Kiadós káosszal startolt a szezon, Lando Norris izgalmas harc után nyert Ausztráliában

2025-03-16T042230Z 182563709 UP1EL3G0C5F7S RTRMADP 3 MOTOR-F1-AU
2025.03.16. 07:05

Lando Norris, a McLaren brit pilótája nyerte a 76. Formula–1-es szezon káoszos nyitófutamát, az Ausztrál Nagydíjat. A 25 éves britet a Red Bull négyszeres világbajnoka, a címvédő Max Verstappen követte, a dobogó alsó fokára pedig George Russell állhatott fel. Az esős verseny három pilótának már az első körben véget ért, két újonc és a tavalyi győztes, Carlos Sainz is korán búcsút intett a melbourne-i pályának. Majd Fernando Alonso, a hajrában pedig Liam Lawson és Gabriel Bortoleto is a falban végezte, aminek köszönhetően teljesen felbolydult a mezőny. 

Ahogyan az várható volt, a McLaren volt a leggyorsabb az év első időmérőjén, a vb-favoritok közé sorolt Lando Norris mindössze 84 ezredmásodperccel előzte meg hazai pályán versenyző csapattársát, Oscar Piastrit. A második sort a címvédő Max Verstappen és a George Russell (Mercedes) bérelte ki, míg nagy meglepetésre Cunoda Júki és Alexander Albon a két Ferrari elé ugrott be az ötödik, hatodik pozícióba.

Kapcsolódó
Norris és Piastri uralta az időmérőt, a McLarené a rajtrács első sora a Formula–1-es idénynyitón

Norris és Piastri uralta az időmérőt, a McLarené a rajtrács első sora a Formula–1-es idénynyitón

Verstappen a harmadik, Hamilton a nyolcadik helyről kezd az Ausztrál Nagydíjon.

Hárman is kiestek az első kör végére

Kapcsolódó
Makulátlan önéletrajz ide vagy oda, megérkezett az új Verstappen a Formula–1-be

Makulátlan önéletrajz ide vagy oda, megérkezett az új Verstappen a Formula–1-be

Hat fiatal vág neki először a teljes idénynek a hétvégén.

Még el sem startolt a mezőny, máris kiesőt jegyeztünk: a felvezető kör kettes kanyarjában a Racing Bulls újonca, Isack Hadjar falnak csapta autóját, így számára véget is ért a verseny, a rajt pedig 15 percet csúszni kényszerült az extrém esős Albert Parkban.

A zöld lámpák után Norris megtartotta élmenő pozícióját, Piastrit viszont az első kanyarban maga mögé utasította Verstappen, majd Russell, Leclerc és Cunoda volt a sorrend az első ötösben, de még az első kör sem ment le, Jack Doohan is összetörte autóját – jöhetett mindjárt a biztonsági autós fázis.

Amit szintén nem úsztuk meg kieső nélkül: a tavalyi győztes Carlos Sainz csúszott meg lassú tempóban, és ahogyan Hadjar a felvezető körben, a 14-es kanyarban a spanyol is szerencsétlenül csapódott falnak kis sebességnél – így már a harmadik versenyzőtől köszöntünk el a kezdés után.

Közép-európai idő szerint fél hat is elmúlt már, amikor Norris repülőrajttal újraindította a mezőnyt. Ezúttal nyugodtra sikerült az indulás, mindenki maradt eredeti pozíciójában, az első tízben ekkor Norris, Verstappen, Piastri, Russell, Leclerc, Cunoda, Albon, Lewis Hamilton, Pierre Gasly és Fernando Alonso menetelt. 

Várta a támadási lehetőséget Piastri, a verseny harmadához érve vissza is kapaszkodott a négyszeres világbajnokra, majd kihasználva elfékezését, könnyedén túl is jutott rajta az ausztrál, így az élre visszaállt a McLaren két reprezentánsa. Norris ekkor már három másodperccel vezetett csapattársa előtt, akit Verstappen immáron tisztes távolságból, öt és fél szekundummal üldözött. Russell tartotta előnyét Leclerc-rel szemben, Cunodával és Albonnal pedig továbbra sem bírt Hamilton, a negyvenéves britre viszont tapadt Gasly és a kétszeres világbajnok Alonso. 

Többek közt a kiesőknek is köszönhetően, a 16. helyről induló Kimi Antonelli, valamint a mellőle startoló Nico Hülkenberg négy, Liam Lawson, Esteban Ocon, valamint Oliver Bearman is három-három pozíciót nyert addigra. 

A 33. körben a McLaren csapatrádión jelezte Piastrinak, hogy szabad a vadászat, tehát engedélyezte a wokingi csapat a házi versenyt,

az ausztrál hibája miatt három másodperces egérutat „adva” a magabiztosan élen autózó Norrisnak. Szinte már kezdett unalmassá válni az egyhangú körözés, amikor Alonso a hetes kanyarban a falban kötött ki, jöhetett a biztonsági autó és a kerékcserék, na meg egy új verseny. Hárman köztes esőgumira, hatan a közepesekre, míg a többiek a keményre váltottak.

Az utolsó 16 körre maradt izgalom, a safety car miatt ugyanis eltűntek az időkülönbségek, eközben pedig jelentették a csapatok, hogy a véghajrát újabb csapadék zavarhatja meg. A negyvenegyedik körben újraindult a körözés, Norris vezetett, mögötte Piastri, Verstappen, Russell, helycserét követően Cunoda, majd Leclerc, Albon, Hamilton, Gasly és Antonelli pontot érő pozíciókban.

Óriási káoszba fulladt a véghajrá

Leszakadt az ég, a McLaren élmenői, Norris és Piastri is kicsúszott a 12-es kanyarban, előbbi rögvest a boksz felé vette az irányt, utóbbi pontszerzési esélyeinek – akkor még úgy tűnt – vége lett, Verstappen pedig átvette a vezetést. Hamilton felugrott a második helyre, Gasly a harmadikra. A csapatkérés ellenére a világbajnok holland is kitért a boxba, a mezőny teljesen felbolydult.

Eközben Bortoleto és Lawson is tesztelte a falat egymástól teljesen függetlenül, ismét jöhetett a biztonsági autós fázis. Ekkor már csupán 14-en maradtak versenyben, Norris pedig visszavette első helyét riválisa kerékcseréjét követően, a két élmenő mögött Russell, majd Albon, Antonelli, Stroll, Hülkenberg, Gasly és a két Ferrari az első tíz hely egyikén.

Az 51. körben Norris ismét újraindította a versenyt, megint sikerült megtartania első helyét. Az első hétben nem történt változás, Gaslyt viszont a két Ferrari, valamint Piastri is maga mögé utasította. Az utolsó körre Verstappen 0,6 másodpercen belülre került Norrishoz, így esélye nyílt arra, hogy még akár meg is nyerje a futamot. 

Norris viszont hatalmas tempókülönbséggel menetelt, Verstappennek nem jutott esélye arra, hogy meglepje riválisát, így a McLaren brit versenyzője 895 ezreddel behúzta az Ausztrál Nagydíjat, amely pályafutásának ötödik győzelmét aratta. Ahogyan megígérte tavaly, idén is bejelentkezett a világbajnoki címért. 

A dobogóra tehát még a címvédő Verstappen, valamit Russell állhatott fel, pontokat még Albon, az öt másodperces büntetést kapó Antonelli, Stroll, Hülkenberg, Leclerc, Piastri, valamint Hamilton gyűjtött. 

Norris a 2022-es Miami Nagydíj óta, vagyis 1029 nap után az első, aki el tudta venni Verstappentől a tabella első helyét – akkor Leclerc volt az élmenő. 

A futam végén törölték Antonelli büntetését, így a Mercedes újonca nem az ötödik, hanem a negyedik helyen végzett. A 18 éves és 203 napos újonc a legfiatalabb pontszerző debütáló viadalon, míg minden idők második legfiatalabb pontszerzője a Verstappen mögött, aki 17 évesen és 180 naposan a 2015-ös Malajziai Nagydíjon volt hetedik.

A világbajnoki idény egy hét múlva folytatódik Sanghajban a Kínai Nagydíjjal.

Végeredmény, Ausztrál Nagydíj, Melbourne (57 kör, 300,846 km)

a pontszerzők:

  1. Lando Norris (brit, McLaren) 1:42:06.304 óra
  2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 0.895 másodperc hátrány
  3. George Russell (brit, Mercedes) 8.481 mp h.
  4. Andrea Kimi Antonelli (olasz, Mercedes) 10.135 mp h.
  5. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 12.773 mp h.
  6. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 17.413 mp h.
  7. Nico Hülkenberg (német, Sauber) 18.423 mp h.
  8. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 19.826 mp h.
  9. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 20.448 mp h.
  10. Lewis Hamilton (brit, Ferrari) 22.473 mp h.
  • pole pozíció: Norris

A vb-pontversenyek állása egy futam után (még 23 van hátra):

versenyzők:

  1. Norris 25 pont
  2. Verstappen 18
  3. Russell 15
  4. Antonelli 12
  5. Albon 10
  6. Stroll 8
  7. Hülkenberg 6
  8. Leclerc 4
  9. Piastri 2
  10. Hamilton 1

csapatok:

  • McLaren 27 pont
  • Mercedes 27
  • Red Bull 18
  • Williams 10
  • Aston Martin 8
  • Sauber 6
  • Ferrari 5

Ön szerint ki lesz a 2025-ös Formula–1-es világbajnok?

Formula–1, a 2025-ös versenynaptár

  • Március 14–16., Ausztrál Nagydíj, Melbourne: 1. Lando Norris (brit, McLaren)
  • Március 21–23., Kínai Nagydíj, Sanghaj
  • Április 4–6., Japán Nagydíj, Szuzuka
  • Április 11–13., Bahreini Nagydíj, Szahír
  • Április 18–20., Szaúdi Nagydíj, Dzsidda
  • Május 2–4., Miami Nagydíj, Miami
  • Május 16–18., Emilia-Romagna Nagydíj, Imola
  • Május 23–25., Monacói Nagydíj, Monaco
  • Május 30. – június 1., Spanyol Nagydíj, Barcelona
  • Június 13–15., Kanadai Nagydíj, Montreal
  • Június 27–29., Osztrák Nagydíj, Spielberg
  • Július 4–6., Brit Nagydíj, Silverstone
  • Július 25–27., Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps
  • Augusztus 1–3., Magyar Nagydíj, Mogyoród
  • Augusztus 29–31., Holland Nagydíj, Zandvoort
  • Szeptember 5–7., Olasz Nagydíj, Monza
  • Szeptember 19–21., Azeri Nagydíj, Baku
  • Október 3–5., Szingapúri Nagydíj, Szingapúr
  • Október 17–19., Egyesült Államok Nagydíj, Austin
  • Október 24–26., Mexikói Nagydíj, Mexikóváros
  • November 7–9., Brazil Nagydíj, Sao Paulo
  • November 20–22., Las Vegas-i Nagydíj, Las Vegas
  • November 28–30., Katari Nagydíj, Lusail
  • December 5–7., Abu-Dzabi Nagydíj, Jas Marina

(Borítókép:  Isack Hadjar autóját elvontatják, miután kiesett a versenyből 2025. március 16-án Melbourne, Ausztráliában. Fotó: Mark Peterson / Reuters)