is feljegyezhettük.
Kimi Raikkönen a kettes kanyarból történő kigyorsítás során vesztette el az irányítást autója felett, amivel a gumifalat is eltalálta.
Szerencsére az ütés nem volt nagy, így 2007 világbajnoka vissza tudta vinni az Alfa Romeót a bokszba. Ami a köridőket illeti, 15 perc után az élen a két Mercedes állt Hamilton, Bottas sorrendben. Előbbi a közepes keveréken 1.31.261-gyel állt az élen, bő két tizeddel megelőzve csapattársát, míg mögöttük a Red Bull párosa következett Verstappennel és Pérezzel. Ezt követően szinte mindenki felrakta a leglágyabb, C4-es jelölésű, piros oldalfalú gumikat, és jöhettek az időmérős szimulációk.
Az AlphaTauri téli teszten mutatott remeklése, úgy tűnik, nem a véletlen műve volt, hiszen Cunoda Juki és Pierre Gasly bejött a két Mercedes közé a 2. és 3. helyre. Náluk még a Ferrarinál első versenyhétvégéjét megkezdő Carlos Sainz is nagyobbat ment, és átvette a vezetést. A következő percekben az élen egymást váltották a versenyzők.
Egy ideig Carlos Sainz, majd Lando Norris is vezetett, de jött Max Verstappen a Red Bull-lal, és 1.30.847-tel állt a tabella élére.
Fél óra után Verstappen, Norris, Hamilton, Sainz, Bottas, Ricciardo, Cunoda, Stroll, Gasly és Pérez volt az első tíz sorrendje, ami az utolsó húsz percben már nem is változott a versenyszimulációk során, így Max Verstappen mind a két pénteki tréninget az élen zárta. A mezőny sűrűségét azonban jól mutatja, hogy az első hét helyezettet kevesebb mint hét tized választotta el egymástól.
A versenyszimulációk során felkerültek a közepes, valamint a kemény keverékű gumik. Verstappen és Hamilton az előbbi garnitúrán nagyon hasonló tempót diktált, azonban nyilván nem tudhatjuk, hogy ki mennyi üzemanyaggal volt kint a pályán. A pénteki napon látottak alapján mindenképpen bizakodhatunk egy izgalmas idénynyitóban. A program szombaton a harmadik szabadedzéssel folytatódik magyar idő szerint 13.00 órától, majd 16.00-tól kezdődik az időmérő edzés, míg vasárnap 17.00-kor a futam.
Szabó Krisztián: Verstappen–Hamilton-csata és meglepetés Ferrari-dobogó
Minden versenyhétvége kezdetén a hazai autó- és motorsportélet egy-egy jeles képviselőjét kérjük fel, hogy tippelje meg az adott futam dobogósait. A 2021-es szezon idénynyitó Bahreini Nagydíja végeredményének a megtippelésére Szabó Krisztiánt, ötszörös rallycross-Európa-bajnokunkat kértük fel.
Az edzések alapján is úgy tűnik, hogy idén is erős teljesítményre lesz képes a McLaren, illetve a Red Bull is jóval erősebben kezdi az idei évet, mint a tavalyit. Nyilván nem tudhatjuk, mennyi van még a Mercedesben, amelynek szokása az év eleji altatás. Stratégiailag biztosan erős lesz a címvédő gárda, ahogyan a Red Bull is. Szerintem Max Verstappen és Lewis Hamilton fog harcolni a győzelemért, és előbbi állhat majd a dobogó tetejére, míg a harmadik helyre egy McLaren–Ferrari-párharcot várok egy „meglepetés” Ferrari-dobogóval Charles Leclerc révén, aki a tavalyi évben is a hátán cipelte a csapatot.
FORMULA–1, BAHREINI NAGYDÍJ
2. szabadedzés (élcsoport):
1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:30.847 perc
2. Lando Norris (brit, McLaren) 1:30.942
3. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:31.082
4. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 1:31.127
5. Valtteri Bottas (finn, Mercedes) 1:31.218
6. Daniel Ricciardo (ausztrál, McLaren) 1:31.230
KORÁBBAN
1. szabaedzés:
1. Verstappen 1:31.394 perc
2. Bottas 1:31.692
3. Norris 1:31.897
4. Hamilton 1:31.921
5. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:31.993
6. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 1:32.071
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.