Leclerc csodát tett Bakuban: pályarekorddal nyerte meg az időmérőt
További Forma-1 cikkek
- Örömhírt jelentett be Michael Schumacher lánya
- Nincs több kérdés, az utolsó szabad ülés is elkelt az F1 következő idényére
- Fél lábbal az F1-ben marad a korábbi csapatához visszatérő Valtteri Bottas
- Bejelentette a Red Bull, ki lesz Max Verstappen csapattársa a következő szezonban
- Hivatalos, a Red Bull lapátra tette Sergio Pérezt
Egy hónapos pihenőt követőn az Azeri Nagydíjjal tért vissza a száguldó cirkusz. A borzasztóan gyors utcai pályán várható volt, hogy nem lesz eseménytelen az időmérő. Pláne, hogy Bakuban új megoldást találtak a sprintfutamos hétvégék lebonyolítására: pénteken egy szabadedzés után kerül sor a vasárnapi futam időmérőjére, majd szombat délelőtt félórás kvalifikációt tartanak, amely a szombat délutáni 100 kilométeres sprintverseny rajtsorrendjéről dönt. A sprintkvalifikáció a normál időmérőhöz hasonlóan három szakaszból áll majd, viszont az első 12, a második tíz-, a harmadik etap pedig csupán nyolcperces lesz.
Q1
Bő tíz perccel a Q1 vége előtt Nyck de Vries a hármas kanyarban törte össze az autóját. Az újonc holland az éles balos kanyarban egy gyors kör során mérte el a tempót, de megpróbálta bevenni a kanyart, és odacsapta az Alpha Taurit, egyből lengett a piros zászló. Ennek leginkább a Haasnál örülhettek nagyon, mert kiderült, hogy Kevin Magnussen autójának a motorral kapcsolatos elektronikus problémája akadt.
Úgy tűnt, a megszakítást követően sikerült helyrehozni Magnussen autóját, de a dán nem sokáig élvezhette mindezt: három perccel az újraindítást követően Pierre Gasly csapta oda az Alpine-t ugyanabban a kanyarban, ahol előtte De Vries. Mondanom sem kell, megint lengett a piros zászló. Szegény Gaslynak ez nem élete hétvégéje, az egyetlen szabadedzés folyamán kigyulladt az autója, így sokat nem tudott gyakorolni a pályán.
Ezen a ponton 10 percet sikerült lefutni a Q1-ből szűk fél óra alatt. Wéber Gábor, az M4 Sport szakkommentátora szerint mindkét baleset abból eredhet, hogy a lemenő nap egyre kevesebb helyen éri az aszfaltot a városi pályán, így ezeken a helyeken az aszfalt hőmérséklete drasztikusan csökkent – így megállni is nehezebb volt rajta. Emellett a pilóták elkezdtek panaszkodni arra, hogy a lemenő nap élesen a szemükbe süt, ahogy elő-előbukkan az épületek között, és ez nagyon zavaró.
Az újabb újraindítást követően mindenki igyekezett biztosra menni, hiszen alig volt már idő a Q1-ből, közben Magnussen autója bedobta a törölközőt. Sainz így a hajrában volt kénytelen megfutni az első mért körét, mert előtte kétszer is megpördült a pályán, nem tudott versenyképes időt teljesíteni. A Q1-ben így Pierre Gasly és Nyck de Vries baleset miatt estek ki, Kevin Magnussen technikai hiba miatt nem tudott rendes mért kört futni, rajtuk kívül Nico Hülkenberg és Csou Kuan-jü búcsúzott.
Q2
A Q2 szerencsére megszakítások nélkül telt el. Bár többen minimálisan megkóstolták a falat néhány kanyarkijáratnál, a legnagyobb hiba Carlos Sainz nevéhez fűződött – aki ezen a ponton már a negyedik mért körét rontotta el az egész időmérőt tekintve –, a hármas kanyarban mérte el a féktávot. Ám ellentétben Gaslyval és De Vriesszel, ő nem próbálta meg bevenni a kanyart, hanem az egérutat kihasználva csak félrehúzódott, majd visszatolatott a pályára.
Ezen a ponton, ahogy folyamatosan gumizódott a pálya, úgy kezdtek el javulni a köridők. Így azok tudták a legjobb időt futni, akik a legvégén maradtak.
Így történhetett, hogy Cunoda Juki és Oscar Piastri kiütötte George Russellt és Esteban Ocont is.
A Q2-ben rajtuk kívül a két Williams, azaz Alexander Albon és Logan Sargeant, illetve a második Alfa Romeóval Valtteri Bottas esett ki. Nagy meglepetés volt, hogy mindkét McLaren továbbjutott a Q3-ba, ahogy az idei pocsék Alpha Tauri-s teljesítményt elnézve is komoly, hogy a japán versenyző is odaért a legjobb 10-be.
Q3
A Q3 első mért köreinél tovább gyorsult az aszfalt: Max Verstappen pályarekordot döntött 1:40.445-ös idejével.
Néhány másodperccel később Charles Leclerc pedig megfutotta ezredre ugyanazt a kört, amit Verstappen.
Ám a tabellán a holland állt az élen, hiszen ő csinálta meg hamarabb a gyorskört. Közben folytatódott mindkét Aston Martin vesszőfutása a DRS-szel, korábban Alonsónak, itt Lance Strollnak nem nyílt ki az állítható hátsó szárny. Ami Bakuban értékes tizedeket jelenthet a hosszú egyenesek miatt.
A szokásos második vágtára Leclerc indult elsőnek. Fergeteges első szektorral nyitott, ahogyan az egész kör zseniálisan sikerült a monacóinak. 1:40.203-as időt futott a Ferrarival, javítva az előző pályarekordon, ezt pedig a Red Bullok sem tudták felülmúlni, így Leclerc zsinórban a 3. időmérőjét nyerte meg Bakuban. A semmiből húzta ezt elő az idei szezonban bukdácsoló Ferrari, ez az idei első pole-ja a Ferrarinak.
A második legjobb időt Max Verstappen futotta meg, a harmadik helyről Red Bull-os csapattársa, Sergio Pérez rajtolhat majd. Sainz lett a negyedik, őt Hamilton követi, majd Alonso, Norris, Cunoda, Stroll és Piastri jön.
(Borítókép: Charles Leclerc az Azeri Nagydíj időmérőjén. Fotó: Mark Thompson / Getty Images)