Kettős Ferrari-siker a monacói szabadedzésen
További Forma-1 cikkek
- Verstappen bebizonyította, hogy ő a legjobb pilóta az F1-ben, gyakorlatilag világbajnok lett
- Norris elköszönhet a világbajnoki címtől: Verstappen 17. helyről rajtolva nyerte a kaotikus Brazil Nagydíjat
- Elképesztő roncsderbi Brazíliában, Norrisé a pole, Verstappen csak a 17. helyről indulhat
- Alakul az újabb botrány az F1-ben, a Red Bull felnyomta a gumikkal állítólagosan trükköző McLarent
- Elmosta az eső a Brazil Nagydíj időmérőjét, rendkívül zsúfolt vasárnap vár Norrisékra
A megszokottól eltérően, ám Monte-Carlóhoz híven egy év kihagyás után a csütörtöki napon kezdetét vette a 2021-es Formula–1-es szezon ötödik nagydíjhétvégéje, a monacói nagydíj. A klasszikus utcai pálya sokak számára a versenynaptár legkedveltebb helyszíne.
A pálya karakterisztikája minden évben igazi kihívás elé állítja a csapatokat, erre a hétvégére mindenki a megszokottól eltérő beállításokkal készül, amit a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) is jóváhagyott. Az FIA Monacóban engedélyezte, hogy a felfüggesztések lengőkarjait és a kormányműt a csapatok egyedi igények szerint állíthassák be.
A monacói aszfaltcsík legendás szűk kanyarokkal tűzdelt. Az autók csak erre a versenyre külön kormányrúddal, egyedi kormánymű-beállítással készülnek, hogy a szezon legszűkebb kanyarkombinációit, mint például a Loewst vagy a Rascasse-t be tudják venni. Utcai pálya lévén az aszfalt egyenetlensége jelentős, emiatt az autók hasmagasságát máshogy kell beállítani, a Casino tér után például egy plusz íven vezetik az autót, hogy a bukkanót kikerüljék
– jegyezte meg Kling Sándor, az egyForma szakmai embere.
Az időjárás csütörtökön kedvező arcát mutatta. 18 fokos hőmérséklet és mondhatni szélcsend uralkodott a Monacói Hercegségben. Az előrejelezések szerint a hétvége programját most nem az időjárás fogja uralni.
Az első szabadedzés elején mindenki a pályára gurult, elkezdődött az aszfaltcsík változásainak felmérése. Utcai pálya révén jelentős változások lehetnek, ráadásul az F1-es mezőny a koronavírus-járvány miatt tavaly nem látogatott el a legendás versenyhelyszínre.
Az első gyakorlás rögtön Charles Leclerc váltóhibájával kezdődött, ennek következtében a monacói nem tudta folytatni az edzést. A Ferrari később meg is erősítette a váltóhiba tényét. A helyszínre látogató 7500 nézőnek gyorsan el kellet búcsúznia hazai pilótájától.
"I think fourth gear is broken" - Charles Leclerc
— Formula 1 (@F1) May 20, 2021
Early issues for Charles and Ferrari, they're back in the garage working on his car now#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/1eeoVOib8U
Versenyzői szempontból is hatalmas kihívás a pálya karakterisztikája a pilóták számára. Ezt bizonyította Fernando Alonso 25. percben elkövetett hibája. A spanyol kemény keverékeken, nem túl nagy tempóval a 14-es kanyarban koccolta meg a falat, amit az Alpine első szárnya bánt. Az incidens VSC-szakaszt is magával hozott.
Fernando Alonso took some front wing damage, he's now back in the pits
— Formula 1 (@F1) May 20, 2021
We were briefly under yellow flags, but we are now back under way#MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/yOvHUT2jPt
A Red Bullok és a Ferrarik erős teljesítményt mutattak az első gyakorláson, folyamatosan cserélődött köztük az első helyek sorrendje. 14 perccel az edzés vége előtt Red Bull 1-2 volt látható Verstappen–Pérez sorrendben, őket Pierre Gasly és Carlos Sainz követte. Úgy látszik, az AlphaTauri is kezd magára találni az előző hétvégék gyengélkedő teljesítménye után. Japán újoncuk elnézést kért a barcelonai kirohanásáért. Cunoda Júki nyíltan megkérdőjelezte csapatát a Q1-ből való kiesést követően. A japán rádióbeszélgetésben közölte, hogy nem biztos abban, hogy a csapat egyforma autót biztosít neki és Pierre Gaslynak. Később a Cunoda a csapatot és a szurkolókat is arról biztosította, hogy Monacóban a korábbitól eltérő hozzáállással versenyez majd.
A McLaren pilótái kitettek magukért a legendás monacói versenyhétvégére ami a sisakfestést és az dizájnt illeti. Ráadásul Zac Brown a héten hivatalosan is bejelentette, hogy a McLaren 2023-ig hosszabbít Lando Norrisszal, így a brit pilóta a következő két évben tovább pallérozódhat a wokingi gárda kötelékében.
Introducing the special edition helmets that @LandoNorris and @DanielRicciardo will race in at this week's #MonacoGP. 😍 pic.twitter.com/jAUk7VgpF1
— McLaren (@McLarenF1) May 19, 2021
Záporoztak a gyors körök az első gyakorlás utolsó perceiben. A „miniidőmérőt” végül Sergio Pérez lágy keverékeken húzta be, mögötte Carlos Sainz végzett, a másik Red Bull-lal Max Verstappen a harmadik leggyorsabb időt tudta kiautózni. A két Mercedes az első helyek közelébe sem került. Lewis Hamilton és Valtteri Bottas az ötödik és hatodik helyen ért célba, fél másodperc lemaradással az élen autózókhoz képest.
A második gyakorlásra a nap sugarai is előbújtak, a hőmérséklet megemelkedett, elérte a 23 fokot. A mezőny szokásához híven a második szabadedzés első felében az időmérős szimulációkat teljesítette. Folyamatosan záporoztak a gyors körök. 15 perc elteltével Hamilton, Verstappen, Bottas volt a sorrend.
A Mercedes, de alapvetően a Formula–1 történelmének piros betűs napja a mai, ugyanis ma két éve távozott a háromszoros világbajnok F1-es legenda, a Mercedes atyja, Niki Lauda. Az osztrák legendára a csapatok méltóképp emlékeznek meg ezen a hétvégén. A Mercedes különleges videoösszeállítással rója le tiszteletét a legenda előtt.
Two years on from his passing, we say thank you Niki. ❤️
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) May 20, 2021
Thank you, for inspiring us to never give up. For being a friend, a mentor, and a hero.
And for showing us how to win, even when we lose. 💪 pic.twitter.com/hlVzpRnXuW
Sebastian Vettel furcsa dolgot tapasztalt a második szabadedzés során. A szemében szúrást érzett, sőt azt sem zárta ki, hogy vérzik, amit jelzett a versenymérnökének. Az Aston Martint rögtön bokszba intették.
Minden évben megmutatkozik, hogy a monacói pálya klasszikusan a legnehezebb pálya előzések szempontjából. Az aszfaltcsík relatív lassú (rövidek az egyenesek, sok kanyar van), ezért a csapatok a legnagyobb leszorítóerőt generáló csomagjaikkal jönnek ide. Ebből kifolyólag e pályán sokkal kevésbé számít a motorerő, mint máshol, és sokkal fontosabb az autó többi technikai része, mint az aerodinamika, a futómű, a gumihasználat. Ezért is mondható, hogy a Monte-Carlóban az erőviszonyok nem mindig tükrözik hűen a valóságot.
A második szabadedzésen is villogtak a Ferrarik. Charles Leclerc váltóhiba miatt kiállni kényszerült az első gyakorláson, amit a délutáni edzésre sikerült orvosolnia a csapatnak, olyannyira, hogy az edzés vége előtt tíz perccel már az első helyen állt a monacói 1:11.684-es köridejével. Carlos Sainz mindössze egy tizeddel lemaradva követte őt a második helyen.
#16 is currently #1 🚀😃@Charles_Leclerc #MonacoGP 🇲🇨 pic.twitter.com/5cpEutLpTA
— Formula 1 (@F1) May 20, 2021
Az edzés vége előtt nem sokkal Mick Schumacher hibázott a pályán, a falhoz csapta a Haast, ami jobb hátsó defektet eredményezett. A német pilóta nem tudott visszamenni a bokszba, valamint a törmelékek miatt a piros zászló is előkerült, ami egyben a második szabadedzés végét is jelentette.
Mick Schumacher hits the barriers heading into Casino Square 💥
— Formula 1 (@F1) May 20, 2021
The Haas driver tries to hobble round and back to the pits #MonacoGP 🇲🇨 #F1 pic.twitter.com/zOEGdrhFpJ
A második gyakorlást végül a Ferrarik nyerték Charles Leclerc és Carlos Sainz sorrendben, mögöttük Lewis Hamilton, Max Verstappen és Valtteri Bottas végzett. Az olaszok erős teljesítményt mutatnak. Ami az erősorrendet illeti, izgalmas napok elé nézünk Monacóban.
A monacói nagydíj hétvégi programja szombaton indul a 12.00-kor kezdődő harmadik szabadedzéssel, majd a 15.00-kor kezdődő időmérő edzéssel folytatódik.
Ezt a cikket az Index szakmai együttműködő partnere, az egyForma készítette.
(Borítókép: Charles Leclerc a Forma–1 Monacói Nagydíj második szabadedzésén 2021. május 20-án. Fotó: Lars Baron / Getty Images)