Magyar tervező is dolgozott Verstappen vb-győztes autóján

000 9UK43D
2021.12.13. 18:41
Vasárnap este véget ért minden idők egyik, ha nem legizgalmasabb Formula–1-es idénye. A kaotikus szezonzárón Abu-Dzabiban Max Verstappen az utolsó körben előzte meg a címvédő Lewis Hamiltont, így új világbajnoka lett a sportágnak. A sikernek magyar vonatkozása is van, a 24 éves versenyző vb-győztes autójának tervezésében ugyanis egy magyar szakember is részt vett: Kling Sándor exkluzív interjút adott az Indexnek.

A valaha volt legizgalmasabb F1-es világbajnokság zárult le vasárnap a sportág történetében?

Erre nehéz válaszolni, de hogy az egyik legkiélezettebb, az biztos. Szubjektív dolog ez, a Ferrarinak és a McLarennek alighanem a 2008-as izgalmasabb volt, amikor szintén az utolsó körben dőlt el a világbajnoki cím sorsa Lewis Hamilton és Felipe Massa között. De nekem egyértelműen ez volt a legizgalmasabb, egész évben fej fej mellett haladt a két pilóta, és Abu-Dzabiban már úgy tűnt, verhetetlen a Mercedes. Az élet azonban a legnagyobb rendező, hihetetlen végjátékot láthattunk, és természetesen nagyon örültem Max sikerének.

Összességében alighanem megérdemelt a holland pilóta végső sikere, ám az Abu-dzabi Nagydíj utolsó köreiben történtek még sokáig beszédtémát szolgáltatnak majd a szurkolók között. Méltó helyre került a világbajnoki cím?

Nem lehetett könnyű feldolgoznia ezt a mercedeseseknek, hozzám hasonlóan alighanem ők is elkönyvelték, hogy Hamilton a győztes, akkora előnye volt az utolsó körökben. A Formula–1-ben viszont előfordulhatnak váratlan események, a biztonsági autós fázissal nagy esélyt kapott Verstappen, amellyel élni tudott.

Ha egyébként a szezon elején vagy közepén történik hasonló, biztosan nem kap ekkora visszhangot, de emlékezzünk vissza, mi volt Silverstone-ban: Hamilton gyakorlatilag büntetlenül lökte a gumifalba Verstappent.

Az egész bajnokságot figyelembe véve úgy érzem, megérdemelten lett bajnok a holland pilóta.

Eltaktikázta magát a Mercedes?

Sokszor nüanszokon múlik a siker, a stratégák a lehető legtöbb tényt és információt gyűjtik be, az alapján készítik el a különböző forgatókönyveket. Borzasztó nagy felelősséggel jár ez a feladatkör, sokáig úgy tűnt, jó taktikát választottak, de utólag kiderült, hiba volt kint tartani Hamiltont. Jó kérdés, hogy a Red Bullnál a tudatosság mellett mekkora szerepe volt a megérzéseknek és a szerencsének, de végül a kerékcsere tökéletes döntésnek bizonyult.

Mit szólt a német csapat futam utáni óvásához?

Szinte borítékolható volt, nem lepődtem meg, próbálták menteni a menthetőt. Lehet, hogy más csapat is így reagált volna, elvégre ha van valami megkérdőjelezhető történés, amibe kapaszkodni lehet, luxus lenne nem kihasználni a lehetőségét az eredmény esetleges megváltoztatása érdekében.

Pontosan melyik alkatrészét tervezte Max Verstappen világbajnokká váló RB16B típusú versenyautójának?

2019 végén voltam kint legutóbb a Red Bull angliai bázisán, Milton Keynesben, akkor terveztük a 2020-as autót, abban még sokkal több alkatrész volt, amelynek a fejlesztésében részt vettem.

Viszont a szabálymódosítások és a költségsapka miatt jó néhány elemet át kellett vinni a 2021-es modellbe. Nagy büszkeség a számomra, hogy az egyik ezek közül az lett, amit én terveztem.

Ez egy szemmel nem látható, ám rendkívül fontos tartozék az első futómű belső részén, és a mechanikus tapadást biztosítja.

Az osztrák istálló ötödik egyéni vb-címét köszönheti a holland pilótának. Beavat néhány publikus kulisszatitokba az istállóval kapcsolatban? Milyen volt együtt dolgozni például Christian Horner csapatfőnökkel vagy az F1 történetének 34. világbajnokával?

A munkakörömből adódóan nem voltam kapcsolatban sem Hornerrel, sem Adrian Newey technikai főigazgatóval, de jobb is ez így, mert ha velük kellett volna beszélnem, akkor az valami nagy bajt jelentett volna… Megvolt a felépítése a csapatnak és az információáramlásnak, hogy kin keresztül jutottak el a csapat vezetéséhez. Verstappennel egy rendezvényen találkoztam, nagyon közvetlen volt, de a mindennapi munkában természetesen ő sem vett részt. Egyébként rendkívül sokszínű időszak volt, öt évig dolgoztam a Red Bull-lal, és remek embereket ismertem meg, nagyszerű hangulatban dolgozhattunk, olyan volt, mint egy nagy család.

Van még valamilyen kapcsolata a csapattal?

A Covid alakulása és az Angliára, valamint Magyarországra vonatkozó karanténszabályok miatt nehéz lett volna megoldani az ingázást a két ország között, így tavaly már nem tudtam kiutazni. Idén pedig a családi vállalkozásunk került 99 százalékban az időm és figyelmem középpontjába, így ezúttal is elmaradt a közös munka, itthonról drukkoltam a Red Bullnak.

Sokan alkalmatlansággal vádolják az F1-es versenyigazgatót, Michael Masit, akinek döntéseit a szezon során rengeteg kritika érte. Mi a véleménye az ausztrál szakember tevékenységéről?

Charlie Whiting halálával óriási űrt hagyott maga után, amelyet, úgy tűnik, egy személyben képtelenség betölteni.

Szerintem a szervezetet és a döntési mechanizmust kellene átalakítani, akkor igazából mindegy, hogy a feje éppen Masi vagy valaki más.

Az biztos, hogy idén az FIA többször sem volt a helyzet magaslatán, de korábban is voltak érdekes döntések, csak akkor annyira kiemelkedett a Mercedes és Hamilton a mezőnyből, hogy senki nem foglalkozott velük.

A következő szezon szabálymódosításai miatt rengeteg munka vár a csapatokra. Mennyire alakulhatnak át az erőviszonyok?

Remélem csak annyira, hogy ismét Red Bull-pilóta ünnepelhessen a végén. De a viccet félretéve: az ilyen drasztikus változások mindig kétesélyesek, a 2009-es év a legjobb példa erre. Akkor az volt a cél, hogy valahogy lelassítsák az autókat, mert már veszélyesnek ítélték a tempót. A Brawn GP csapatában viszont egy zseni megálmodta a dupla diffúzort, amellyel gyakorlatilag még gyorsabbak lettek, Jenson Button egyéni győzelme mellett pedig a konstruktőri vb-címet is megnyerték. A mostani változások lényege is az, ami általában: minél kisebbre csökkenteni a különbséget a topcsapatok és a többiek között. Ezenfelül az FIA vezérletével kidolgoztak egy új aerodinamikai csomagot, amelynek hatására sokkal kisebb turbulens levegő keletkezik majd az autók mögött, így a kanyarokban nem lehet majd úgy ellépni, ahogy eddig. Emellett nagyobb felnik lesznek az autókon, ez a fékek kivitelezésére és hűtésére lesz hatással.

Lewis Hamilton aligha tett le arról, hogy megszerezze a most az utolsó körben elbukott nyolcadik vb-címet, Verstappen mellett azonban a Mercedeshez szerződő új csapattársa, George Russell is nagy riválisa lehet. Überelhető a mostani szezon jövőre?

Valóban, Russell-lel még egy ismeretlen érkezik az egyenletbe, korántsem biztos, hogy ő akkora segítsége lesz Hamiltonnak csapaton belül, mint Valtteri Bottas vagy az őt megelőző társai voltak. A mondás szerint a siker ötven százalékban a pilótán és ötven százalékban az autón múlik. Nagy kérdés, hogy a fejlesztések és átalakítások után mennyire borul majd fel a csapatok közötti erősorrend, de szerintem megéri várni a 2022-es idényt.

(Borítókép: Giuseppe Cacace / AFP)