Verstappen első vb-sikeréhez szorgos út vezetett, onnantól vörös szőnyegen száguld

GettyImages-1722740189
2023.10.07. 21:18

Már a harmadik Formula–1-es világbajnoki címét gyűjtötte be Max Verstappen, a Red Bull 26 éves holland versenyzője, mivel a hétvégi, Katari Nagydíj sprintfutamán a második helyen végzett . Ezzel behozhatatlan előnyre tett szert a világbajnoki pontversenyben. Elevenítsük fel az immár háromszoros világbajnok Verstappen pályafutásának mérföldköveit.

A pilóta édesapja, Jos Verstappen 1994 és 2003 között ugyancsak Formula–1-es autóversenyző volt, nevével azonban az évadok végén csak a mezőny második felében lehetett találkozni. Bár újoncként volt két dobogós futama, az egyik éppen a Hungaroringen. Jos Verstappen 2003-ban töltötte utolsó évadát az F1-ben, aztán más sorozatokban versenyzett, amelyektől éppen azért vonult vissza, hogy már fia karrierjére összpontosítson.

Egyébként a családot anyai ágon is erősen áthatotta a benzingőz: Max édesanyja, anyai nagypapája és nagybátyja egyaránt a technikai sportok szerelmese, mi több, versenyzőként különböző szakágak aktív szereplője volt.

Max több interjújában is megjegyezte:

nem volt könnyű gyerekkora.

Leginkább azért, mert édesapja mindig szigorú keretek közé fogta őt. Max szerint ezt kiskorában nehéz volt kezelni, viszont mai karrierjét és eredményességét tekintve már úgy véli: nagyon sokat köszönhet édesapjának és ennek a feszített időszaknak.

A családi kertből az F1-ig

Verstappen már kétéves korától quadozott családi kertjükben, majd két és fél évvel később Jos vett neki egy gokartot. Néhány esztendő múlva már versenyeken is indult a kis Max, először kilencévesen győzött – négy évvel idősebb riválisokat előzött meg. 2005 és 2013 között számos viadalon indult – többnyire édesapja csapatában –, leginkább belga és holland futamokon, amiken rendre dobogós helyezéseket ért el, még a vak is láthatta: valami mocorog ebben a fiúban.

Mindössze 16 éves volt, amikor lehetőséget kapott a Van Amersfoort Racing csapatától arra, hogy az F3-ban pallérozódjon. Nem okozott csalódást – pontosabban ott sem –, már az első évében harmadik lett. Összesen tíz futamgyőzelemig jutott el, benne hatos győztes szériával. Ezt követően csatlakozott a Red Bull junior csapatához, amelyben fiatal tehetségek felkarolásával, fejlesztésével foglalkoznak, majd még abban a hónapban a világon legfiatalabbként F1-es autót tesztelhetett.

Akkor jelentették be rögvest azt is:

2015-től minden idők legfiatalabb pilótájaként, 17 évesen és 166 naposan debütálhat az F1-ben!

Erre a Red Bull fiókcsapata, Scuderia Toro Rosso – mai nevén: AlphaTauri – biztosított számára lehetőséget, a spanyol Carlos Sainz oldalán. Első F1-es futamát – az Ausztrál Nagydíjat – motorhiba miatt feladni kényszerült, a második versenyén, a Maláj Nagydíjon azonban már pontot is tudott szerezni. Micsoda karakteres belépő! Ezzel Verstappen minden idők legfiatalabb pontszerzője lett, újonc évében aztán a 12. helyen végzett.

Kvjat kiszáll, Verstappen beszáll

2016 májusában, a Danyiil Kvjat számára szörnyen sikerült Orosz Nagydíjat követően az energiaitalosok bejelentették, hogy az orosz helyét – aki a nagy várakozások ellenére hazai környezetben csupán egy ponttal zárta a versenyt – Max Verstappen veszi át, mindössze 18 évesen. Új csapatával az első versenyét a Spanyol Nagydíjon futotta, amely elképesztően sikerült, ugyanis rögtön győzelmet aratott!

Ezzel pedig újabb rekordokat állított be: legfiatalabb pilótaként állt a mezőny élén egy F1-es futamon, ezt megkoronázva a legfiatalabb dobogós, sőt, rögtön győztes is lett egyben.

A pilótaváltásnak amúgy volt még egy rendhagyó vonatkozása is. A holland mostani társa ugyanis Kvjat korábbi barátnője, Kelly Piquet – a háromszoros F1-es világbajnok Nelson Piquet lánya –, és a párnak már gyereke is született, amelynek így viszont Verstappen a mostohaapja.

Egyáltalán nem mellékesen Verstappen mostani, harmadik vb-sikerével az örökrangsorban beérte a brazil klasszist is – plusz még egyebek mellett olyan korszakos versenyzőket, mint Niki Lauda vagy éppen Ayrton Senna –, de ne szaladjunk a történtek elé, annál is inkább, mert a fiatal üstökös sem kerülhette el a sportági létramászást. Még akkor sem, ha nem a legalsó fokról kezdte a lépegetést, és képességeiből fakadóan azokat kettesével vette.

Út a csúcsra

A holland autóversenyző 2017-ben két futamgyőzelemmel és 248 ponttal a hatodik helyen zárt a vb-pontversenyben, majd a következő évben már nagyon közel került a dobogóhoz. A 2018-as szezon végén ugyanis – amelyben ugyancsak két sikere volt – mindössze két pont választotta el Kimi Räikkönentől, a Ferrari finn pilótájától, aki harmadikként zárt.

2019-ben végre csak összejött az összetett dobogós hely. Ahogy a végső helyezést illetően (278 ponttal), úgy a futamgyőzelmeket tekintve is eggyel lépett előre, majd 2020-ban, a pandémia évében 214 ponttal végzett, és mindössze kilenc ponttal maradt alul az ezüstérmes Valtteri Bottasszal szemben. A csonka idényben öt nagydíjjal kevesebbet rendeztek, de már így is látótávolságban volt tőle a Mercedes, és erőteljes jelzéseket küldött:

megérett a még nagyobb dobásra. A 2021-es év aztán ennek megfelelően meghozta a fordulópontot.

A szezon nagyon kiegyenlített volt a Red Bull, valamint az akkor már évek óta egyeduralkodó, 2014 és 2020 között nyolc konstruktőri vb-címet behúzott Mercedes között. Az utolsó futamig, az Abu-Dzabi Nagydíjig ugyanis pontegyenlőséggel állt a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton és Max Verstappen.

A verseny aztán felejthetetlen pillanatokat, valamint egy korszak lezárását és egy új éra nyitányát hozta. Amikor már úgy tűnt, hogy Hamilton simán behúzza az újabb címet, egy biztonsági autós fázisnak köszönhetően a holland legyűrte tíz másodperces hátrányát a brit pilótával szemben, majd gumielőnyét kihasználva kielőzte őt.

Ezzel Verstappen Formula–1-es világbajnok lett, első hollandként.

A következő idényben Verstappen vb-címvédőként a legerősebb autóval kezdhette el a bajnokságot, azonban a szezon elején többször nem ért célba. Milyen kellemetlen és frusztráló idénykezdet ez egy címvédő számára! A hollandnak az első három futamot követően hendikepje volt a címvédésre, ugyanis 46 pontos hátrányban került Charles Leclerc, a Ferrari monacói pilótájával szemben. Az olasz istálló azonban többször óriási hibákat vétett a szezon során, amit a Red Bull-pilóta kihasznált, így október 9-én, Japánban bejelentethették, hogy másodjára is ő a vb-győztes.

A 2023-as szezon aztán már nem vetett fel nagyobb kérdést: a Red Bull az elmúlt 16 versenyből csupán egyet nem nyert meg, Verstappen pedig 13 elsőséggel büszkélkedhet – ebből tíz sorozatban –, és csapattársával szemben is 177 pontos előnnyel vezette a tabellát a katari viadal előtt. A 22 futamos szezon 17 versenyére már úgy érkezett meg: mindössze három pontra van szüksége, hogy sorozatban harmadjára is bajnok legyen.

Erre pedig már a szombati sprintfutam is esélyt jelentett, amelyen, mint kiderült, matematikailag is bebiztosította világbajnoki címet. 

  MAX VERSTAPPEN FORMULA-1-ES     KARRIERJE   SZÁMOKBAN   
év csapat futamgyőzelem helyezés pont
2015 Toro Rosso   0 12.   49
2016 Toro Rosso / Red Bull   1   5. 204
2017 Red Bull   2   6. 168
2018 Red Bull   2   4. 249
2019 Red Bull   3   3. 278
2020 Red Bull   2   3. 214
2021 Red Bull 10   1. 395,5
2022 Red Bull 15   1. 454
2023* Red Bull 13   1. 407
* a 2023-as idényből a Katari Nagydíjon kívül még öt futam   van hátra